Dateren keurteken trouwe dienst medaille
Dateren keurteken trouwe dienst medaille
Deze bronzen trouwe dienst medaille heb ik al een tijdje in de verzameling maar het is mij pas sinds kort opgevallen dat er op de zijkant een keurtekentje zit. Het betreft een 37mm variant met het opschrift 'trouwe dienst' waardoor het tussen 1825-1851 of 1928-1951 gemaakt zou moeten zijn (behoudens uitzonderingen). Aangezien de medaille een keurteken heeft vroeg ik mij af of iemand dit merkteken bekend voorkomt zodat de medaille nauwkeuriger te dateren is? Ik heb een paar pogingen ondernomen om het merkteken op te zoeken, tot heden zonder resultaat.
... In al deze hoedanigheden vervulde hij zijn taak op een zorgzame en accurate wijze, zonder op de voorgrond te willen treden; bescheiden en onopvallend, maar goed. Dat is de ware dienstbaarheid, die niet zichzelf zoekt.
Re: Dateren keurteken trouwe dienst medaille
Dit is de mercuriusstaf van de Koninklijke Munt.
Is de mercuriusstaf op deze trouwe dienst medaille ook te dateren?Herman V schreef:Dit is de mercuriusstaf van de Koninklijke Munt.
... In al deze hoedanigheden vervulde hij zijn taak op een zorgzame en accurate wijze, zonder op de voorgrond te willen treden; bescheiden en onopvallend, maar goed. Dat is de ware dienstbaarheid, die niet zichzelf zoekt.
Niet exact, wel bij benadering.
En bij benadering zou zijn?Herman V schreef:Niet exact, wel bij benadering.
Volgens het standaardwerk voor deze onderscheiding : Langdurige, eerlijke en trouwe dienst bij de Nederlandse Krijgsmacht, geschreven door J.R. van der Neut staat op blz 30 dat dit meesterteken vanaf 1861 in alle trouwe dienstmedailles is geslagen.
Het boek beschrijft ook alle diverse types, misschien dat hier een verfijning van de periode te vinden is.
Mvg
Herman
Het boek beschrijft ook alle diverse types, misschien dat hier een verfijning van de periode te vinden is.
Mvg
Herman