Aan de deskundigen op dit forum:
In een collectie die ik aan het liquideren ben kom ik 2 maal deze NL onderscheiding tegen,
voor zover ik het kan thuisbrengen een mobilisatiekruis. Bij aanbieden op Catawiki komt het verzoek om een certificaat van echtheid.
Mijn vragen:
1-origneel of kopie?
2-waarde ongeveer?
3-wie kan zo een certificaat afgeven en loont dat de kosten?
Wat zeggen de deskundigen? Het is niet mijn vakgebied.
Alvast dank!
groet, Erik
Advies gevraagd bij Mobilisatiekruis (2x)
Advies gevraagd bij Mobilisatiekruis (2x)
Laatst gewijzigd door Eersel op 22 mar 2023, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Advies gevraagd bij Mobilisatiekruis (2x)
Goedendag,
Beide mobilisatiekruizen zijn kopieen, helaas. Waarde wat me er voor geeft maar niet meer dan 10 euro. En ik zou mij de moeite sparen voor een certificaat, het zijn namaak exemplaren.
Groet
Sjors
Beide mobilisatiekruizen zijn kopieen, helaas. Waarde wat me er voor geeft maar niet meer dan 10 euro. En ik zou mij de moeite sparen voor een certificaat, het zijn namaak exemplaren.
Groet
Sjors
Dank voor ook dit advies, Sjors!
groet, Erik
groet, Erik
Luid en duidelijk antwoord, maar als iemand die wil leren.....wat maakt dit een kopie?
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.
De kwaliteit van de slag van het kruis. Het aanwezig zijn van een (open) ring. Het grove lint.
De eerste officiële slag eind 40-er begin 50-er jaren was opgemaakt op het lint, had geen ring en was een hoog kwalitatief kruis met een mooi bronzen patina.
De uitgereikte exemplaren na 1992 zijn nog steeds van een hoge kwaliteit met mooi bronzen patina en hebben nu wel een ring waar het lint aan bevestigd is. Dit exemplaar wordt uitgereikt in een cassette.
Bij beide slagen was het lint van een goede kwaliteit en 27 mm breed.
Via veilingsites zie je regelmatig een 3e variant aangeboden worden. Dat is meestal de bovenstaande variant die diverse 'red flags' heeft vergeleken met de officieele slagen. Hij lijkt qua vorm en stijl aardig op her origineel, het materiaal echter is van een ander soort wat snel verouderd en lelijk wordt. Dit levert geen mooi patina op. De kleur lijkt vaak roodbruin.
Het lint lijkt qua kwaliteit niet op het lint van de officieel uitgereikte exemplaren en is veel te breed.
Tot zover.
Herman