Voorstellen

Heb je Opmerkingen of suggesties voor de beheerders van dit forum dan kun je deze hier plaatsen. Daarnaast is dit de plek om jezelf even voor te stellen.
Plaats reactie
JohnC

Voorstellen

Bericht door JohnC »

Hallo forumleden, bedank voor het accepteren van mijn registratie.

Ik ben John, inmiddels al met de FLO maar 25 jaar actief geweest voor Defensie (dienstplicht, KVV'er, beroeps en daarna reservist). Ooit begonnen als manschap, vervolgens korporaal, enige jaren onderofficier geweest en na 11 jaar overstap gemaakt naar het officierschap. Tijdens mijn tijd bij Defensie heb ik een interesse ontwikkeld voor onderscheidingen en hun betekenissen. Ik heb als (onder)officier meerdere keren aanvragen en uitreikingen mede mogen organiseren en vond het geweldig om de decorandi te zien glunderen van trots.

Mijn eigen 'verzameling' bestond enkel uit van die coins/legpenningen, zilver vierdaagsekruisje, TMPT, vaardigheidsmedaille en elfstedenkruisje maar die heb ik nooit laten opmaken en paar jaar geleden maar verkocht. Hoewel ze mooi uitzagen heb ik het nooit respectvol gevonden om ze zelf te dragen omdat mijn vader (Indiëveteraan) nooit een onderscheiding heeft gekregen en ik het niet respectvol vond om met alleen maar sportdingetjes naast hem en andere veteranen te staan tijdens herdenkingen. Ik heb ook geen trouwe dienst medaille of kruis gehad (kwam beide keren volgens mij net een maand te kort) en ben ook nooit op uitzending ofzo geweest, dan mocht je officieel sowieso toch geen medailles dragen? Ik hoop dat ik in forum meer kan leren over onderscheidingen.

Groet, John
moos

Re: Voorstellen

Bericht door moos »

Hi John, even een opmerking op je laatse zin. ELKE medaille die je verdiend hebt, zij het met sporten of een uitzending mag je dragen.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.
officier

Bericht door officier »

moos schreef: 17 sep 2022, 19:56 Hi John, even een opmerking op je laatse zin. ELKE medaille die je verdiend hebt, zij het met sporten of een uitzending mag je dragen.
Een kleine aanvulling op bovenstaande opmerking: Niet elke medaille mag gedragen worden op het militaire uniform. De medailles welke gedragen mogen worden op het militaire uniform zijn opgenomen in het Handboek Onderscheidingen van het Ministerie van Defensie en moeten gedragen worden conform de Draagvolgorde Onderscheidingen Defensie.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"
JohnC

Bericht door JohnC »

Dank voor jullie reacties. Ik heb door de jaren heen vaker gehoord dat je sportmedailles zoals het vierdaagse kruisje en TMPT alleen mocht dragen als je ook op uitzending bent geweest, vandaar heb ik ze destijds ook maar niet laten opmaken omdat ik er dan toch niks aan had. Interessant om te horen dat die opmerkingen eigenlijk niet kloppen. Ach ja, heb er nu toch niks meer aan.
Plaats reactie

Terug naar “Opmerkingen, suggesties, en voorstellen”