Ridders militaire Willems-Orde in leven
Ridders militaire Willems-Orde in leven
Helaas zijn de afgelopen jaren vele Ridders Militaire Willems-Orde gestorven.
De volgende (Nederlandse )Ridders leven gelukkig nog:
mr. P.L. Baron d’Aulnis de Bourouill
G.N. Hakkenberg
C.P. van den Hoek
mw. B.J. Mulder-Gemmeke
T.E. Spier
H.G. de Jonge
F.J.W. den Ouden
A. Hoeben
M. Kroon
J.C.B. Forbes - Canadees
Edward Simons Fulmer - Amerikaan
Aanvullingen zijn welkom,
De volgende (Nederlandse )Ridders leven gelukkig nog:
G.N. Hakkenberg
C.P. van den Hoek
mw. B.J. Mulder-Gemmeke
T.E. Spier
H.G. de Jonge
F.J.W. den Ouden
A. Hoeben
M. Kroon
J.C.B. Forbes - Canadees
Edward Simons Fulmer - Amerikaan
Laatst gewijzigd door Roel op 02 jun 2009, 10:27, 10 keer totaal gewijzigd.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
Lid van SRO en OMSA
Lid van SRO en OMSA
Hallo hier dan de eerste foto van mij.
Hij is gemaakt tijdens de veteranendag in 2006.
Op de foto Mw B.J. Mulder-Gemmeke, wie de andere persoon op de foto is, is op dit moment bij mij niet bekend maar daar krijg ik op dit forum vast informatie over.
Het bijzondere aan Mw. Mulder-Gemmeke is dat ik haar al diverse keren tijdens onder andere de defiles in Wageningen altijd tussen de aanwezigen wist te vinden
Op de foto Mw B.J. Mulder-Gemmeke, wie de andere persoon op de foto is, is op dit moment bij mij niet bekend maar daar krijg ik op dit forum vast informatie over.
Het bijzondere aan Mw. Mulder-Gemmeke is dat ik haar al diverse keren tijdens onder andere de defiles in Wageningen altijd tussen de aanwezigen wist te vinden

Dat is Giovanni Hakkenberg (RMWO)!!corne05 schreef:Hallo hier dan de eerste foto van mij.
"Maybe I was brave, I don't know. At the time I was just doing the job, I didn't have time for other thoughts."—Private Johnson Beharry VC.
Hallo Roel het klopt wat je zegt Mevr. Mulder-Gemmeke heb ik ook nog nooit met opgemaakte medaille's gezien.
Zelf heb ik diverse keren met het defile op 5 mei in wageningen met de groep V.N. veteranen meegelopen en zat ze op de eretribune naast het podium waar Prins Bernhard stond.
Het aparte was dat ik haar tussen al die gedecoreerden altijd zag te zitten.Het valt natuurlijk wel op als vrouw alleen tussen al die mannen.
Echter in Den Haag vorig jaar tijdens het defile zag ik haar weer.
En hoewel ik nog nooit het voorrecht heb gehad deze vrouw persoonlijk te ontmoeten lijkt ze me een spontane vrouw die haar Willems Orde verdiende door verzetswerk in de tweede wereldoorlog.
Zelf heb ik diverse keren met het defile op 5 mei in wageningen met de groep V.N. veteranen meegelopen en zat ze op de eretribune naast het podium waar Prins Bernhard stond.
Het aparte was dat ik haar tussen al die gedecoreerden altijd zag te zitten.Het valt natuurlijk wel op als vrouw alleen tussen al die mannen.
Echter in Den Haag vorig jaar tijdens het defile zag ik haar weer.
En hoewel ik nog nooit het voorrecht heb gehad deze vrouw persoonlijk te ontmoeten lijkt ze me een spontane vrouw die haar Willems Orde verdiende door verzetswerk in de tweede wereldoorlog.
Er zijn maar 2 vrouwen die ooit de MWO hebben verdiend,de ene is idd Mulder-Gemmeke en de andere was niemand minder dan Koningin Wilhelmina.........Wouter schreef:Is Mevr. Mulder-Gemmeke de geheim agente genoemd Sphinx?
Ik heb een tijd terug een en ander over deze Sphinx gelezen, een Nederlandse vrouw ook onderscheiden met de MWO. Heb echter geen idee of zij nog leeft. Maar misschien is het wel Mevr. Mulder-Gemmeke!

"Maybe I was brave, I don't know. At the time I was just doing the job, I didn't have time for other thoughts."—Private Johnson Beharry VC.
ridders mwo
hallo Wouter
Kun je me vertellen waar je iets over sphinx gevonden?
Ik heb eens iets over mevr Mulder in de checkpoint (veteranenblad)
maar meer heb ik niet over haar kunnen vinden en dat vind ik jammer want ik wil graag meer over haar te weten komen.
Kun je me vertellen waar je iets over sphinx gevonden?
Ik heb eens iets over mevr Mulder in de checkpoint (veteranenblad)
maar meer heb ik niet over haar kunnen vinden en dat vind ik jammer want ik wil graag meer over haar te weten komen.
Hoi corne, ja natuurlijk kan dat!
In het Achterhoeks Oorlogsmuseum te Hengelo Gelderland was laatst een tentoonstelling 'Den vaderland Getrouwe'. Met extra veel over het verzet, Prinses Irene Brigade en Nederlandse geheim agenten. Mevrouw Mulder heeft aan dat museum een aantal voorwerpen in bruikleen gegeven, of gedoneerd, ik weet niet welke van de twee. Maar die voorwerpen heeft zij gebruikt tijdens de oorlog, en bij alle voorwerpen staat een heleboel uitleg!
Er is een flink stuk gewijd aan mevrouw Mulder met o.a. haar revolver en 'poederdoosje' die gebruikt werd om van alles in te vervoeren. Allemaal erg interessant.
Het museum zelf is ook zeker de moeite waard! Een erg aardige eigenaar die je erg veel kan vertellen en alles is origineel en ziet er goed uit. Zeker een aanrader!
PS: Ik weet niet of de tentoonstelling er nog staat. Ik geloof dat hij tot Juni of Juli draaide. Misschien kun je het even opzoeken op internet of de eigenaar (Jean Kreunen) gewoon even bellen. Het nummer staat wel op de site van het museum.
Helaas is mijn internetverbinding erg slecht op het moment dus kan de site even niet opzoeken. Maar even op 'Achterhoeks Museum 1940-1945' googlen zal wel helpen denk ik
In het Achterhoeks Oorlogsmuseum te Hengelo Gelderland was laatst een tentoonstelling 'Den vaderland Getrouwe'. Met extra veel over het verzet, Prinses Irene Brigade en Nederlandse geheim agenten. Mevrouw Mulder heeft aan dat museum een aantal voorwerpen in bruikleen gegeven, of gedoneerd, ik weet niet welke van de twee. Maar die voorwerpen heeft zij gebruikt tijdens de oorlog, en bij alle voorwerpen staat een heleboel uitleg!
Er is een flink stuk gewijd aan mevrouw Mulder met o.a. haar revolver en 'poederdoosje' die gebruikt werd om van alles in te vervoeren. Allemaal erg interessant.
Het museum zelf is ook zeker de moeite waard! Een erg aardige eigenaar die je erg veel kan vertellen en alles is origineel en ziet er goed uit. Zeker een aanrader!
PS: Ik weet niet of de tentoonstelling er nog staat. Ik geloof dat hij tot Juni of Juli draaide. Misschien kun je het even opzoeken op internet of de eigenaar (Jean Kreunen) gewoon even bellen. Het nummer staat wel op de site van het museum.
Helaas is mijn internetverbinding erg slecht op het moment dus kan de site even niet opzoeken. Maar even op 'Achterhoeks Museum 1940-1945' googlen zal wel helpen denk ik

Info over deze dame staat in±
Paul van Beckum: "Oranjehaven. Dertien sluipwegen naar de vrijheid". Interviews met 13 Engelandvaarders, waaronder Maarten Cieremans, mevr. Jos Gemmeke en Peter Tazelaar. Uitgeverij Strengholt, Naarden.
Maarten Cieremans, De ene voet voor de andere. Verhaal van een Engelandvaarder die geheim agent werd. [Met opdracht van de auteur: "Voor Bob Scheepstra, 28-11-'94, Maarten Cieremans, Baarn (De Fontein) 1994.
Eddy Roever: "De Sphinx. Het verhaal van Jos Gemmeke". Haar persoonlijke strijd tegen de Duitse bezetter als verzetsvrouw en gedropt geheim agente 1940-1945. Met een voorwoord van Prins Bernhard der Nederlanden. Uitgeverij Hollandia, Baarn 1987.
Leonoor Wagenaar en Patricia Steur: "De laatste ridders". Uitgeverij Sdu 1990.
Paul van Beckum: "Oranjehaven. Dertien sluipwegen naar de vrijheid". Interviews met 13 Engelandvaarders, waaronder Maarten Cieremans, mevr. Jos Gemmeke en Peter Tazelaar. Uitgeverij Strengholt, Naarden.
Maarten Cieremans, De ene voet voor de andere. Verhaal van een Engelandvaarder die geheim agent werd. [Met opdracht van de auteur: "Voor Bob Scheepstra, 28-11-'94, Maarten Cieremans, Baarn (De Fontein) 1994.
Eddy Roever: "De Sphinx. Het verhaal van Jos Gemmeke". Haar persoonlijke strijd tegen de Duitse bezetter als verzetsvrouw en gedropt geheim agente 1940-1945. Met een voorwoord van Prins Bernhard der Nederlanden. Uitgeverij Hollandia, Baarn 1987.
Leonoor Wagenaar en Patricia Steur: "De laatste ridders". Uitgeverij Sdu 1990.
Lid van SRO en OMSA
Lid van SRO en OMSA
Op 6 maart 2002 is helaas overleden Dhr. C.G. Lems, RMWO. Dit was mij niet bekend en daarom stond deze heer nog in de lijst als zijnde in leven . Gelukkig wees de zoon van Dhr. Lems mij hier op. Mijn excuses voor deze, mogelijk pijnlijke, fout.
Lid van SRO en OMSA
Lid van SRO en OMSA
decorandi
na wat rondgekeken te hebben op marktplaats het boek over Jos Mulder-Gemmeke gevonden en hoewel ik echt geen lezer ben heb ik het boek in 3 avonden uitgelezen.
Echt een fantastisch boek over deze vrouw.
Iedereen die me getipt heeft hierover bedankt
Echt een fantastisch boek over deze vrouw.
Iedereen die me getipt heeft hierover bedankt
Re: Ridders militaire Willems-Orde in leven
Roel Rijks schreef:Helaas zijn de afgelopen jaren vele Ridders Militaire Willems-Orde gestorven.
De volgende Ridders leven gelukkig nog:
G.N. Hakkenberg
mr. S.E. Hazelhoff Roelfzema
C.P. van den Hoek
mw. B.J. Mulder-Gemmeke
T.E. Spier
H.G. de Jonge
F.J.W. den Ouden
H.J. Roubos
A. Hoeben
C.G. Lems (overleden op 6 maart 2002 te Laren)
W.J. de Bruin (overleden op 28 april 2004 te Bemmel)
Hebt U info over geb. en overl. data van een drager van een dapperheidsonderscheiding dan hoor ik het graag.