penning Breda 1945

Roeland

penning Breda 1945

Berichtdoor Roeland » 01 Mar 2009, 11:21

Ik heb laatst de volgende penning gekocht daar hij mij interessant deed overkomen, maar weet echter niet exact wat het is:

Het betreft een penning met op de voorzijde de tekst: Breda competition October 1945
op de achterzijde: Canal crossing 1st

de penning heeft een diameter van 5cm
(de 1 van 1st is op de foto niet goed zichtbaar, maar in het echt wel)

De tekst is dus in het Engels en de gebeurtenis heeft in October 1945 plaatsgevonden.
Breda is in Oktober 1944 bevrijd.
Ik heb zelf het volgende vermoeden
-het iets militair kan zijn, of waar militairen aan meededen (gezien het embleem voorop en dat het 1 jaar na de bevrijding is)
-wellicht iets met Engelse militairen (aangezien de tekst in het Engels is)
-waarschijnlijk een wedstrijd of een onderdeel daarvan. 1st kan duiden op de eerste plaats (zo is het mij ook verkocht) of dat het de 1e keer is.

Ik heb verder nergens in literatuur en documenten iets kunnen vinden over een canal crossing in 1945 te Breda, ook personen die er wellicht iets van konden weten uit hun jeugd kunnen mij niet verder helpen.

Weet iemand wat dit voor penning is?
Ook indien iemand niet exact weet wat het is maar enigzins een vermoeden heeft, weet waar ik zou kunnen informeren of andere informatie heeft, dan hoor ik dat graag.
Bij voorbaat dank voor iedere hulp.

Afbeelding Afbeelding

Neil A McRae

Re: penning Breda 1945

Berichtdoor Neil A McRae » 09 Jun 2010, 18:59

I also have one of these medals. It is the same front but the back has "Map Reading 2nd"

The shield on the front was the badge for British Army 21 Corps HQ and after the war became the badge for Army HQ In Breda. As both medals seem to be awards for competitions in various disciplines I assume they were a service competition in military skills. I don't know any more and would certainly like to. ::Neil::

Rien

Re: penning Breda 1945

Berichtdoor Rien » 28 Aug 2017, 14:22

Ik heb ook 3 van deze medailles van mijn vader, goud, zilver en brons. op de voorzijde staat Breda Competition October 1945 en op de achterzijde van de gouden medaille staat "UNIT CHAMPIONSHIP 2nd" op de zilveren staat achterop "ALLIED UNIT CHAMPIONSHIP 1st" en op de bronzen staat "INSPECTIONS 2nd.
Ben aan het zoeken naar het 21e britisch Army en vond daar wel een wapentje dat lijkt op de voorzijde van de medailles, verder ben ik nog niet gekomen.
Bijlagen
p-13549-46_WW2_Brit_Line_57228fa82c537.jpg
IMG_1082.JPG

Terug naar “Onderscheidingen”