Draagrecht voor aan de orde van Malta gelieerde medailles op militair uniform?

Plaats reactie
Spraakverwarring

Draagrecht voor aan de orde van Malta gelieerde medailles op militair uniform?

Bericht door Spraakverwarring »

In een zoektocht naar heel iets anders kwam ik op internet onderstaande spange tegen van een actief dienend militair met twee opmerkelijke medailles die ik nog niet eerder in een militair opgemaakte spange zag. Het gaat hier om twee aan de Orde van Malta gelieerde medailles.
De "ruban rouge" is kennelijk voor deelname aan een bedevaart naar Lourdes. Die andere is voor deelname aan een specifieke editie van diezelfde bedevaart (de 50e in 2008).
De Orde van Malta zelf staat in de officiele draagvolgorde op plaats 68, betekent dit dan ook dat er voor die gelieerde medailles ook vanzelf een draagrecht bestaat c.q. wordt toegestaan na een rekest?
Bijlagen
IMG_0001.JPG
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen
moos

Re: Draagrecht voor aan de orde van Malta gelieerde medailles op militair uniform?

Bericht door moos »

Ik durf er bijna mijn hand voor in het vuur te steken dat deze twee medailles hier (militair gezien) illegaal tussen hangen.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.
thvdriet

Re: Draagrecht voor aan de orde van Malta gelieerde medailles op militair uniform?

Bericht door thvdriet »

@ moos: nogal een boude bewering, dat deze 2 medailles hier (militair gezien) illegaal tussen hangen. Als eigenaar van deze spang heb ik hier maar 1 antwoord op: Begin het vuurtje maar alvast op te stoken waar je je hand in gaat steken. Natuurlijk draag ik deze onderscheidingen legaal (dat wil zeggen dat ik daar militair gezien toestemming voor heb).
@spraakverwarring: Is het nou logisch dat als de Orde van Malta bestaat, dat gelieerde medailles automatisch worden toegekend. Nee, dat is niet zo. Voor beiden heb ik dit middels de aanvraagprocedure buitenlandse medailles gedaan. Het heeft bijna 1,5 jaar geduurd voordat ik toestemming (draagrecht) kreeg. Dus het is geen "automatisme".
@moos: voordat je je hand in het vuur gaat steken (De splinter in een anders oog zien), misschien eerst even vragen.
Spraakverwarring

thvdriet schreef:@spraakverwarring: Is het nou logisch dat als de Orde van Malta bestaat, dat gelieerde medailles automatisch worden toegekend. Nee, dat is niet zo. Voor beiden heb ik dit middels de aanvraagprocedure buitenlandse medailles gedaan. Het heeft bijna 1,5 jaar geduurd voordat ik toestemming (draagrecht) kreeg. Dus het is geen "automatisme".
Dank voor de uitleg! Ik ben overigens ook wel nieuwschierig naar de achtergrond van deze medailles en de eventeuele link naar Defensie. Mijn indruk als buitenstaander is dat het vooral religieus evenement is waar deze medailles aan herinneren en niet zozeer een militaire aangelegenheid, maar misschien zit het anders in elkaar?
moos

Bericht door moos »

thvdriet schreef:@ moos: nogal een boude bewering,
Vandaar het woord bijna in mijn opmerking.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.
thvdriet

Bericht door thvdriet »

Spraakverwarring schreef:
thvdriet schreef:@spraakverwarring: Ik ben overigens ook wel nieuwschierig naar de achtergrond van deze medailles en de eventeuele link naar Defensie. Mijn indruk als buitenstaander is dat het vooral religieus evenement is waar deze medailles aan herinneren en niet zozeer een militaire aangelegenheid, maar misschien zit het anders in elkaar?
Nee hoor je zit in de goede richting. Er is geen enkele link met defensie. De Orde van Malta (voluit de: Souvereine Militaire Hospitaal Orde van Sint Jan van Jeruzalem, van Rhodos en van Malta) is staatkundig gezien een aparte staat (Heeft eigen regering, ambassadeurs bij landen en de VN, munten, postzegels en onderscheidingen), maar heeft géén land meer, maar zetelt in Rome.
De orde is ontstaan in de tijd van de Kruistochten en heeft o.a. tot doel: beschermen van de zwakken (zieken). Omdat het tijdens de kruistochten ontstond, zit er ook een militair tintje aan (kruisridders). Het is daarom ook de Militaire Hospitaal Orde.Deze Orde is dus meer dan 900 jaar oud en een van de activiteiten is de Lourdes bedevaart met zieken, gehandicapten: de "zwakkeren" in onze samenleving.
Enfin, ik ben geen lid. Doe wel mee met een aantal activiteiten en heb dus netjes toestemming gevraagd en gekregen.
zie: https://www.orderofmalta.int/

Maar deze is "mooier". Recent heb ik van de Orde, haar "lintje" gekregen. Dus de Maltezer "Oranje-Nassau". Dit is de Orde Pro Merito Melitensi, omdat ik militair ben, met de zwaarden. Niet voor de bedevaart alleen, ik doe meer voor de Orde.
De procedure is dan als volgt:
De buitenlandse staat moet eerst toestemming vragen om uberhaupt een militair een onderscheiding te mogen geven; de zogenaamde agrement-procedure. Dit is afgerond en daarom heb ik die onderscheiding op 31/8 mogen ontvangen.
Vervolgens heb ik weer het aanvraagformulier ingediend en zit nu al sinds 31/8 te wachten op draagrecht. Maar weer eens aangetoond dat het echt geen automatisme is.

Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Orde_van_ ... litense%22
Bijlagen
Pro Merito Melitensi Kruis Met Zwaard 02.jpg
Iron Mike

Bericht door Iron Mike »

Mooi toch, dat het op de juiste manier gegaan is en er draagrecht is toegekend?

@thvdriet; mocht draagrecht ook toegekend worden voor de laatste onderscheiding, wil dan aub het "2-tje" laten verwijderen bij de opmaak, aangezien deze niet is toegestaan (ingesteld) voor deze NAVO medaille. Dan klopt het geheel weer!

Ow en niet teveel handen in vuren steken aub; we hebben schrijnend tekort aan AMV binnen de organisatie! :wink:
"If you've done it, it ain't bragging"
Spraakverwarring

thvdriet schreef:Nee hoor je zit in de goede richting. Er is geen enkele link met defensie. De Orde van Malta (voluit de: Souvereine Militaire Hospitaal Orde van Sint Jan van Jeruzalem, van Rhodos en van Malta) is staatkundig gezien een aparte staat (Heeft eigen regering, ambassadeurs bij landen en de VN, munten, postzegels en onderscheidingen), maar heeft géén land meer, maar zetelt in Rome.
De orde is ontstaan in de tijd van de Kruistochten en heeft o.a. tot doel: beschermen van de zwakken (zieken). Omdat het tijdens de kruistochten ontstond, zit er ook een militair tintje aan (kruisridders). Het is daarom ook de Militaire Hospitaal Orde.Deze Orde is dus meer dan 900 jaar oud en een van de activiteiten is de Lourdes bedevaart met zieken, gehandicapten: de "zwakkeren" in onze samenleving.
Enfin, ik ben geen lid. Doe wel mee met een aantal activiteiten en heb dus netjes toestemming gevraagd en gekregen.
zie: https://www.orderofmalta.int/
Hartelijk dank! Met de Orde van Malta ben ik grotendeels wel bekend, daar is het nodige aan informatie over te vinden (o.a. op internet). Deze specifieke medaille is mij minder van bekend en er is ook niet heel veel over te vinden. Mijn indruk is dat je die krijgt als je, als vrijwilliger, een of meerdere bedevaarten hebt ondersteund of zijn er wellicht nog andere toekenningsvoorwaarden? Wie reikt deze medailles uit en is er ook een oorkonde bij? In dat laatste geval, zou het mogelijk zijn een afbeelding daarvan te delen?

V.w.b. toestemming om deze medailles op het militaire uniform te dragen: ik dacht dat voor een dergelijke toestemming o.a. als voorwaarde werd gesteld dat de verdienste een link met Defensie moest hebben, maar wellicht waren de eisen vroeger minder streng of ben ik verkeerd ingelicht. Overigens is de Nederlandse tak van de Orde van Malta wel bij Koninklijk Besluit in Nederland erkend (en mag dus gedragen worden, staat dus ook genoemd in het Besluit Draagvolgorde Onderscheidingen), maar onderhoudt de Staat der Nederlanden geen officiele diplomatieke banden met de organisatie zoals een aantal andere landen wel doen, de “staatkundige entiteit” wordt door Nederland niet erkend.
In ieder geval gefeliciteerd met de recent ontvangen onderscheiding!
Etab

Bericht door Etab »

Hallo,

Via google kwam ik deze discussie tegen alhoewel hij al 10 maanden oud is wil ik toch even reageren.

Zelf heb ik ook een Orde Pro Merito Melitensi mogen ontvangen. Deze is er in Brons Zilver en Goud. Ik heb hem in Zilver.
Ik heb hem als burger ontvangen. In mijn geval ook niet vanwege een Lourdes reis of zo. Want deze orde wordt niet standaard voor dat soort reizen toegekend. Het gaat er volgens de uitleg van de voorwaarden om dat je je op een bijzondere manier ingezet hebt voor de Orde en of de doelen van de orde. In mijn geval ben ik vanuit mijn baan destijds met de orde in aanraking gekomen en heb vele vakantiekampen in Europa meegemaakt en omdat ik daar toch was vond ik het leuk om me dan ook volledig in te zetten.

Tijdens de uitreiking was er ook een Marine officier aanwezig die hem dus met zwaarden kreeg. Blijkbaar was daar op voorhand al wat voor geregeld want hij mocht hem direct dragen. Ik heb vrij lang met hem zitten praten vanwege mijn marine (Korps Mariniers)verleden.

Ik zag ergens een vraag staan over een officiele oorkonde. Ja die is er. Deze is opgemaakt door de gouverneur te Rome en genummerd en gedocumenteerd. Moet hem wel uit de lijst halen om in te scannen.

Als ik in de Staatscourant kijk zie ik daar in het besluit Draagvolgorde onderscheidingen onder nummer 67.
D. Erkende (ridderlijke) orden
67 Soevereine Militaire Hospitaal Orde van Sint Jan van Jeruzalem van Rhodos en van Malta

Mij lijkt dus dat hij al volledig geaccepteerd is en er geen goedkeuring nodig is?
Spraakverwarring

Etab schreef:Als ik in de Staatscourant kijk zie ik daar in het besluit Draagvolgorde onderscheidingen onder nummer 67.
D. Erkende (ridderlijke) orden
67 Soevereine Militaire Hospitaal Orde van Sint Jan van Jeruzalem van Rhodos en van Malta

Mij lijkt dus dat hij al volledig geaccepteerd is en er geen goedkeuring nodig is?
Dank voor de reactie!
Dat klopt, maar daarbij staat in de meest recente versie van het besluit draagvolgorde de drie onderscheidingen waar de vermelding voor geldt ook expliciet vermoemd:

67.1 Ridder/Dame van eer en Devotie
67.2 Ridder/Dame van Gratie en Devotie
67.3 Ridder/Dame van Magistrale Gratie

Daaruit volgt dat andere onderscheidingen van de Orde van Malta dus niet in de draagvolgorde voorkomen. Wil een militair die toch op het uniform dragen, zal daarvoor officieel toestemming moeten worden gevraagd d.m.v. het indienen van een rekest.

Overigens dank voor het aanbod om een scan van de oorkonde de plaatsen, die zien we hier graag verschijnen!
Plaats reactie

Terug naar “Maltezer orde”