Brian May wordt geridderd door koning Charles
Brian May heeft een eretitel ontvangen van koning Charles. De gitarist van de band Queen wordt geridderd en mag zichzelf ’Sir Brian May’ gaan noemen. Zijn vrouw mag zich voortaan ’Lady May’ noemen
„Ik ben blij en dankbaar dat ik deze titel mag ontvangen. Ik zal het ridderschap niet zozeer als een beloning beschouwen, maar meer als een opdracht - een opdracht - voor mij om te blijven vechten voor gerechtigheid”, aldus de gitarist. „En om een stem te zijn voor degenen die geen stem hebben. Ik zal proberen waardig te zijn - om die ridder in glanzend harnas te zijn.”
Jaarlijks brengt de Britse vorst de zogenoemde New Year Honours-lijst uit, waarop Britten staan die het afgelopen jaar van belangrijke betekenis voor het land zijn geweest.
Het is de eerste keer dat koning Charles deze lijst publiceert. Ook onder anderen vier vrouwelijke voetballers én hun Nederlandse coach Sarina Wiegman staan vanwege hun winst op het EK op de lijst. Wiegman wordt Commander of the Most Excellent Order of the British Empire (CBE).
bron: https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... ng-charles
De omnibus dubitandum
Re: Brian May wordt geridderd door koning Charles
Queen-gitarist Brian May geridderd door koning Charles in Buckingham Palace
Het was een bijzondere dag voor Queen-gitarist Brian May (75). Vandaag werd de muzikant door koning Charles (74) geridderd tijdens een inhuldigingsceremonie in Buckingham Palace. “Ik heb hier geen woorden voor", klinkt het op Instagram. De gitaarlegende werd eigenhandig door koning Charles met een zwaard geridderd, vanwege zijn verdiensten voor muziek en liefdadigheidswerk. Brian mag zichzelf vanaf nu officieel ‘Sir Brian May’ noemen en zijn vrouw Anita Dobson, ‘Lady May’. De muzikant deelde een foto van het unieke moment op Instagram, met het bijschrift “geen woorden voor”.Na aflo op van de ceremonie poseerde een fiere Sir Brian May buiten het paleis, aan de zijde van zijn vrouw. “Ik ben erg blij en lach van oor tot oor. Vooral omdat het de koning was, wat veel betekent”, vertelde hij aan de aanwezige pers. “We hebben in de loop der jaren een zekere mate van contact gehad (zo trad de gitarist onder meer op tijdens het platinajubileum van wijlen Queen Elizabeth II in 2022 en op haar gouden jubileum in 2002 nvdr.) We bespraken het feit dat we een leeftijd hebben en hij vroeg zich af of mijn knieën het volhielden voor het geknielde deel van de ceremonie. Ik zei ‘ja zo ongeveer’.” Hij vervolgde: “Het ontvangen van deze onderscheiding voelt, denk ik, zoals wanneer je een gouden ster krijgt op school. Als je die goedkeuring krijgt van bovenaf, dat is een heel fijn gevoel. Het is bijzonder.”
Bron: https://www.hln.be/showbizz/queen-gitar ... ~a2bc8d56/
Het was een bijzondere dag voor Queen-gitarist Brian May (75). Vandaag werd de muzikant door koning Charles (74) geridderd tijdens een inhuldigingsceremonie in Buckingham Palace. “Ik heb hier geen woorden voor", klinkt het op Instagram. De gitaarlegende werd eigenhandig door koning Charles met een zwaard geridderd, vanwege zijn verdiensten voor muziek en liefdadigheidswerk. Brian mag zichzelf vanaf nu officieel ‘Sir Brian May’ noemen en zijn vrouw Anita Dobson, ‘Lady May’. De muzikant deelde een foto van het unieke moment op Instagram, met het bijschrift “geen woorden voor”.Na aflo op van de ceremonie poseerde een fiere Sir Brian May buiten het paleis, aan de zijde van zijn vrouw. “Ik ben erg blij en lach van oor tot oor. Vooral omdat het de koning was, wat veel betekent”, vertelde hij aan de aanwezige pers. “We hebben in de loop der jaren een zekere mate van contact gehad (zo trad de gitarist onder meer op tijdens het platinajubileum van wijlen Queen Elizabeth II in 2022 en op haar gouden jubileum in 2002 nvdr.) We bespraken het feit dat we een leeftijd hebben en hij vroeg zich af of mijn knieën het volhielden voor het geknielde deel van de ceremonie. Ik zei ‘ja zo ongeveer’.” Hij vervolgde: “Het ontvangen van deze onderscheiding voelt, denk ik, zoals wanneer je een gouden ster krijgt op school. Als je die goedkeuring krijgt van bovenaf, dat is een heel fijn gevoel. Het is bijzonder.”
Bron: https://www.hln.be/showbizz/queen-gitar ... ~a2bc8d56/
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe
Overigens ben ik van mening dat ook in Nederland een koninklijke onderscheiding indien mogelijk door de koning zelf uitgereikt zou moeten worden. Of door iemand anders van het koninklijk huis. En die ceremonie met het zwaard heeft ook wel wat.
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe
Dan krijgt de majesteit het wel druk want in feite is elke bij wet of Koninklijk besluit ingestelde onderscheiding een Koninklijke onderscheiding.
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE