dit jaar heb ik een onderscheiding mogen ontvangen Lid in de orde van Oranje Nassau vooral voor mijn vrijwilligerswerk bij de Scouting. Nu sprak ik iemand die dat ook heeft mogen ontvangen en zij droeg het draagteken op het scoutinguniform. Zij vertelde mij dat dit mag. Wanneer ik de documentatie nalees kan ik niet echt ontdekken of dit ook daadwerkelijk zo is. Er wordt wel gesproken over een uniform in de draaginstructie maar ik heb het idee dat dit vooral om officiele beroepsuniformen gaat.
Ik zou het leuk vinden om bij bijzondere scoutinggelegenheden ook het draagteken te kunnen dragen omdat ik deze vooral voor mijn inzet hiervoor heb ontvangen. Dit moet vindt ik dan wel officieel juist zijn. Wie kan mij vertellen of het dragen van een draagteken ook daadwerkelijk mag op een scoutinguniform danwel hoe kan ik dit bevestigd krijgen.
Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen.
Groeten,
André
mogelijkheden draagteken op scoutinguniform
- Ed van Engeland
Re: mogelijkheden draagteken op scoutinguniform
Hallo André,
Het lijkt me dat je deze vraag beter kunt stellen aan het bestuur van de Scouting, daar zal ook een kledingvoorschrift zijn waarin e.e.a. is geregeld. Overigens ben ik wel geïnteresseerd in het antwoord op je vraag.
Het lijkt me dat je deze vraag beter kunt stellen aan het bestuur van de Scouting, daar zal ook een kledingvoorschrift zijn waarin e.e.a. is geregeld. Overigens ben ik wel geïnteresseerd in het antwoord op je vraag.
- sic Gloria transit Mundi -
Proficiat met je onderscheiding!
Het antwoord hierop is:
Je mag een baton dragen bóven je linkerborstzak; tegen de rand in het midden, dus recht boven de knoop.
Voor het modelversiersel, draagmodel (=lintje) en miniatuur blijven dezelde regels gelden en deze zijn dus niet gepast op het scoutinguniform.
Voor scoutingonderscheidingen (waarderingstekens en lustrumtekens) gelden uiteraard andere regels.
Het antwoord hierop is:
Je mag een baton dragen bóven je linkerborstzak; tegen de rand in het midden, dus recht boven de knoop.
Voor het modelversiersel, draagmodel (=lintje) en miniatuur blijven dezelde regels gelden en deze zijn dus niet gepast op het scoutinguniform.
Voor scoutingonderscheidingen (waarderingstekens en lustrumtekens) gelden uiteraard andere regels.
- Wilco Ver.
- Contacteer:
Geüniformeerde personen, niet zijnde militairen of dragers van ceremoniële overheidstenues, mogen op een uniform (wat in principe ook het scoutinguniform is), een burgerlintje (het draaginsigne) dragen, indien dit in de voorschriften van de organisatie is opgenomen. Het is inderdaad dus correct dat in principe de scouting bepaald of je het mag dragen. Indien je het draaginsigne mag dragen (niet een ribbon zoals militairen, dat is alleen voorbehouden aan militairen) dan dient het op het linker revers gedragen te worden zoals voorgeschreven bij uitgaanskleding in de voorschriften die je bij je onderscheiding hebt ontvangen.
Ik draag hem zelf op mijn werkuniform van de NS.
Ik draag hem zelf op mijn werkuniform van de NS.