Onderscheiding aan Buitenlandse militairen ivm Market Garden

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Wilco Ver.

Onderscheiding aan Buitenlandse militairen ivm Market Garden

Berichtdoor Wilco Ver. » 04 Jul 2012, 18:01

Vanuit Canada heb ik een vraag gekregen van iemand die een bepaalde onderscheiding zoekt waar haar vader recht o zou hebben gehad, maar die hij vanwege gebrek aan exemplaren naast greep. Ze zijn bezig een cmpilatie voor hem te maken van zijn medailles.

Het gaat om RCAF pilot Robert John Durrant, No.437 Squadron

De medaille waar ze naar op zoek zijn, zou in 1952 zijn uitgerijkt aan buitenlandse piloten die ten tijde van Market Garden boven Nederland hebben gevlogen. Ik heb een klein vermoeden dat het het OHK kan zijn.
Ze noemen het zelf de Holland Medal.

Iemand enig idee over welke onderscheiding het zou kunenn zijn en over de gebeurtenis in 1952 waarbij deze zou zijn uitgerijkt?

Spraakverwarring

Re: Onderscheiding aan Buitenlandse militairen ivm Market Ga

Berichtdoor Spraakverwarring » 04 Jul 2012, 19:04

Wilco Ver. schreef:Iemand enig idee over welke onderscheiding het zou kunenn zijn en over de gebeurtenis in 1952 waarbij deze zou zijn uitgerijkt?
Ik ga eerder uit van een particuliere of lokale herinneringsmedaille van een gemeente o.i.d. Tijdens WOII zijn tussen de geallieerden namelijk afspraken gemaakt dat ieder land in principe zijn eigen onderdanen zou decoreren, zeker als het om officiële herinneringsmedailles of campaign medals gaat. Er zullen best uitzonderingen voorkomen maar doorgaans volgde men die regel. De kans dat deze Canadese piloot een Nederlands OHK kreeg uitgereikt acht ik niet groot.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 04 Jul 2012, 23:29

Het zou ook om het Vliegerkruis of Bronzen Kruis kunnen gaan (eenvoudig na te gaan), of mogelijk een Oranje Nassau.

Deze zijn tot begin jaren 50 uitgereikt

Al zou de persoon in kwestie zich dat wel hebben herinnerd neem ik aan :(

Jan viotta
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 05 Jul 2012, 00:46

jan viotta schreef:Het zou ook om het Vliegerkruis of Bronzen Kruis kunnen gaan (eenvoudig na te gaan), of mogelijk een Oranje Nassau.
Dat was ook mijn eerste ingeving. Ik had natuurlijk al even op deze lijst gekeken op de site van Erik Muller; de naam van Durrant komt daarop niet voor.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 05 Jul 2012, 10:37

De heer Durrant komt niet voor in de London Gazette, de Canadian Gazette of in het boek van John Blatherwick's "RCAF Honours Decorations Medals 1920-1968" voor een Nederlandse orde of decoratie.

Daarom denk ik dat Spraakverwarring gelijk heeft en dat het gaat om een particuliere of lokale onderscheiding.

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 05 Jul 2012, 13:41

Dank voor de hulp zover, dat het geen "hoge" onderscheiding is, is bekend, die heeft hij niet ontvangen, ook geen Britse. (Overigens is het OHK voor zover ik weet wel aan buitenlandse militairen uiitgerijkt zoals bijvoorbeeld aan diverse SAS militairen, een voorbeeld is Charles Lévêque, Fransman)
Mij gaat het op dit moment vooral of iemand weet of kan achterhalen wat er rond dit onderwerp in 1952 is gebeurd. Of iemand weet of er een soort evenement of herdenking is geweest waarop iets aan dit soort personen is uitgerijkt.

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 05 Jul 2012, 14:46

Het OHK aan buitenlanders blijft een moeilijk geval (voor mij althans). Zelf heb ik een set met een OHK van een Ierse soldaat die in 1940 Koningin Wilhelmina is "komen ophalen" bij de Hoek van Holland. Het nadeel aan de set is dat er geen oorkonde bij zat en ik geen idee heb waar bewijs voor de eventuele uitreiking van de OHK kan vinden. Mocht het dus om een OHK gaan dan denk ik dat het niet of nauwelijks te achterhalen is.

Wat betreft de gebeurtenissen in 1952 kan ik zo niks vinden. Misschien zou u het kunnen proberen bij: http://www.marketgardenveterans.nl of http://airborne-herdenkingen.nl.

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 05 Jul 2012, 15:26

Nog over het OHK aan Buitenlandse militairen
Vele Australische piloten die boven Nederlands-Oost-Indië en Nederlands-Nieuw Guinea opereerden tijdens Wo2 ontvingen het OHK.
Waters, Leonard Victor "Len": http://cas.awm.gov.au/item/REL28824/

Wat de Franse Chasseurs betreft op http://www.onderscheidingen.nl/ staat te lezen:
"By Royal Decree no. 15 of 2 January, 1951 a total of 467 French soldiers of the 2nd and 3rd Regiment Chasseurs Parachutistes received the Dutch War Commemorative Cross with claps 'Land Battles 1940-1945' (Oorlogsherinneringskruis met gesp 'Krijg te land 1940-1945')"
Gezien het jaartal van deze laatste KB schrijf ik de mogelijkheid nog niet af.

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 05 Jul 2012, 15:48

Beide gevallen die u aanhaalt kloppen. Maar tot op heden heb ik zelf maar zéér zelden een officieel document gezien wat de OHK aan een buitenlander bevestigd. Het K.B. van de uitreiking van het OHK aan de Fransen is er daar een van. Erik Müller heeft ook een aantal K.B.'s voor OHK's aan buitenlanders (voornamelijk koopvaardij-personeel) gezien maar daar blijft het dan ook bij.

Voornamelijk in Australië en Amerika zijn de OHK's gewoon te koop bij de verschillende medaille opmakers. Heb zelf meerdere setjes gezien van Australiërs met een OHK erin, jammer genoeg nooit met een officieel document....

Dus, in het kort, OHK's zijn (misschien officieel) uitgereikt aan buitenlanders maar tot op heden zijn er bijna geen officiële documenten gevonden om dat te ondersteunen.

Terug naar uw vraag; zou het mogelijk zijn om een foto van een OHK te sturen naar de veteraan om te vragen of de onderscheiding hem bekend voorkomt?

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 05 Jul 2012, 15:57

Terug naar uw vraag; zou het mogelijk zijn om een foto van een OHK te sturen naar de veteraan om te vragen of de onderscheiding hem bekend voorkomt?

Dat is al gebeurd, maar door leeftijd en "geestelijke" gesteldheid is het nog niet gelukt. Alle "voor de hand liggende" opties zijn al uitgevoerd, binnenkort ga ik nog als laatste poging de KB's doorzoeken op vergelijkbare besluiten als bij de Fransen.

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 09 Jul 2012, 18:52

Jammer, in ieder geval succes met de zoektocht. Mocht u vergelijkbare besluiten tegenkomen dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Terug naar “Algemene vragen”