Alle “länderchefs” van de 16 Duitse bundeslanden onderscheiden door Koning Willem-Alexander

Plaats reactie
officier

Alle “länderchefs” van de 16 Duitse bundeslanden onderscheiden door Koning Willem-Alexander

Bericht door officier »

Am Vormittag Orden verliehen, nun selbst einen bekommen: König Willem-Alexander & Königin Maximá haben allen Länderchefs den Orden „Ritter des Großkreuzes im Orden von Oranien-Nassau“ verliehen. Große Ehre. Durfte die königl. Hoheiten in Nürnberg 2016 persönlich kennenlernen. - Markus Söder, Ministerpräsident des Freistaates Bayern

Op de laatste dag van het staatsbezoek aan Duitsland heeft Koning Willem-Alexander de 13 minister-presidenten en drie burgemeesters van de Duitse bundeslanden onderscheiden met de Orde van Oranje Nassau in de graad van Ridder Grootkruis.

Bron: Facebook Markus Söder
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"
Spraakverwarring

Re: Alle “länderchefs” van de 16 Duitse bundeslanden onderscheiden door Koning Willem-Alexander

Bericht door Spraakverwarring »

Toe maar, 16 grootkruisen op één dag.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen
RD
Contacteer:

Re: Alle “länderchefs” van de 16 Duitse bundeslanden onderscheiden door Koning Willem-Alexander

Bericht door RD »

Tja, die grootkruizen zijn kennelijk niet meer dan relatiegeschenken, daar is geen bijzondere verdienste voor nodig. Ik vraag me af waarom Nederland zo hecht aan goede betrekkingen met Duitse provincies die niet direct aan ons land grenzen. Onze koning schijnt ook nog overal te zijn geweest.
Spraakverwarring

Bericht door Spraakverwarring »

RD schreef:Tja, die grootkruizen zijn kennelijk niet meer dan relatiegeschenken, daar is geen bijzondere verdienste voor nodig.
In het buitenland althans. Als Nederlander moet je daar minstens minister-president, vice-voorzitter van de Raad van State of secretaris-generaal van de NAVO voor zijn geweest. Maar ook in het buitenland valt die eer doorgaans alleen aan zeer hooggeplaatsten zoals staatshoofden of vertrekkende ambassadeurs in Nederland te beurt en geen regionale bestuurders of burgemeesters. Ik vraag me daarom af of het bericht we juist is of dat de heer Söder zich misschien in zijn enthousiasme een beetje heeft laten meeslepen over de graad van de door hem en zijn collega's ontvangen onderscheiding. Ik heb er althans nog geen andere bronnen voor gevonden. We zullen de publicatie in de Staatscourant even afwachten. Als het klopt, zou het wel een trendbreuk zijn.
RD schreef:Ik vraag me af waarom Nederland zo hecht aan goede betrekkingen met Duitse provincies die niet direct aan ons land grenzen.
Da's niet heel moeilijk, het gaat om economische belangen. Duitsland is het grootste exportland voor Nederland, in 2019 bedroeg de totale uitvoer naar Duitsland 114,4 miljard euro.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen
RD
Contacteer:

Bericht door RD »

Spraakverwarring schreef:
RD schreef:Ik vraag me af waarom Nederland zo hecht aan goede betrekkingen met Duitse provincies die niet direct aan ons land grenzen.
Da's niet heel moeilijk, het gaat om economische belangen. Duitsland is het grootste exportland voor Nederland, in 2019 bedroeg de totale uitvoer naar Duitsland 114,4 miljard euro.
Het is dus inderdaad een relatiegeschenk, zoals een goede fles wijn. Ik zou me als Nederlander met een grootkruis voor zeer grote verdiensten voor het vaderland bekocht voelen, als je ziet dat dezelfde onderscheiding door BZ in het buitenland als blokjes kaas wordt uitgedeeld.
Plaats reactie

Terug naar “Orde van Oranje Nassau”