Onbekende Militaire Willems-Orde drager?

Voor alle onderwerpen die betrekking hebben op de hoogste Nederlandse dapperheidsonderscheidingen.
Benny Vinke

Onbekende Militaire Willems-Orde drager?

Berichtdoor Benny Vinke » 10 Mar 2017, 20:57

Net in de Coen en Sander show bij radio 538 was een interview met een Commando genaamd Bart. Hij moest onherkenbaar blijven in de show en vertelde over de commando opleiding. Deze persoon zou ook de Militaire Willems-Orde hebben ontvangen.

Iron Mike

Re: Onbekende Militaire Willems-Orde drager?

Berichtdoor Iron Mike » 10 Mar 2017, 21:01

Haha, ultieme lulkoek
"If you've done it, it ain't bragging"

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 10 Mar 2017, 21:10

Want?

officier

Berichtdoor officier » 10 Mar 2017, 22:11

Benny Vinke schreef:Net in de Coen en Sander show bij radio 538 was een interview met een Commando genaamd Bart. Hij moest onherkenbaar blijven in de show en vertelde over de commando opleiding. Deze persoon zou ook de Militaire Willems-Orde hebben ontvangen.
De enige twee levende Ridders MWO van het KCT zijn de majoors Marco Kroon en Gijs Tuinman.

In 2016 ontving kapitein Bart van het Korps Commandotroepen het Kruis van Verdienste. Tijdens een interview zei hij: “We zijn als groep voor al onze acties in Afghanistan onderscheiden met een Militaire Willems-Orde, maar deze persoonlijke onderscheiding is toch anders."

Misschien is er naar deze opmerking gerefereerd en/of hebben Coen en Sander verkeerde conclusies getrokken.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 10 Mar 2017, 22:38

Benny Vinke schreef:Want?

Benny,

Zie de post van officier hierboven; daarom.

moos

Berichtdoor moos » 11 Mar 2017, 00:37

Kan meteen in het rijtje naast de KOVOM bronzen leeuwen,
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 11 Mar 2017, 14:51

Iron Mike schreef:

Benny,

Aan zo'n antwoord heb je wat. Dat was een betere onderbouwde uitleg dan "Haha, ultieme lulkoek". Nu weet ik weer waarom ik hier bijna nooit meer wat post. De post mag verwijderd worden.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 11 Mar 2017, 18:03

Benny Vinke schreef:
Iron Mike schreef:

Benny,

Aan zo'n antwoord heb je wat. Dat was een betere onderbouwde uitleg dan "Haha, ultieme lulkoek". Nu weet ik weer waarom ik hier bijna nooit meer wat post. De post mag verwijderd worden.

De reden waarom ik dat zo postte is omdat een kleine Google zoekactie je de door officier gegeven informatie ook op had kunnen leveren. Aangezien er nog maar 4 levende MWO dragers zijn, waarvan 2 x NLD, 1 x GBR (Kenneth Mayhew) en 1 x USA (Edward Fulmer). Het feit dat deze kerel dus claimt een MWO ontvangen te hebben is daarom ultieme lulkoek van zijn kant uit, niet omdat ik je vraag afzeik.

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 11 Mar 2017, 18:33

Hij claimde helemaal niks. Misschien een fout van de presentator tijdens de aankondiging. Hij vertelde over de commando training en missies en kwam verder niet meer ter sprake tot zover ik het kon volgen. Ja ik weet dat er nog vier levende zijn.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 11 Mar 2017, 18:42

Benny Vinke schreef:Hij claimde helemaal niks. Misschien een fout van de presentator tijdens de aankondiging. Hij vertelde over de commando training en missies en kwam verder niet meer ter sprake tot zover ik het kon volgen. Ja ik weet dat er nog vier levende zijn.

Ok, als hij het tijdens de uitzending niet claimt, je denkt dat de presentator een fout heeft gemaakt en je weet dat er nog 4 levende dragers zijn...wat wilde je dan zeggen met het bericht?

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 11 Mar 2017, 19:16

.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 11 Mar 2017, 19:22

Benny Vinke schreef:.

Ook een goede onderbouwing! :mrgreen:

officier

Berichtdoor officier » 11 Mar 2017, 19:22

Iron Mike schreef:
Benny Vinke schreef:Hij claimde helemaal niks. Misschien een fout van de presentator tijdens de aankondiging. Hij vertelde over de commando training en missies en kwam verder niet meer ter sprake tot zover ik het kon volgen. Ja ik weet dat er nog vier levende zijn.

Ok, als hij het tijdens de uitzending niet claimt, je denkt dat de presentator een fout heeft gemaakt en je weet dat er nog 4 levende dragers zijn...wat wilde je dan zeggen met het bericht?
Benny Vinke schreef:.
Helemaal mee eens Benny: "Daar heeft Iron Mike zeker een punt!"

En nu snel door ...
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 11 Mar 2017, 19:33

Ik probeerde de uitzending te vinden maar helaas staat deze niet op de site. Kan het in theorie niet zo zijn dat iemand een Willems Orde of een andere hoge onderscheiding krijgt zonder dat dit bekend gemaakt wordt omdat deze persoon nog steeds op missies gaat en daarom niet in de “picture” wil komen.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 11 Mar 2017, 19:43

In theorie is dat mogelijk, het gebeurt wel vaker dat militairen een dapperheidsonderscheiding krijgen en om operationele redenen alleen hun voornaam bekend wordt gemaakt. Zo kreeg bijvoorbeeld in 2009 nog een zekere "kapitein Gijs" de Bronzen Leeuw, de op 1 na hoogste militaire dapperheidsonderscheiding. We weten nu dat dat Gijs Tuinman was.
Met de MWO lijkt me dat toch wat problematischer, die is zó zeldzaam dat zo iemand die dan niet in de openbaarheid zou kunnen dragen zonder dat dat vragen oproept. En wat is dan de zin om een onderscheiding toe te kennen die je toch niet kan dragen.
Ik heb het interview niet gehoord, maar mijn vermoeden is dat er bedoeld zal zijn dat hij bij het KCT zit die als geheel de MWO heeft gehad. Het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat er ergens een "geheime" ridder MWO rondloopt waar nooit iets over gepubliceerd is, nog onwaarschijnlijker is het dat zo iemand dan vervolgens uitgerekend in een jolig radioprogramma vrijuit praat over z'n supergeheime hoogste onderscheiding. Ik hou het dus op een misverstand of ongelukkig geformuleerd.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Terug naar “De Militaire Willems-Orde, het Eresabel en de Eervolle Vermelding”