wie is deze veteraan

Voor het identificeren van onbekende voorwerpen en personen.
flight

wie is deze veteraan

Berichtdoor flight » 09 Jan 2012, 19:18

Op een cover van het blad "Decorare" staat een foto afgebeeld van een luchtmachtveteraan.
Hij draagt een voor mij onbekende wing (waarschijnlijk een boordmecano) met in het midden een
rood/oranje kleur.
Aangezien ik het desbetreffende tijdschrift niet heb, is mijn vraag
wie weet wie deze veteraan is?
Bijlagen
full13410712.jpg

officier

Re: wie is deze veteraan

Berichtdoor officier » 09 Jan 2012, 19:29

flight schreef:Op een cover van het blad "Decorare" staat een foto afgebeeld van een luchtmachtveteraan.
Hij draagt een voor mij onbekende wing (waarschijnlijk een boordmecano) met in het midden een rood/oranje kleur.

Volgens mij heb je gelijk wat betreft de wing. Kan iemand mij vertellen wat de derde onderscheiding is? Ik herken hem niet en vermoed dat hij in ieder geval op de verkeerde plek is opgemaakt.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

walterpullens

Berichtdoor walterpullens » 09 Jan 2012, 19:48

officier schreef:Kan iemand mij vertellen wat de derde onderscheiding is? Ik herken hem niet en vermoed dat hij in ieder geval op de verkeerde plek is opgemaakt.

Zo te zien is het een Ster voor Trouw en Verdienste met het lint-type 1945-1951. Zie de site onderscheidingen.nl, batons - sheet 3.
Hij is zo te zien opgemaakt met een effen blauw lint i.p.v. blauw lint met gele/gouden krullen. Niet zo verwonderlijk misschien, want dat lint zal niet of nauwelijks meer verkrijgbaar zijn?
Of ie op de goede plek zit weet ik niet, want hij komt in de huidige draagvolgorde onderscheidingen niet meer voor...

Walter

officier

Berichtdoor officier » 09 Jan 2012, 20:17

walterpullens schreef:
officier schreef:Kan iemand mij vertellen wat de derde onderscheiding is? Ik herken hem niet en vermoed dat hij in ieder geval op de verkeerde plek is opgemaakt.

Zo te zien is het een Ster voor Trouw en Verdienste met het lint-type 1945-1951. Zie de site onderscheidingen.nl, batons - sheet 3.
Hij is zo te zien opgemaakt met een effen blauw lint i.p.v. blauw lint met gele/gouden krullen. Niet zo verwonderlijk misschien, want dat lint zal niet of nauwelijks meer verkrijgbaar zijn?
Of ie op de goede plek zit weet ik niet, want hij komt in de huidige draagvolgorde onderscheidingen niet meer voor...

Walter

Walter bedankt. Ik had 'm net gevonden. De heer op de foto is Gerhard de Bruyn. In deze editie van decorare staat een stuk over zijn bronzen Ster voor Trouw en Verdienste.

Helaas heb ik niets kunnen vinden over de juiste plek van de onderscheiding.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 09 Jan 2012, 23:03

Het lijkt op een gewone boordmonteur wing waar een stukje oranje stof achter is bevestigd. Ik heb dit ook wel eens gezien met een kroontje van een Oranje Nassau.

Jan Viotta
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

Marijn

Berichtdoor Marijn » 09 Jan 2012, 23:40

ik heb het betreffende blad wel.

De drager op de foto is inderdaad sgt. Gerhard de Bruyn (eerste mecano).

De wing is een grote wing met daarin een kleine wing en een rode cirkel waarover zich een driebladige propeller zich bevindt.
De derde onderscheiding is inderdaad de Bronzen Ster voor Trouw en Verdienste, en, om een lang verhaal kort te maken: december '59 maakt de Martin Mariner een noodlottige landing en Gerhard en korp. Miel Koelhuis worden door 3 Papoea's gered. Zij krijgen dus deze Ster. In 2001 keert Gerhard terug naar de plek en ontmoet 2 van de 3 redders. de derde, Tofir Tabo, blijkt te zijn overleden. Gerhard krijgt van diens neef zijn onderscheiding en plaatst deze als eerbetoon in zijn eigen set.

flight

Berichtdoor flight » 10 Jan 2012, 11:38

Wat de bedoeling is van het "bewerken" van de wing boordmonteur, is mij nog onduidelijk.

flight

Berichtdoor flight » 10 Jan 2012, 11:48

Sgt.Gerhard de Bruyn blijkt dus een Marineman (MLDer). Waarom draagt de man een luchtmachtwing?

Marijn

Berichtdoor Marijn » 11 Jan 2012, 00:11

flight, verklaar je nader: wat bedoel je met "bewerken" (ik weet weinig van wings).
Ja, hij was MLD (en vergeten te vermelden, ook draagt hij op een andere foto het DIG) en niks gelezen dat zou kunnen wijzen op uitgeleend door de KLu.

René

Berichtdoor René » 11 Jan 2012, 09:11

De originele wing voor een MLD-boordmonteur (mecano) is een kleine wing met drie propellers.
Voor een afbeelding kijk hier: http://www.onze-marine.nl/mld.htm

Deze persoon draagt achter (?) deze originele kleine wing een grotere wing met een oranje cirkel (cfm de normale vlieger wing).
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

flight

Berichtdoor flight » 11 Jan 2012, 21:10

Marijn schreef:flight, verklaar je nader: wat bedoel je met "bewerken" (ik weet weinig van wings).
Ja, hij was MLD (en vergeten te vermelden, ook draagt hij op een andere foto het DIG) en niks gelezen dat zou kunnen wijzen op uitgeleend door de KLu.

Bijgaand de wing van boordmonteur Koninklijke Luchtmacht.

De wing die de betrokken veteraan draagt is voorzien van een kleur in het midden, dat is wat ik met bewerken bedoel
Bijlagen
boordmonteur.jpg

flight

Berichtdoor flight » 11 Jan 2012, 21:13

René schreef:De originele wing voor een MLD-boordmonteur (mecano) is een kleine wing met drie propellers.
Voor een afbeelding kijk hier: http://www.onze-marine.nl/mld.htm

Deze persoon draagt achter (?) deze originele kleine wing een grotere wing met een oranje cirkel (cfm de normale vlieger wing).

deze afbeelding op de site van www.onze-marine.nl van de wing boordmonteur is NIET van de Marine maar van het KNIL. (de ML =Militaire Luchtvaart van het Kon.Ned.Indische Leger)

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 11 Jan 2012, 21:16

dat klopt, vrijwel al de getoonde wings zijn van het ML-KNIL - en enkelen van de Klu. Ik zag zo gauw alleen een vliegerwing van de MLD...

De plaatjes zijn overigens van de site van Het Depot afgehaald ( bronvermelding??)

beetje beschamend is het wel dat ze niet in staat zijn de juiste ( nl. MLD) wings op de site te tonen.. :(

Jan Viotta
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

Terug naar “Identificatie”