Decoratiebeleid

oa Orde van de Nederlandse Leeuw, Orde van Oranje Nassau, etc.

Voor de Kroonorde en Huisorde, zie Onderscheidingen van het Koninklijk Huis.
Plaats reactie
Bram

Decoratiebeleid

Bericht door Bram »

Heren (voor zover ik weet tenminste alleen heren ;-))

Ligt het aan mij of zijn wij/Nederland redelijk bekrompen in het toekennen van decoraties?
Een voorbeeld: een gouden medaille winnaar op de Olympische Spelen krijgt automatisch als het ware de Ridder in de NL Leeuw. Maar daar blijft het dus bij...Anky van Grinsven die op 3 opeenvolgende spelen goud wint krijgt geen bevordering of een onderscheiding in de Oranje-Nassau...met andere woorden (naar mijn gevoel) blijft een meer uitzonderlijke prestatie dus 'onbeloond'.
Ander voorbeeld: de bondscoach van het dames hockeyteam, die nu stopt als coach. Onder zijn leiding heeft dat team de afgelopen 8 jaar alles gewonnen wat er te winnen valt en ook hij krijgt geen lintje....
Ben ik nou de enige die dat raar vindt?
In het Verenigd Koninkrijk zou, naar mijn idee, Anky bijvoorbeeld een commandeurskruis of groot-officierskruis hebben mogen ontvangen.
ErikMuller
Contacteer:

Bericht door ErikMuller »

Ik vind het sowieso belachelijk dat een dikgesponsorde Olympische sporter die een gouden plak krijgt meteen de hoogste Nederlandse civiele ridderorde krijgt. Een Lid ON lijkt mij meer dan voldoende, en eigenlijk dat al te veel!

Iemand die 40 jaar vrijwilligerswerk doet naast een betaalde fulltime baan krijgt ook 'slechts' een lid ON, dus waarom moet die sporter dan een Ridder NL krijgen? Komt nog bij dat men als standaard heeft 'niet onder de 35 jaar te decoreren'. Daar wordt dus bij die sporters ook weer een uitzondering op gemaakt. Belachelijk gewoon!
Bram

Bericht door Bram »

Ik kan me wel inleven in je rederening en ben het er eigenlijk ook wel mee eens. Maar is het uitreiken van de Leeuw aan sporters geen gevolg van het 'nieuwe' 'meer rechtvaardige' decoratiebeleid?

En klopt mijn indruk dat wij in Nederland sowieso magertjes zijn in het decoreren?

Bijv in het VK zie je veel meer bevorderingen dan hier ten lande, is mijn indruk. Hier krijgt iemand na 40 jaar vrijwilligerswerk Lid ON en that's it...bij hoge uitzondering zal zo iemand misschien nog ooit, toevallig bijna, Ridder ON worden.
G.A. Kruys

Bericht door G.A. Kruys »

Ik ben het volstrekt eens met alle drie bovenstaande berichtgevers. De ellende komt allemaal doordat wij een overheid hebben die absoluut geen enkel begrip heeft voor onderscheidingen. Men doet maar wat. Ook de wijziging in het officiële beleid van enige (10 alweer?) jaren geleden is een krankzinnige ingeving geweest van mensen die er totaal niets van begrepen. Overigens is het m.i. wel de vraag of je iemand die net een prachtige onderscheiding heeft gekregen in de vorm van een Olympische medaille, überhaupt ook nog eens Koninklijk moet onderscheiden.
marineman

Bericht door marineman »

Ja...We doen in Nederland daar wel heel erg makkeliojk over. Ik erger mij meer aan het feit dat bijvoorbeeld olympiers te pas en te onpas gezien worden als Helden! Ik vind er niets heldhaftigs aan. Dan heb ik meer respect voor de paralympiers maar krijgen die wel een lintje?
ErikMuller
Contacteer:

Volgens mij krijgen die weer een Ridder ON. Dus daar wordt wel degelijk verschil in gemaakt. Wie kijkt er immers op tv naar de Paralympics?
marineman

Bericht door marineman »

Dus dan is het deco beleid gebaseerd op hoeveel het op tv is? Lijkt mij vreemd niet?
ErikMuller
Contacteer:

Er wordt denk ik gekeken naar het belang van de overwinning voor het Nederlandse prestige in het buitenland. De Paralympics zijn wereldwijd een ondergeschoven kindje qua nieuwswaarde, dus daar valt minder prestige bij te behalen dan bij de Olympische Spelen.
Schiavona13

Bericht door Schiavona13 »

Zomaar een kronkeling van de hersenen.

Kunnen we geen sport verdienste kruis instellen met gespen op het lint voor elke Olympische spelen :?:
ErikMuller
Contacteer:

Als men vroeger de NOC Vaardigheidsmedaille behaalde in het jaar dat ze tevens deelnamen aan de Olympische Spelen kreeg men op het lint van de NOC Vaardigheidsmedaille een gesp met daarop een passend opschrift (ik heb hier wel foto's van, maar bezit helaas niet het copyright om ze ook te kunnen plaatsen).
Bram

Bericht door Bram »

Dat laatste vind ik dan wel een tof idee!!!

Trouwens schandalig dat een paralympische sporter Ridder ON krijgt....met hoeveel maten meet men dan??

Nog zoiets...als er meer dan ?? mensen in een team zitten krijgt alleen de aanvoerder een lintje....hoeveel had de aanvoerder klaargemaakt zonder een team erbij??

Blijf dat decoreren met olympische sporters erg merkwaardig vinden...

Ps. jammer dat je de foto's van die gespen niet kunt laten zien Erik. Kun je wel vertellen wat er dan bijv voor tekst op zo'n gesp stond??
Ed van Engeland

Bericht door Ed van Engeland »

De kwestie zou kunnen worden opgelost door een speciale decoratie (bijv. van het Ministerie VWS) voor sportlieden in te stellen....
ErikMuller
Contacteer:

Hey Ed, welkom op het forum!

Ik kreeg op het werk een stuk onder ogen dat paralympische gouden plak winnaars ook de Nederlandse Leeuw krijgen.

Dat is dan in ieder geval gelijk aan olympische gouden plak winnaars, maar het blijft in mijn ogen een te hoge onderscheiding.

Ik sluit me helemaal aan bij Ed, bij een onderscheiding voor sportverdienste of iets dergelijks!
Bram

Bericht door Bram »

Maar dat is toch ook enigzins dubbelop. Niet? Lijkt me dat je als sporter die olympische (mondiale) medaille toch wel het meest zult waarderen?

Maar ansich wel een interessant idee...een kruis voor sportverdienste.
Roel
Moderator
Contacteer:

Bericht door Roel »

Een reactie van HermanV in dit topic:

http://onderscheidingenforum.nl/viewtopic.php?t=824

Herman kan hier niet reageren vanwege computerbeperkingen bij zijn uitzending in Uruzgan.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
Lid van SRO en OMSA
RD
Contacteer:

Bericht door RD »

ErikMuller schreef:Ik vind het sowieso belachelijk dat een dikgesponsorde Olympische sporter die een gouden plak krijgt meteen de hoogste Nederlandse civiele ridderorde krijgt. Een Lid ON lijkt mij meer dan voldoende, en eigenlijk dat al te veel!
Kennelijk heeft Erik Muller weinig op met sport en sporters. Het lijkt mij dat de Nederlandse Leeuw juist bedoeld is voor dit soort zeer uitzonderlijke prestaties. De meeste Olympische sporters worden minimaal betaald, terwijl hun leven 24 uur per dag en 7 dagen in de week in het teken staat van hun sport. Zij hebben een belangrijke voorbeeldfunctie. Liever tien ridderorden, officiers- en grootkruizen voor een topsporter dan één voor een politicus!
tuppie65

Bericht door tuppie65 »

Deze onderscheiding is gewoon te hoog.
een Oranje Nassau zou al mooi zijn bv een Ridder.
Dan kun je de sporters die met goud in de herhaling vallen een hogere orde geven b.v. de officiers uitvoering van de Oranje Nassau en niet zoals nu NIETS meer want men had al het hoogst haalbare gekregen.
Nu stonden de sporters, die in voorgaande jaren goud hadden en de Ned Leeuw al hadden, er voor jan doedel bij.

En op deze manier kun je ook aan de teamleden een orde geven die bijgedragen hebben aan de overwinning deze kunnen dan b.v. LID in de Orde van Oranje Nassau worden zodat ze bij de huldiging er ook niet voor Jan met de korte achternaam bij staan. (over de teleurstelling nog maar te zwijgen)

Je wordt uitgenodigd voor een huldiging maar krijgt vervolgens niets omdat de teamcaptain de eer krijgt.

Haal je 6x zilver ipv 1x goud krijg je ook niets , nou deze mensen hebben ook super gepresteerd en mogen mijn inziens dan ook wel een orde krijgen b.v. ook LID in de Orde van Oranje Nassau.

Vindt je dat er grootkruizen e.d uitgedeeld mogen worden voor deze prestaties heb je mijn inziens GEEN verstand van de Orden en hun geschiedenis dan moet je gewoon geen mening geven ook omdat je af geeft op een andere groep mensen die hier helemaal niets mee te maken hebben.
RD
Contacteer:

Bericht door RD »

tuppie65 schreef:Vindt je dat er grootkruizen e.d uitgedeeld mogen worden voor deze prestaties heb je mijn inziens GEEN verstand van de Orden en hun geschiedenis hebben.
Maakt U zich geen zorgen: mijn opmerking is metaforisch bedoeld, hoewel ik geen bezwaar heb tegen een grootkruis ter afsluiting van een ultieme sportcariere, maar dit moet wel een hoge uitzondering zijn.

Overigens is de geschiedenis van het huidige decoratiestelsel nog geen vijftien jaar oud. De oude en nieuwe voorwaarden zijn zo verschillend, dat de Oranje Nassau en de Nederlandse Leeuw sinds 1994 eigenlijk nieuwe onderscheidingen zijn. Een hoge ambtenaar werd in het oude stelsel al na vijf jaar Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, daarvoor moet hij nu eerst presteren op de Olympische Spelen, in de literatuur, op het toneel of in de wetenschap. Door het vervallen automatisme zijn de Nederlandse ridderorden natuurlijk veel meer waard geworden.

Wat het decoratiebeleid betreft, spreekt mij het Britse systeem meer aan, waarin extreme prestaties op cultureel, wetenschappelijk en sportief gebied hoog worden gewaardeerd.

Ik ben het met U eens, dat er een beter gebruik moet worden gemaakt van de mogelijkheid om gedecoreerden te bevorderen en dat je om die reden in eerste instantie wellicht wat lager moet inzetten. Evenwel is in het 'nieuwe' decoratiestelsel het ridderschap in de Nederlandse Leeuw de laagste onderscheiding voor sportieve topprestaties. Het is mij dan ook volstrekt onduidelijk, waarom topsporters toch in de Orde van Oranje Nassau worden onderscheiden. Deze is hiervoor niet bedoeld.
Plaats reactie

Terug naar “Ridderorden”