"Forward Presence"-gesp voor alle NAVO Oostflankinzetten

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
Plaats reactie
Veldwachter Bromsnor

"Forward Presence"-gesp voor alle NAVO Oostflankinzetten

Bericht door Veldwachter Bromsnor »

De gesp "Forward Presence Baltics" kennen we als de gesp voor eFP Litouwen. Nu er ook inzetten zijn in Roemenië, Slowakije, en Bulgarije, is er nu één algemene gesp in het leven geroepen voor alle inzetten aan de Oostflank: "Forward Presence".
De gesp voor Litouwen en Baltic Air Police zijn hiermee ook aangepast. De uitreiking vond gisteren plaats.

Bron: https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/ ... an-rusland

Het Besluit Gespen is eveneens aangepast:
voor deelname aan Forward Presence:

1°.Baltic Air Policing ‘BAP’, voor zover deze deelname heeft plaatsgehad vanaf de luchthaven Siauliai in Litouwen boven de Baltische staten, vanaf 4 januari 2017;

2°.Enhanced Forward Presence Baltics ‘EFP’, voor zover deze deelname heeft plaatsgehad in en boven de Oostzee, Polen, Estland, Letland en Litouwen vanaf 1 maart 2017;

3°.Enhanced Forward Presence Litouwen ‘EFP Litouwen’, voor zover deze deelname heeft plaatsgehad in en boven Litouwen vanaf 24 februari 2022;

4°.Enhanced Air Policing Bulgarije ‘EAP Bulgarije’, voor zover deze deelname heeft plaatsgehad in en boven Bulgarije vanaf 1 maart 2022;

5°.Air Missile Defense Task Force Slowakije ‘AMDTF Slowakije’, voor zover deze deelname heeft plaatsgehad in en boven Slowakije vanaf 20 maart 2022;

6°.Enhanced Forward Presence Roemenië ‘EFP Roemenië’, voor zover deze deelname heeft plaatsgehad in en boven Roemenië vanaf 2 augustus 2022;

7°.Enhanced Air Policing Polen ‘EAP Polen’, voor zover deze deelname heeft plaatsgehad in en boven Polen vanaf 2 januari 2023: FORWARD PRESENCE;

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0012681/2023-12-02
Bijlagen
Gesp Forward Presence
Gesp Forward Presence
Herman V

Re: "Forward Presence"-gesp voor alle NAVO Oostflankinzetten

Bericht door Herman V »

Zou deze gesp met terugwerkende kracht ook gaan gelden voor iedereen die in Seedorf als 'Forward Presence' heeft gediend?! 8) :wink:
Mijns inziens is er nu toch geen verschil in criteria meer nu de 2e 'koude oorlog' gestart is.
Veldwachter Bromsnor

Herman V schreef: 08 dec 2023, 21:13 Zou deze gesp met terugwerkende kracht ook gaan gelden voor iedereen die in Seedorf als 'Forward Presence' heeft gediend?! 8) :wink:
Mijns inziens is er nu toch geen verschil in criteria meer nu de 2e 'koude oorlog' gestart is.
Ik denk het niet.

Wat ik een interessantere vraag vind, is de dubbeling van de gespen. Stel, iemand heeft in het verleden eFP gedaan en de gesp "Forward Presence Baltics" gekregen. Hij gaat nu nogmaald naar eFP. Krijgt hij dan "2-Forward Presence Baltics", of de nieuwe gesp "Forward Presence" (en draagt dus twee gespen), of "2-Forward Presence"?
Het besluit lezende is de oude gesp "Forward Presence" verdwenen, niet eens tot een bepaalde periode, dus meest logische is dat alle eerder uitgegeven gespen vervangen dienen te worden door de nieuwe gesp, en dat het in bovenstaande casus "2-Forward Presence" wordt.
RD
Contacteer:

Bericht door RD »

Als je met een gesp wilt herinneren aan een missie, dan is dit systeem natuurlijk te beperkt, al was het alleen maar omdat na vijf missies het lint vol is en er geen tweede HIM meer wordt uitgereikt. De HIM is niet alleen een verzamelmedaille voor meerdere missies, maar de gespen zijn dat ook al. Dit doet m.i. onvoldoende recht aan de inzet van de betreffende militair.
Veldwachter Bromsnor

RD schreef: 09 dec 2023, 15:25 Als je met een gesp wilt herinneren aan een missie, dan is dit systeem natuurlijk te beperkt, al was het alleen maar omdat na vijf missies het lint vol is en er geen tweede HIM meer wordt uitgereikt. De HIM is niet alleen een verzamelmedaille voor meerdere missies, maar de gespen zijn dat ook al. Dit doet m.i. onvoldoende recht aan de inzet van de betreffende militair.
In Eindadvies Herziening Decoratiestelsel 2021 wordt gesproken over het smaller maken van de gespen, zodat er meer gespen op het lint kunnen. Of dat advies al is overgenomen, weet ik niet.
Hbo

Bericht door Hbo »

Goedemorgen allen, in hetzelfde Wijziging van het Besluit gespen Herinneringsmedaille Internationale Missies zijn in artikel 1, lid 1, 2 en 4 een toevoeging weggelaten, namelijk dat er wordt afgeweken van de eis dat het een een aaneengesloten periode van 30 dagen moet betreffen.
In de toelichting van het besluit kan ik niet echt zien wat dit nu betekent. Kan iemand mij vertellen wat dit betekent?
Veldwachter Bromsnor

De zinssnede ‘waarbij ten aanzien van de eerste inzet wordt afgeweken van de eis dat de inzet een aaneengesloten periode van ten minste dertig dagen betreft’ is inderdaad weggehaald. Die gold voor VPD, SPECIALE OPERSATIES, en NEO KABUL.
Deze regel is juist later na de instelling van de gesp ingevoerd. Zie draadje:
viewtopic.php?t=5140

Even uitzoeken hoe dit zit...
Veldwachter Bromsnor

Voor zover ik heb gezien, de eerst Forward Presence-gesp op een opgemaakte set.
Bijlagen
Forward Presence gesp.JPG
Veldwachter Bromsnor

Het was wachten op onderstaande soort setjes: zowel een gesp "Forward Presence Baltics" en een gesp "Forward Presence" op één set voor dezelfde EFP-Litouweninzet (in dit specifieke geval van uitgaande dat het om twee rotaties Litouwen gaat)
Formeel gezien klopt het. Een EFP-rotatie gedaan voor 2 december 2023 leverde de gesp "Forward Presence Baltics" op. Een tweede rotatie ná 2 december 2023 leverde de gesp "Forward Presence" op, in plaats van de gesp "2-Forward Presence Baltics". Desondanks is het raar dat dezelfde inzet, twee type gespen oplevert. Het was beter als er voor eerder verdiende "Forward Presence Baltics" gespen een overgangsperiode kwam waarin er nog werd doorgeteld met gespen, in plaats van de nieuwe gesp uit te reiken.
Twee gespen Forward Presence (Baltics)
Twee gespen Forward Presence (Baltics)
JRHimself

Bericht door JRHimself »

Zijn er ook cijfers voor op het lint van de Litouwse medaille?
JRHimself

Bericht door JRHimself »

Ik besef me dat het offtopic is maar op een pagina van de Litouwse strijdkrachten las ik het volgende waarmee mijn vraag meteen is beantwoord:

"The Medal is awarded by decision of the Chief of Defence. The Medal may be bestowed on an individual only once."

Bron: https://www.karys.lt/en/armed-forces/decorations/391
Veldwachter Bromsnor

JRHimself schreef: 08 apr 2024, 13:22 Ik besef me dat het offtopic is maar op een pagina van de Litouwse strijdkrachten las ik het volgende waarmee mijn vraag meteen is beantwoord:

"The Medal is awarded by decision of the Chief of Defence. The Medal may be bestowed on an individual only once."

Bron: https://www.karys.lt/en/armed-forces/decorations/391
Bijzonder, want dit is het instellingsbesluit van de medaille (Google Translate). Misschien wordt bedoeld: de medaille wordt maar een keer gegeven, maar er komen hierna cijfers.

STATUUT VAN DE MEDAILLE VAN HET LITOUWSE LEGER "VOOR WEDERZIJDSE STEUN".

63 . De Medaille van de Litouwse strijdkrachten "Voor wederzijdse steun" (hierna: de Medaille) wordt toegekend voor het succesvol vervullen van de rotatieperiode in de rotatiestrijdkrachten in de Republiek Litouwen.

64 . Soldaten en burgers van NAVO-landen ontvangen de medaille:

64,1 . met succes de gehele rotatieperiode in de rotatiestrijdkrachten in de Republiek Litouwen hebben gediend;

64,2 . niet de gehele geplande rotatietijd in de rotatietroepen in de Republiek Litouwen hebben gediend, zijn teruggeroepen uit de Republiek Litouwen om redenen buiten hun macht (blessure, ziekte, officiële noodzaak en andere belangrijke redenen), maar met succes ten minste 4 keer met succes hebben gediend maanden.

65 . De beslissing over het toekennen van een medaille wordt genomen door de commandant van de Litouwse strijdkrachten.

66 . De medaille wordt voor het eerst met succes uitgereikt in de rotatiestrijdkrachten in de Republiek Litouwen.

66 1 . Herhaaldelijk (voor elke succesvol voltooide rotatieperiode in de rotatiekrachten in de Republiek Litouwen) worden militaire en civiele onderscheidingen gemarkeerd met zilveren Arabische cijfers van 5 mm hoog en breed, vastgemaakt in het midden van het medaillelint of -lint. Het getal 2 vertegenwoordigt de tweede onderscheiding, 3 de derde onderscheiding, enzovoort

67 . De medaille (een teken van herhaalde medailletoekenning) en het bijbehorende certificaat worden uitgereikt na het einde van de rotatieperiode in de rotatiekrachten in de Republiek Litouwen .

68 . Medaillebeschrijving:

68,1 . De medaille is zilverkleurig en heeft een diameter van 32 mm.

68,2 . Voorzijde:
In het midden is een gestileerde kaart van Litouwen afgebeeld op de achtergrond van stralen die zich vanuit het midden uitstrekken. Daarboven staat het NAVO-symbool. Rond de cirkel staat een inscriptie in het Engels: "FOR CONTRIBUTION TO MUTUAL SUPPORT." ROTATIEKRACHTEN. LITOUWEN" (letterlijk "Voor wederzijdse steun. Rotatiekrachten. Litouwen").

68,3 . Het omgekeerde is glad.

68,4 . Lintje:
32 mm breed en 40 mm hoog moiré met in het midden drie strepen in de kleuren van de nationale vlag van Litouwen. De totale breedte van de strips bedraagt ​​10 mm.

68,5 . Sluiting: twee noppen met grendels, horizontaal bevestigd in het bovenste deel van het lint.
Veldwachter Bromsnor

JRHimself schreef: 08 apr 2024, 02:37 Zijn er ook cijfers voor op het lint van de Litouwse medaille?
Ik heb verschillende versies gezien.
Versie 1
Versie 1
Dit cijfertje is onjuist, want het is het cijfertje van NATO Baltic Air Policing Mission Medal.
NATO Baltic Air Policing Mission Medal
NATO Baltic Air Policing Mission Medal
Daarnaast heb ik deze versie gezien, maar ik weet niet of dit dan het officiële cijfertje is.
Versie 2
Versie 2
HJdeSpanjaard

Bericht door HJdeSpanjaard »

Veldwachter Bromsnor schreef: 08 apr 2024, 13:34
JRHimself schreef: 08 apr 2024, 02:37 Zijn er ook cijfers voor op het lint van de Litouwse medaille?
.....

Daarnaast heb ik deze versie gezien, maar ik weet niet of dit dan het officiële cijfertje is.
IMG-20230120-WA0036.jpg
vreemd een cijfer 3 op de litouwse medaille en cijfer 2 op de nederlandse gesp
Veldwachter Bromsnor

HJdeSpanjaard schreef: 02 jul 2024, 15:20
Veldwachter Bromsnor schreef: 08 apr 2024, 13:34
Misschien heeft hij bij zijn vertrek wel al de derde Litouwse gekregen, maar is de Nederlandse medailleuitreiking nog niet geweest?
Uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat het ontvangen van een HIM nog best lang kan duren na uitzending.

.....

IMG-20230120-WA0036.jpg
vreemd een cijfer 3 op de litouwse medaille en cijfer 2 op de nederlandse gesp
Plaats reactie

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”