voorbeelden

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
tuppie65

voorbeelden

Berichtdoor tuppie65 » 20 Feb 2008, 21:12

Afbeelding
Afbeelding

hier enkele voorbeelden van Onderscheidingenhuis St Oedenrode

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 20 Feb 2008, 21:14

Ziet er keurig uit!

Is de op 2 na laatste de verzorgingsmedaille van de 4daagse?
En welke is de laatste, ik heb hem wel eens eerder gezien, maar ik zou zo niet weten welke het is.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 20 Feb 2008, 21:17

ja dat is de verzorgersmedaille

de laatste is de Ridderorde Polonia Restituta uit Polen

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 20 Feb 2008, 23:02

Zeer strak en netjes opgemaakt! Kun je me het adres geven? Aangezien ik veel veteranen en militairen ken die hier interesse in hebben.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Sjors

Berichtdoor Sjors » 21 Feb 2008, 08:53

Hallo,

Mooie set van een onderofficier van de Luchtmacht, net opgemaakt zie(ivm de luchtmachtmedaille).
Heb je er ook een naam bij?

Mvg

Sjors

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 21 Feb 2008, 09:48

Tuppie is zelf de trotse drager van deze set!
Lid van SRO en OMSA

Sjors

Berichtdoor Sjors » 21 Feb 2008, 10:11

Hallo Roel,

Is hij nog wel actief dienend dan, omdat je de verzorgingsmedaille niet op het uniform mag dragen?

Mvg

Sjors

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 21 Feb 2008, 13:13

De Verzorgersmedaille is op zich zwaarder om te halen dan het Vierdaagsekruis (trust me, been there! Alleen krijgen we bij het Rode Kruis dat ding niet :-(), maar mag idd officieel niet gedragen worden door actief dienende militairen.

Bij de Luchtmacht interesseert men zich er echter niet zo voor wat er op het pak wordt gedragen. Een bevrienden SgtI draagt zelfs zijn bloeddonatieinsigne in zijn batons en komt daar al jaren mee weg.

Overigens wel interessant: voor WO2 kregen verzorgers gewoon het normale Vierdaagsekruis aangezien zij de hele tocht vaak zelf meeliepen of fietsten.

Sjors

Berichtdoor Sjors » 21 Feb 2008, 15:19

Hallo Erik,

wel jammer van de Luchtmacht, de draagregels zijn er juist voor om wildgroei te voorkomen, en dus het aanzien van de geuniformeerde hoog te houden. Helaas zegt dat wel iets over de Luchtmacht.

Mvg

Sjors

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 21 Feb 2008, 19:24

de groep is van mijzelf.
Ik zit bij de Luchtmacht.

de medailles zijn opgemaakt door "onderscheidingenhuis st Oedenrode",

0629571200.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 21 Feb 2008, 19:48

Ik draag inderdaad de onofficiele verzorgersmedaille en ja dat doe ik omdat ik er hard voor heb moeten werken.

ik ben in het bezit van meerdere medailles (onofficieel) en deze draag ik niet omdat ik geen afbreuk wil doen aan mijn groep.

Bij de Klu gelden dezelfde regels als de rest van defensie over wat men wel mag dragen en wat niet.

Het grote probleem is alleen dat veel mensen de regelgeving (ook bij defensie) gewoon niet weten. Kijk alleen maar naar de vragen over medailles op deze site en dat zijn dan nog wel de "kenners" dus wat kun je verwachten van de ambtenaren die dit moeten bewaken.

Ik vind dat een "verdiende" Nederlandse medaille zoals die van b.v. de verzorging 4daagse best door de vingers gezien mag worden.

ik heb persoonlijk meer moeite met de mensen die hun groep interessant willen maken met medailles waar ze geen recht op hebben of die ze, zoals die medailles van de VN, in Denemarken kunnen aanschaffen.

deze mensen dragen een groep van 6 of meer medailles (ook nog lelijke) die ze niet eens "verdiend " hebben. (anders hadden ze ze niet hoeven aanschaffen op eigen kosten) terwijl ze er maar 2 zouden mogen dragen.

Je haalt hiermee niet alleen je eigen groep naar beneden maar beledigd ook nog eens andere VN veteranen.

Op deze site heb ik een groep van 9 batons gezien waarvan er slechts 2 officieel zijn????????????????????????????
1 ok ... maar 7 ????

Jammer dat je zo je eigen ego moet strelen.

Ik heb meer respect voor de ingetogen veteraan die zijn groep niet aanvuld met "onzin medailles" dat geldt trouwens ook voor de "Cold War" Veteraan zelfs in Amerika is dit een onofficiele herinnerings medaille die daar NIET op het uniform gedragen mag worden.

De Engelse herinneringsmedaille met de herinnerings gespen is ook een leuke (duure) aankoop maar ook niet toegestaan op het uniform.

Zelfs in "onze" gelederen wordt de regelgeving aan de laars gelapt dus waarom je eigen druk makem om die ene "onofficiele" !!!!

Maar ja dat is mijn mening

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 21 Feb 2008, 20:05

Hele mooie set! Zou ik mogen vragen waarvoor je de Poolse onderscheiding hebt ontvangen?

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 21 Feb 2008, 20:18

Ik maar ook geen opmerking over die Verzorgersmedaille. Ik wou dat ik hem zelf had. Ik heb nu drie keer als Rode Kruis-hulpverlener in de medische dienst gezeten tijdens de Vierdaagse. Ook heb ik hem drie keer zelf gelopen. Ik vindt de verzorging toch echt veel intensiever dan het lopen zelf.

Overigens wordt de medaille ook in zilver aan hetzelfde lint uitgereikt door de KNBLO als Medaille van Verdienste van de KNBLO.

Ik heb net als jij wat moeite met die mensen die hun groep volproppen met die aangeschafte herinneringsmedailles. Maar ook dat moeten ze zelf weten.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 21 Feb 2008, 20:19

je hebt gelijk ze moeten het zelf weten.

Herman V

Verzorgersmedaille Vierdaagse

Berichtdoor Herman V » 21 Feb 2008, 22:08

@ Tuppie65

Mooi verhaal over je motivatie. Als voormalig CC zou ik dit verhaal wel gekocht hebben. Blijft toch het feit dat ie niet officieel is.... :?

Zelf heb ik de Verzorgersmedaille ook 1 x ontvangen voor het verzorgen van een detachement bij de Vierdaagse. Inderdaad Erik, wat een .utklus. Iedere dag met de overige verzorgers even uithuilen als de paria's van de Vierdaagse. De lopers waarderen je wel, maar je loopt niet he, dus eigenlijk ben je een eenling. En de burgers. :evil: Die snappen niet dat de Vierdaagse ooit als MILITAIRE mars is begonnen en dat de burgers pas na enkele jaren gedoogd werden. Dus maximaal schelden en tieren naar de man op de fiets.

Verzorgen bij de 4-daagse: Een keer maar nooit meer. Dit jaar gewoon weer lopen.

En oh ja.... zelf draag ik de medaille niet op mijn uniform. Voorbeeldsfunctie noemen ze dat.
:wink:
groet
Herman

Sjors

Berichtdoor Sjors » 22 Feb 2008, 08:27

Hallo,

Ik heb wat los gemaakt.. geloof ik.
Ten eerste heeft Tuppie65 helemaal gelijk wat betreft zijn moeite met de Deense veteranenmedailles. Ik vind ook dat deze medailles niet gedragen zouden moeten worden. Het gaat hierbij met name om de libanon gangers, niets ten nadele, maar daar zie je ze gewoon het meeste. Ik vind dat je de twee medailles, van overigens een zware en alom gerespecteerde missie, niet moet "vervuilen"met parade medailles. Dat doet inderdaad afbreuk aan waar het werkelijk om gaat, en gezien het respect wat ik heb voor onze libanon gangers is dat erg jammer! Overigens moeten ze het wel of niet dragen nog steeds zelf bepalen. Voor wat betreft de verzorgersmedaille vind ik de reactie een beetje vreemd, de extra VN medailles voor een 6maanden durende gevaarlijke missie vind je niet kunnen en een vier dagen durende verzorging dan wel. Dat lijkt me meten met twee maten. En dat is helemaal niet nodig, want ik denk dat je al een hele bijzondere set medaille bezit met die poolse restituta! Dat is pas iets om trots op te zijn!

Mvg

Sjors

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 22 Feb 2008, 08:40

Wat mij deze discussie heel erg duidelijk maakt is dat een Onderscheiding zeer persoonlijk is.

Als de daad waarvoor de onofficiele onderscheiding is uitgegeven voor iemand zeer belangrijk is (en dus de erkenning waar de onderscheiding voor staat ook) zijn voorschriften en draagregels voor die persoon minder belangrijk.

Ik hoop dat we hierover verder van gedachte kunnen wisselen zonder te persoonlijk te worden. Immers, alle hier besproken personen hebben op hun eigen gebied mooie verdiensten!
Lid van SRO en OMSA

Sjors

Berichtdoor Sjors » 22 Feb 2008, 09:06

Hallo Roel,

Je hebt gelijk, maar het is ook niet de bedoeling om het op de man te spelen. De persoon zelf kan een verdienste in welke vorm dan ook wel erg belangrijk vinden, maar de regelgeving bepaald toch welke onderscheidingen wel en niet gedragen mogen worden, en niet de persoon zelf. Als geuniformeerd ambtenaar ben je tenslotte een vertegenwoordiger van de staat, en zoals Herman V al aangeeft heeft men dan een voorbeeldfunctie. Overigens is het vrij om welke onderscheiding je maar wilt te dragen op je burgerpak, maar dat doet dan niemand!

Ik denk dat je uiteindelijk jezelf ook tegen gaat komen, als je op een veteranendag de vraag krijgt waar je de medailles voor gekregen hebt.
Aan de reacties te zien toch een intressante discussie.

Mvg

Sjors

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 22 Feb 2008, 13:49

Ik zit ook bij het rode kruis en daar is de groep voor met de verszorgersmedaille.

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 22 Feb 2008, 14:39

tuppie65 schreef:Ik zit ook bij het rode kruis en daar is de groep voor met de verszorgersmedaille.

Dragen jullie dan nog steeds het blauwe pak? Want bij ons is er geen mogelijkheid om onderscheidingen te dragen.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 22 Feb 2008, 18:08

nee helaas niet meer.
ik heb hem nog wel

JRHimself

Berichtdoor JRHimself » 22 Feb 2008, 20:24

Sjors schreef:Hallo,

Ik vind dat je de twee medailles, van overigens een zware en alom gerespecteerde missie, niet moet "vervuilen"met parade medailles. Dat doet inderdaad afbreuk aan waar het werkelijk om gaat, en gezien het respect wat ik heb voor onze libanon gangers is dat erg jammer! Overigens moeten ze het wel of niet dragen nog steeds zelf bepalen. Voor wat betreft de verzorgersmedaille vind ik de reactie een beetje vreemd, de extra VN medailles voor een 6maanden durende gevaarlijke missie vind je niet kunnen en een vier dagen durende verzorging dan wel. Dat lijkt me meten met twee maten.
Mvg

Sjors

klein verschil met de verzorgers medaille en die andere onderscheidingen van deense makelij is dat je de verzorgers medaille ook daadwerkelijk krijgt als je deze verdient hebt en voor die deense dingen moet je iets van rond de 50euro per stuk neerleggen.

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 22 Feb 2008, 20:27

JRHimself schreef:klein verschil met de verzorgers medaille en die andere onderscheidingen van deense makelij is dat je de verzorgers medaille ook daadwerkelijk krijgt als je deze verdient hebt en voor die deense dingen moet je iets van rond de 50euro per stuk neerleggen.

zo makkelijk gaat dat volgens mij niet. Ik heb zoiets gehoord dat je ook je papieren dat je daadwerkelijk voor die medaille in aanmerking kan komen op moet sturen.

JRHimself

Berichtdoor JRHimself » 22 Feb 2008, 20:34

@Henk-Willem

okay laat ik het anders zeggen, je komt in aanmerking om ze te mogen kopen

EDIT: IK weet bijna wel zeker dat de vierdaagse als verzorger zwaarder is, je hebt toch een detachement onder je hoede. prikt hun blaren, bind de voeten in, geeft ze eten & drinken. Dit doen ze dan welliswaar op een fiets waar ze misschien 20 tot 30% maximaal op zitten want vaak is het te druk om te fietsen, dus lopen ze mee + dat er meer meut mee kan op die fiets. respect voor deze dames en heren :D .

JMJansen

Re: Verzorgersmedaille Vierdaagse

Berichtdoor JMJansen » 22 Mar 2008, 09:27

Herman V schreef:@ Tuppie65

Mooi verhaal over je motivatie. Als voormalig CC zou ik dit verhaal wel gekocht hebben. Blijft toch het feit dat ie niet officieel is.... :?
(...)

En oh ja.... zelf draag ik de medaille niet op mijn uniform. Voorbeeldsfunctie noemen ze dat.
:wink:
groet
Herman

Ik proef bij dit hele verhaal sterk de neiging te verwijzen naar :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie

Maarja, regelgeving valt of staat bij de handhaving ervan.
Misschien heeft Tuppie65 wel gelijk als ie over 'nog ergere gevallen' spreekt, maar ik heb er een heel dubbel gevoel bij.

Moest het even kwijt op de zaterdagmorgen. Thijs :wink:

Terug naar “Algemene vragen”