Medaille voor trouwe dienst voor de rang beneden officier

vincent94

Re: Medaille voor trouwe dienst voor de rang beneden officier

Berichtdoor vincent94 » 01 Okt 2018, 14:19

Beste Ron,

Na de Tweede Wereldoorlog werd de productie van trouwe dienst medailles van de marine verplaatst van de Munt naar Koninklijk Begeer waardoor de mercuriusstaf op de trouwe dienst medailles ook verdween. Volgens Van der Neut(Langdurige, eerlijke en trouwe dienst bij de Nederlandse krijgsmacht, 2000)zou de productie vanaf 1947 over zijn gegaan op Begeer. Het type met ring en de typerende dubbele rand, zoals uw exemplaar ook heeft, kan daarmee worden toegeschreven aan de periode 1948/1949 als type 3. Er zijn na de oorlog veel verschillende stempels gemaakt met kleine variaties bekend, maar ik ben er zeker van dat deze medaille na-oorlogs en voor 1951 geslagen is.

Bron:
Van der Neut, J.R., Langdurige, eerlijke en trouwe dienst bij de Nederlandse krijgsmacht (Hoorn 2000) 156-157.

mvg,
Vincent

RvdM

Re: Medaille voor trouwe dienst voor de rang beneden officier

Berichtdoor RvdM » 01 Okt 2018, 20:37

Beste Vincent,

Hartelijk dank voor uw uitzoekwerk en uitgebreide antwoord! Zover was ik zelf nooit gekomen, aangezien ik het boek van Dhr van der Neut zelf niet heb. Ik ben hier wel naar op zoek, maar deze is slecht verkrijgbaar, daar het niet in heel grote oplage is uitgegeven.

Nog een laatste vraag: staan ook de oplageaantallen in dit boek vermeld? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat het uitreiken van de TD-medailles gedurende de oorlogsjaren even stil heeft gelegen, waardoor deze na de oorlog in relatief grote aantallen zijn aangekocht bij de firma Begeer.

M. vr. Gr.,

Ron

Terug naar “Onderofficieren en manschappen Krijgsmacht”