Hulp bij identificeren onderscheidingen!

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Iron Mike

Hulp bij identificeren onderscheidingen!

Berichtdoor Iron Mike » 19 Mar 2012, 19:44

Misschien kan een van de forumleden mij helpen bij het identificeren van de volgende (moeilijk te "onderscheiden") onderscheidingen;

de man links op de foto is mijn oudoom, Antonius (Toon) Nieuwhart en zoals te zien valt aan zijn DT heeft hij gediend in Korea. Nu weet ik dat hij in ieder geval de Korea Medaille van de Verenigde Naties, de Koreaanse Oorlogsmedaille en het Kruis voor Recht en Vrijheid zou moeten hebben gehad, maar kan iemand wijs uit de rest? Ik weet dat het zeer moeilijk te zien is omdat het a.) een zwart-wit foto is en b.) dat boeket ervoor zit....

Kan iemand uit het metaal op zijn schouderepaulet misschien ook opmaken waar hij onder viel/ welke lichting hij was? Snap dat hij viel onder the 38th Regiment, 2nd 'Indianhead' Infantry Division (8th Army) van de Amerikanen uiteraard, maar helaas weet ik niet in welke periode hij er heeft gezeten. Volgens mij is (voor de kijker) de meest rechter citation op zijn rechterborst (vanuit zijn oogpunt) de Presidential Unit Citation, alleen wat is die Koreaanse variant ernaast? Misschien de Republic of Korea Presidential Unit Citation?
Volgens mij zijn de enige Nederlanders die deze Presidential Unit Citation hebben gehad de mannen die de actie bij Hoengsong en Wonju (12 tot 15 februari 1951) hebben uitgevoerd, tenzij eenieder die onder dat regiment/bataljon viel daarna hem ook automatisch kreeg (zoals het geval is bij de Amerikaanse regimenten zelf). En volgens mij werd de Republic of Korea Presidential Unit Citation verleend aan eenieder die diende in het tijdvak 22 november 1950 tot 8 april 1953.

Hoor graag van (een van) jullie!!

PS; Dat hij op zijn linkerborst een Combat Infantry Badge draagt behoeft geen uitleg :wink:

Antonius (Toon) Nieuwhart en Dina Beaudoux 2.jpg
"If you've done it, it ain't bragging"

Herman V

Re: Hulp bij identificeren onderscheidingen!

Berichtdoor Herman V » 19 Mar 2012, 20:01

't Is inderdaad niet best te onderscheiden.

Jouw vermoeden dat de meest linker onderscheiding op zin rechterborst de Korean Presidential Unit Citation is correct. Hij draagt zowel de Koreanse als de VS PUC, dus heeft hij inderdaad deel uitgemaakt van de eerste lichting van 1951.
Verder meen ik in zijn saladbar nog een Ereteken voor Order en Vrede te zien.
De volgorde lijkt me niet helemaal ok. Als ik een gok moet doen: OV en KRV bovenste rij. UN Korea en Korean War medal onderste rij. Dan mis ik er wellicht nog wat want 4 stuks is niet voldoende voor 2 rijen batons.

Succes en groeten,
Herman V

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 19 Mar 2012, 20:20

Dank Herman, volgorde is inderdaad niet helemaal ok (zoals zo vaak in die tijd), volgens mij heeft hij in totaal 6 batons, maar ik kom er verder ook niet uit helaas. Bedankt voor de toelichting!

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 19 Mar 2012, 20:30

Als je er zeker van wilt zijn welke onderscheidingen je oudoom ontvangen heeft zou je ook een schriftelijk verzoek 'Verzoek gegevensverstrekking uit persoonsdossier' kunnen sturen naar het Commando DienstenCentra.

Je kunt het aanvraagformulier downloaden via deze link: http://www.defensie.nl/cdc/ivent/defensiearchief/persoonsarchief/

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 19 Mar 2012, 20:42

Ralph Kolen schreef:Als je er zeker van wilt zijn welke onderscheidingen je oudoom ontvangen heeft zou je ook een schriftelijk verzoek 'Verzoek gegevensverstrekking uit persoonsdossier' kunnen sturen naar het Commando DienstenCentra.

Je kunt het aanvraagformulier downloaden via deze link: http://www.defensie.nl/cdc/ivent/defensiearchief/persoonsarchief/

Hartelijk dank! Was al op intranet een beetje aan het zoeken geweest naar zoiets, maar dit gaat me zeker helpen!

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 20 Mar 2012, 00:08

A.J. Nieuwhart
rnr. 22.01.22.002
Woonlpaats bij vertrek naar Korea: Den Bosch
Vertrokken 08-01-1952 a/b transportschip Admiral Fowey
Hij was dienstplichtig soldaat en OVWer en voor aanmelding diende hij bij de AAT.
Hij draagt een DT met de onderscheidingen van een korporaal van de AAT en het insigne van de US 2nd Inf.Div. op de rechtermouw (daartoe was hij gerechtigd als voormalig lid van het NDVN). Het is interessant dat hij een zwarte das draagt; het enige KL regiment/dienstvak dat gerechtigd was een zwarte das te dragen was personeel dat was ingedeeld bij het Regt. Inf. Van Heutz. Mogelijk droegen ex-NDVNers (onofficieel) een zwarte das ten teken dat ze deel hadden uitgemaakt van het RIvH, eigenlijk was dat dubbelop, omdat ze al gerechtigd waren het als traditie-embleem het divisie-embleem van de US 2nd ID op de linker mouw te dragen (in actieve dienst in Korea en met verlof in Japan droegen ze dit op de linkermouw van hun Amerikaanse hemden/jassen), maar "dubbel genaaid houdt beter" (oud marine gezegde).
Alle vrijwiligers voor het NDVN waren ingedeeld als infanterist en administratief ondergebracht bij het Inf.Regt. Van Heutz, maar na terugkeer in Nederland keerden ze terug naar hun oude onderdeel of werden ze heringedeeld.

Het eerste detachement (631 man) vertok 26-10-1950 a/b transportschip Zuiderkruis. Hij maakte dus deel uit van een van de vele aanvullingsdetachementen.
- sic Gloria transit Mundi -

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 20 Mar 2012, 00:52

Volgens mij draagt hij tevens de Combat infantryman Badge boven zijn ribbons.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 20 Mar 2012, 01:00

Wilco Ver. schreef:Volgens mij draagt hij tevens de Combat infantryman Badge boven zijn ribbons.

dat is bekend bij vragensteller, zie het PS bij zijn eerste posting.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 20 Mar 2012, 05:43

Ed van Engeland schreef:A.J. Nieuwhart
rnr. 22.01.22.002
Woonlpaats bij vertrek naar Korea: Den Bosch
Vertrokken 08-01-1952 a/b transportschip Admiral Fowey
Hij was dienstplichtig soldaat en OVWer en voor aanmelding diende hij bij de AAT.
Hij draagt een DT met de onderscheidingen van een korporaal van de AAT en het insigne van de US 2nd Inf.Div. op de rechtermouw (daartoe was hij gerechtigd als voormalig lid van het NDVN). Het is interessant dat hij een zwarte das draagt; het enige KL regiment/dienstvak dat gerechtigd was een zwarte das te dragen was personeel dat was ingedeeld bij het Regt. Inf. Van Heutz. Mogelijk droegen ex-NDVNers (onofficieel) een zwarte das ten teken dat ze deel hadden uitgemaakt van het RIvH, eigenlijk was dat dubbelop, omdat ze al gerechtigd waren het als traditie-embleem het divisie-embleem van de US 2nd ID op de linker mouw te dragen (in actieve dienst in Korea en met verlof in Japan droegen ze dit op de linkermouw van hun Amerikaanse hemden/jassen), maar "dubbel genaaid houdt beter" (oud marine gezegde).
Alle vrijwiligers voor het NDVN waren ingedeeld als infanterist en administratief ondergebracht bij het Inf.Regt. Van Heutz, maar na terugkeer in Nederland keerden ze terug naar hun oude onderdeel of werden ze heringedeeld.

Het eerste detachement (631 man) vertok 26-10-1950 a/b transportschip Zuiderkruis. Hij maakte dus deel uit van een van de vele aanvullingsdetachementen.

Hartstikke bedankt Ed! Wie weet kan ik met deze gegevens eea te weten komen over de hem uitgereikte onderscheidingen. Wel vreemd dat hij beide citations draagt terwijl hij deel uit maakte van een van de aanvullingsdetachementen toch? Officieel zou dat toch niet moeten kunnen? Maar goed, ga weer verder zoeken!

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 20 Mar 2012, 11:10

Volgens mijn informatie had hij alleen recht op:
KRV, UNSM, KWM, CIB en KUC met cluster voor 2e toekenning (aan het NDVN zijn 2 KUC verleend)
Voor zover blijkt had hij geen recht op de (US) PUC.
Hij was bij het NDVN toegevoegd aan de Charlie Coy.

Om iets zinnigs te zeggen over de citations zou je eerst die materie moeten bestuderen, m.n. de criteria die golden voor de dragers en de aanwezigheid in het gevechtsgebied. Er zijn 2 citations verleend door de Amerikanen en 2 door de Koreanen.

Het volgende artikel kan wellicht wat duidelijkheid bieden, waarbij wordt aangetekend dat Nieuwhart deel uitmaakte van het 18e aanvullingsdetachement.

Presidental Unit Citations aan de NDVN
[Bron: VOKS/VOX, dd. ? ]

Gerechtigd tot het dragen van het embleem [US PUC met 2 oak leaf clusters], NU, zijn alleen diegenen, die waren ingedeeld EN aanwezig waren bij het NDVN en wel in de volgende periode:
1 x 12-15 februari 1951
1 x 16-21 mei 1951

Alle andere NDVNers waren gerechtigd het embleem met oak leaf cluster te dragen ZOLANG zij waren ingedeeld bij het NDVN.
Het feit dat de toekenning, vanzelfsprekend, pas wordt bekend gemaakt enige tijd na het feit is logisch. Het is de president van de Verenigde Staten, die het besluit moet goedkeuren. Daarna verloopt er nogal wat tijd eer de eenheid daadwerkelijk de streamers ontvangt.
Diegene die aanwezig was bij de uitreiking en niet bij het feit, is helaas, nu niet meer gerechtigd om het embleem te dragen.

Dezelfde regels gelden voor de beide Koreaanse PUC’s. Daarom hier een kort overzicht.
1e VS PUC 12 / 15-02-1951 oorspr. NDVN (= trsp. 1, 2, 3)
2e VS PUC 16 / 21-05-1951 oorspr. NDVN (= trsp. 1 t/m 4)
1e Kor. PUC 22-11-1950 / 07-04-1953 oorspr. NDVN t/m het 16e AD (= trsp. 1 t/m 38)
2e Kor. PUC 22-11-1950 / 26-10-1953 oorspr. NDVN t/m het 19e AD (= trsp. 1 t/m 50)

De 2e PUC van het NDVN

Op 29-06-1971 werd de eerste brief geschreven over de 2e Kor. PUC. Alhoewel nu, 17 jaar later, de toekenning is geregeld blijven er nog heel wat vragen over.
- Zijn er foto’s van de uitreiking?
- Wat staat er op het lint / de streamer?
- Wat staat er op de oorkonde?
Indien de ex-NDVNers geen nadere gegevens hebben misschien in een album of iets dergelijks dan zal het bestuur contact opnemen met de staf van de 2de Divisie.
Een deel van de bataljonsorder over de PUC is gevonden. De zeer slechte kwaliteit van het stencil maakt het onmogelijk de order af te drukken.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 20 Mar 2012, 12:56

Hmm, dat is inderdaad vreemd ja, ben nu ook aan het proberen mijn oudtante uit te vragen of het eea (misschien heeft ze de daadwerkelijke onderscheidingen nog), dus ben benieuwd; dat er eea niet klopt op zijn DT is evident, ga er verder mee aan de slag. Wederom bedankt!!

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 20 Mar 2012, 17:13

Het NDVN (inclusief de marine component) is vanuit een faleristisch perspectief een zeer interessant onderzoeksgebied. Gelukkig is de historie goed gedocumenteerd, maar voor potentieel onderzoek zijn de persoonlijke gegevens van betrokken militairen (staten van dienst) nog niet openbaar. Bovendien helpt de krampachtige wijze waarop de overheid deze dossiers meent te moeten beheren ook niet erg. Direct betrokkenen (in de eerste graad) kunnen zich wenden tot de officiële instanties en dan een uittreksel krijgen van de Staat van Dienst van betrokkene, maar faleristen stoten overal hun neus. Vanuit eigen onderzoek hebben enkele onderzoekers veel gegevens kunnen extraheren en samenvoegen en daarbij is ook de rol van de VOKS (Vereniging Oud Korea Strijders) van belang (geweest). Van deze vereniging was ik langdurig lid en dat heeft mij veel informatie opgeleverd. Zolang het gaat om statistische informatie (uitzending, onderscheidingen, etc.) is dit voor onderzoekers meestal voldoende; deze gegevens zijn dan wel te koppelen aan de inzet in Korea waardoor een min of meer compleet beeld ontstaat over deelname aan acties etc. Verlofgegevens, blessures, opname in hospitaal (in Korea of in Japan) is niet zo evident.
Veel militairen ontvingen ook officiële militaire tevredenheidsbetuigingen vanuit de Amerikaanse organisatiestructuur, maar aangezien dit geen draagbare ereblijken betrof bleef dit onder de radar v.w.b. de Nederlandse overheid. Hoogst waarschijnlijk zijn hierover wel records bij het US 38th Regiment. De qualificatie eisen voor de CIB waren daetijds anders dan tegenwoordig; deze eisen zijn sinds de invoering opgerekt, maar het toepassen van de huidige eisen is dus een valkuil. Evenzeer ken ik Nederlandse dragers van de Combat Stretcherbearer's Badge die in Korea dienden, maar deze specifieke onderscheiding is zeer zeldzaam.
De veteranen zelf zijn tegenwoordig een mixed-bag van "ouwe jongens" die zich soms vrolijk tooien met allerlei insignes waarop ze feitelijk geen rechten kunnen claimen. Het streven van de VOKS om daarin terughoudend te zijn lijkt voor sommigen tot dovemansoren gericht te zijn, zodat velen zich tooien met insignes waarop ze menen recht te hebben, maar die missen feitelijke gronden daartoe. Aangezien het feitelijk burgers zijn die niet langer onder de militire regels resorteren levert dit veel "ruis" op (zie elders op dit forum).
Het was terugkerende militairen enige tijd vergund (tussen thuiskomst en herintrede in de NL krijgsmacht - ze hadden feitelijk recht op verlof), hun Amerikaanse uniform te dragen en velen deden dit om moverende redenen. Zodoende kan het voorkomen dat zulke jongens in US kleding op de foto zijn gegaan in Nederland, inclusief hun (tijdelijke) rang, terwijl ze nadien in rang werden teruggeplaatst.
Ook officieren werden soms (tijdelijk) in rang bevorderd, bij gebrek aan kader in Korea, zoadat we rangen aantreffen als "tijdelijk" reserve kapitein... maar hetzelfde gold voor onderofficieren. Uiteindelijk was het een vrijwilligers leger en velen hoopten erop dat ze door vrijwillige uitzending naar Korea een vaste aanstelling binnen de NL krijgsmacht konden verwerven. In die periode was de KLu in opbouw en een aantal ex-Koreagangers stroomden in binnen de Klu. Voor de rest doemde de Werkloosheid.
Naar mijn idee een trieste periode in de NL historie, vergelijkbaar met de ontbinding van het KNIL en de extra militaire inzet die daar werd gevergd tussen 1945 4n 1950. Veel betrokkenen hadden actief gediend "vanaf/tussen 1940 en 1955, ook binnen het verzet, maar werden nadien aan de dijk gezet als "onbruikbaar".
What's new?
Destijds (1955) verkeerde NL in fase van opbouw, na de enorme oorlogsschade, maar je kunt erbij vragen of de perspectieven, selecties en voorkeursbehandelingen ook recht deden aan de werkelijkheid. Of het redelijk, laat staan "eerlijk" was is voer voor toekomstige historici die wellicht beter in staat zijn zulke zaken in perspectief te zien; voor betrokkenen maakt het dan niets meer uit die liggen dan allang onder de groene zoden. Veel vaklieden (van oorsprong) bouwden na hun diensttijd in Korea ook een bloeiend bedrijf op en wisten hun maten uit Korea ook wel te vinden, dus het is niet alleen maar kommer en kwel, maar het gevoel bij de veteranen was overwegend dat ze werden genegeerd.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 20 Mar 2012, 20:11

Ed, wederom bedankt voor je uitgebreide verhaal!! Laatste update; heb vanuit mijn Defensiemailaccount een mail gestuurd naar CDC/IVENT/Afd SSA, zoals Ralph Kolen al aangaf en (waarschijnlijk omdat ik militair ben) waren ze zeer coulant met het vrijgeven van gegevens, na wel eerst mijn "bloedlijn" toegelicht te hebben. Van dat bureau heb ik een soort van uittreksel uit zijn personeelsdossier mogen ontvangen. Hieruit kan ik de volgende onderscheidingen destilleren;

- Toestemming verleend tot het dragen van de Koreaanse oorlogsmedaille toegekend door de Zuidkoreaanse Regering (KB nr 9 dd 071152)
- Toegekend de "United Nations Service Medal" met de gesp "Korea"
- Toegekend het Kruis voor Recht en Vrijheid met de gesp "Korea 1950"
- Toesteming verleend tot het dragen van het onderscheidingsteken verbonden aan de Koreaanse "Presidential Unit Citation" (KB nr 50 dd 060754)
- Bronzen Medaille (Langdurige, Eerlijke en Trouwe Dienst) 23-02-1961
- Zilveren Medaille (Langdurige, Eerlijke en Trouwe Dienst) 23-02-1973

Dat vwb de onderscheidingen zoals aangegeven in zijn personeelsdossier, heb nog een mail gestuurd naar een ander bureau die me daar uitsluitsel over kunnen geven.

Vwb de zwarte stropdas; na de oorlog is hij als AATer in 1e instantie heringedeeld bij de Compagnie 's-Hertogenbosch BKL, vv bij de Bewakingscompagnie en daarna ingedeeld bij het Regiment van Heutsz, dus dat klopt.

Nog een vraag aan je; je geeft aan dat hij bij het 18e Aanvullingsdetachement zou moeten hebben gezeten, alleen kom ik hier niet helemaal uit. In zijn dossier staat namelijk dat hij op 08-01-1952 uit NLD vertrokken is, 10-01-1952 met de Ms Empire Foweij uit GBR vertrokken is en op 15-02-1952 is aangekomen in Korea. Ergens op internet heb ik gelezen dat het 16e Aanvullingsdetachement op 23-02-1954 terug in NLD was, dat zou dan toch niet kloppen? Of klopt dat laatste dan niet?
Laatst gewijzigd door Iron Mike op 21 Mar 2012, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 20 Mar 2012, 20:38

Ik weet niet wat andere informatiebronnen weergeven, mijn informatie stamt uit de officiële geschiedschrijving van het NDVN, "Het NDVN in Korea 1950-1954"van Lt.Kol. M.D. Schaafsma (Staatsdrukkerij en Uitgeverij, 1960) en de registers van de VOKS. Doe anders je eigen onderzoek.

Op 08-01-1952 vertrok het 18e transport naar Korea, het was niet zo dat gestructureerde eenheden werden verscheept of terugkeerden, er was een voortdurend heen en weer reizen van personen, soms per vliegtuig, soms per schip, soms indivudueel, soms in groepsverband; wanneer is dan sprake van een aanvullingsdetachement en wanneer niet? Hij maakte deel uit van het 18e transport en laat een ander dan maar bepalen of dit een aanvullingsdetachement was of iets anders.

Ik beschouw internet lang niet altijd als een betrouwbre bron waarop ik durf blind te varen. Klaarblijkelijk is Nieuwhart overgegaan in beroepsdienst als onderofficier (rijinsructeur of zo, als hij bij de AAT is gebleven). Je zou contact kunnen opnemen met de traditiekamer AAT, want een eigen museum is ze nog steeds niet vergunt, wellicht kunnen die meer recente info bieden.

walterpullens

Berichtdoor walterpullens » 21 Mar 2012, 21:09

Ed van Engeland schreef:Je zou contact kunnen opnemen met de traditiekamer AAT, want een eigen museum is ze nog steeds niet vergunt, wellicht kunnen die meer recente info bieden.

Stichting Historische Verzameling Aan- en Afvoertroepen:
Wolweg (in het voormalige PMT), Stroe
tel: 0577 - 466304

Openingstijden:
Dinsdag en donderdag van 09.15 – 15.30 uur
1e Kerstdag t/m Nieuwjaarsdag gesloten
Toegang gratis

Correspondentieadres:
Postbus 50
3886 ZH Garderen

Groeten,
Walter :D

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 21 Mar 2012, 21:36

walterpullens schreef:
Ed van Engeland schreef:Je zou contact kunnen opnemen met de traditiekamer AAT, want een eigen museum is ze nog steeds niet vergunt, wellicht kunnen die meer recente info bieden.

Stichting Historische Verzameling Aan- en Afvoertroepen:
Wolweg (in het voormalige PMT), Stroe
tel: 0577 - 466304

Openingstijden:
Dinsdag en donderdag van 09.15 – 15.30 uur
1e Kerstdag t/m Nieuwjaarsdag gesloten
Toegang gratis

Correspondentieadres:
Postbus 50
3886 ZH Garderen

Groeten,
Walter :D

Dank Walter, kom nog regelmatig "voor de baas" in Garderen/Stroe, dus zal daar eens naar binnen wandelen de volgende keer; altijd geweten dat het er zat, maar nu pas aan het zoeken gegaan :D

Terug naar “Algemene vragen”