Herinneringsmedaille Vredesoperatie en anjers speldjes uitgereikt

Alex

Herinneringsmedaille Vredesoperatie en anjers speldjes uitgereikt

Berichtdoor Alex » 03 Sep 2015, 12:54

Medaille voor Peshmerga-trainers
De eerste Nederlandse militairen die Peshmerga in Irak trainen om tegen ISIS te strijden, ontvingen vandaag de Herinneringsmedaille Vredesoperatie. Dat gebeurde in Steenwijk. "Jullie hebben de mannen die veelal waren geschoold op de wapens van hun vader of grootvader - en die soms nog vanuit de heup schoten - levensreddende vaardigheden bijgebracht", aldus commandant der strijdkrachten generaal Tom Middendorp tot de 80 militairen en hun familie. De Peshmerga, oftewel Koerdische strdijders in Irak, krijgen een basisopleiding van slechts 4 weken. "Toen ik afgelopen juli in Erbil was, zag ik bij de Peshmerga strijdbaarheid, gretigheid en dankbaarheid. Maar ook bij onze jongens zag ik iets. Ik zag wat het ook voor hen betekent om mannen te trainen die een week later hun dorp en hun familie beschermen tegen ISIS." Middendorp sprak zijn zeer grote waardering uit voor Nederlandse trainers. Naast een infanterieopleiding kregen de Peshmerga ook les over onder meer hun eigen verbindingsmiddelen zoals radio’s en portofoons. Kapitein Dustin verzorgde de lessen samen met vertegenwoordigers van het ministerie van Peshmerga en is vol respect voor de strijders. “Ze worden vanuit de frontlinie teruggetrokken om bij ons lessen te volgen. Dus ze hebben al het nodige gezien en meegemaakt. Ik zag toch bij ieder van hen de wil om te leren en om beter te worden.”
HVO multinat ops.jpg

Hij schetste de werkomstandigheden van de uitgezonden militairen. Volgens hem was het mogelijk maximaal te focussen op de training. "Iedereen droeg zijn of haar steentje bij. Daar waar andere landen de trainingen vaak door kaderleden laten geven, zetten wij met een gerust hart onze korporaals en manschappen hiervoor in. Professioneel, taalvaardig en gedreven maken jullie het verschil. Ver van huis, in temperaturen boven de 40 graden Celsius. Dat is niet alleen professioneel, dat is bewonderenswaardig!"
Geheel volgens de traditie werden de partners van de uitgezonden militairen niet vergeten. Zij kregen de zilveren anjer. De kinderen ontvingen het kindermedaillon.

Bron: https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/ ... a-trainers
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Spraakverwarring

Re: Zilveren anjers uitgereikt

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Sep 2015, 15:44

Toch eigenlijk ook gek dat de deelnemers aan CBMI een HVO met de algemene gesp "MULTINATIONALE OPERATIES" krijgen terwijl kun CLSK-collega's die aan de F16-missie boven hetzelfde operatiegebied deelnemen een specifieke gesp "ATF ME" bij hun HVO krijgen.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Alex

Berichtdoor Alex » 03 Sep 2015, 16:08

Wat is CBMI?
Je zou inderdaad verwachten dat hetzelfde principe voor beide missies gehanteerd wordt. Dus voor de trainers in Irak bijv. "GTF ME"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Sep 2015, 16:14

CBMI = Capacity Building Mission Iraq. Dit zijn de trainers die vandaag hun HVO kregen. Deze zijn actief in Irak (met name omgeving Erbil mbt Koerdische Peshmerga's en Bagdad voor Iraakse SOF)
ATF ME = Air Task Force Middle East: de F16-missie boven Irak.

Zie https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 15429.html voor de gespen: CBMI krijgt de generieke gesp "MULTINATIONALE OPERATIES", de F16 missie een eigen gesp "ATF ME".

Beide inzetten zijn met dezelfde "artikel 100-brief" aangekondigd (zie hier), idem voor de verlenging (zie hier) en betreffen dus, in ieder geval vanuit Nederlands oogpunt gezien, dezelfde operatie.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 04 Sep 2015, 11:55

Waarom heet deze topic "Zilveren anjers uitgereikt", ik zie namelijk geen verband met de besproken medailles...
- sic Gloria transit Mundi -

Alex

Berichtdoor Alex » 04 Sep 2015, 12:00

Goed lezen Ed :-)

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 04 Sep 2015, 12:11

Aha, maar dat is dan toch niet de Zilveren Anjer, de elders besproken onderscheiding die door Bernhard is ingesteld, maar het zilverkleurig draagspeldje voor familieleden (merkwaardige betiteling die Defensie hiervoor gebruikt).
Ik vind de titel van deze topic verwarrend, zeker als je dit forum ziet als een soort "catalogus" of naslagwerk voor (Nederlandse) onderscheidingen.

Alex

Berichtdoor Alex » 04 Sep 2015, 12:18

Zie dit onderwerp: viewtopic.php?f=87&t=3910

Roel
Moderator

Re: Herinneringsmedaille Vredesoperatie en anjers speldjes uitgereikt

Berichtdoor Roel » 04 Sep 2015, 12:59

Ik heb de titel even aangepast. Dit laat tevens zien dat de media soms geen notitie heeft van dit onderwerp!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Re: Herinneringsmedaille Vredesoperatie en anjers speldjes uitgereikt

Berichtdoor Ed van Engeland » 04 Sep 2015, 14:09

Bedankt Roel.

Terug naar “Overige Nederlandse militaire onderscheidingen”