Verschil Erepenning Menschlievend Hulpbetoon en Carnegie medaille

Plaats reactie
Janssen

Verschil Erepenning Menschlievend Hulpbetoon en Carnegie medaille

Bericht door Janssen »

Beste forumleden,

Waar liggen eigenlijk de verschillen in toekenningscriteria tussen de Erepenning voor menslievend hulpbetoon en de Medaille van het Carnegie Heldenfonds? Als ik kijk naar uitreikingen van beide onderscheidingen kijk dan zie ik dat de daden waarvoor ze uitgereikt worden vaak sterke overeenkomsten tonen. Als ik de toekenningscriteria lees dan dient in beide gevallen een levensreddende daad te zijn verricht waarbij sprake was van zelfopoffering van het leven van de redder?

En indien een persoon een levensreddende handeling verricht waarbij geen sprake was van levensgevaar voor de redder, kan dan een van beide onderscheidingen alsnog uitgereikt worden, of is daar een andere onderscheiding voor?
... In al deze hoedanigheden vervulde hij zijn taak op een zorgzame en accurate wijze, zonder op de voorgrond te willen treden; bescheiden en onopvallend, maar goed. Dat is de ware dienstbaarheid, die niet zichzelf zoekt.
RD
Contacteer:

Re: Verschil Erepenning Menschlievend Hulpbetoon en Carnegie medaille

Bericht door RD »

De Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon is een Koninklijke onderscheiding, in goud zelfs een zeer hoge Koninklijke onderscheiding. De Carnegie medaille is een onderscheiding van een particuliere organisatie. De criteria zijn vergelijkbaar. Vaak wordt een beroep gedaan op het Carnegie Heldenfonds, wanneer de aanvrager niet voldoende bekend is met de EMH.
Janssen

Bericht door Janssen »

Dank voor je antwoord. De vergelijkbare criteria was mij al opgevallen, vandaar dat ik mij afvroeg waar precies het verschil ligt of iemand wordt voorgedragen voor een EMH of de Carnegie medaille.
... In al deze hoedanigheden vervulde hij zijn taak op een zorgzame en accurate wijze, zonder op de voorgrond te willen treden; bescheiden en onopvallend, maar goed. Dat is de ware dienstbaarheid, die niet zichzelf zoekt.
RD
Contacteer:

Bericht door RD »

Janssen schreef: 02 feb 2023, 11:33 Dank voor je antwoord. De vergelijkbare criteria was mij al opgevallen, vandaar dat ik mij afvroeg waar precies het verschil ligt of iemand wordt voorgedragen voor een EMH of de Carnegie medaille.
De procedures zijn vraaggestuurd en dus afhankelijk van de bekendheid van de aanvrager(s) met (één van) beide onderscheidingen. Enige jaren terug betoogde ik in dit forum al voor meer bekendheid van de Erepenning Menslievend Hulpbetoon, als enige koninklijke dapperheidsonderscheiding voor heldendaden in vredesomstandigheden. De Carnegiemedaille is een van oorsprong buitenlandse onderscheiding en geeft dus niet de waardering aan van de Nederlandse overheid voor verrichte heldendaden. Ik denk overigens dat er wel afstemming plaatsvindt tussen het Kapittel van de Civiele Orden en de stichting Carnegie Heldenfonds om dubbel decoreren te voorkomen.
Plaats reactie

Terug naar “Eerepenning voor Menschlievend Hulpbetoon”