Duitse nietmilitaire onderscheidingen dragen op rokkostuum

Peter de Haas

Duitse nietmilitaire onderscheidingen dragen op rokkostuum

Berichtdoor Peter de Haas » 22 Jan 2011, 12:59

Ik ben sinds 2010 een trots lid van de Orde van Oranje-Nassau, maar daar gaat mijn vraag niet over.
Volgend weekend heb ik een Tweede Wereldoorlog re-enactment in Duitsland met afsluitend een galadiner. Ik speel daar een hoge piet van de fa. Blohm & Voss en draag daar mijn rok. Ik wil daar een drietal Duitse onderscheidingen op dragen (replica's). Het zijn een zilveren Deutsche Akademie für Luftfahrtforschung medaille, een Westwall - en een Olympische Spelen 1936 medaille.
Ik wil graag weten hoe een ambtenaar die op zijn rok draagt, en waar precies (revers of borstzak). Hoe maak ik die medailles op? Los naast elkaar dragen of op een spang monteren? Iemand?

Roel
Moderator

Re: Duitse nietmilitaire onderscheidingen dragen op rokkostu

Berichtdoor Roel » 23 Jan 2011, 08:59

Traditioneel gezien zouden deze gedragen worden in een zogenaamde Frackspange. Deze spange wordt links gedragen met de hoogste medaille boven. De draagvolgorde is dus omgekeerd. De medailles worden ietswat schuin opgemaakt zodat ze recht hangen tijdens het dragen.

Afbeelding

voorbeeld van een frackspange. Hoogste, Pruissische Rode Adelaar boven/rechts. Als laatste een buitenlandse decoratie, Britse Royal Victorian Order.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 23 Jan 2011, 09:00

Ik heb nog een foto gevonden van een hoog onderscheiden heer in Rok met Frackspange. Dit maakt het nog duidelijker.
Bijlagen
post-168-075249700%201291990776.jpg
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 23 Jan 2011, 09:12

Op een avondrok werden bij officiële gelegenheden de miniatuur decoraties/medailles aan het lint op de linker lapel gedragen; bij informele gelegenheden werden de miniatuur decoraties/medailles hangend aan een kettinkje gedragen, in omgekerde volgorde van belangrijkheid, onder een hoek, op de linker lapel (dus met de hoogste decoratie/medaille links).

Echter, het officiële voorschrift verbood dat (onder andere) het Deutsches Schutzwall-Ehrenzeichen in miniatuur werd gedragen, zodat deze medaille op de avondrok geheel niet voorkwam.

Het onderstaande voorbeeld uit 1887 toont hoe de ketting werd gedragen.

Afbeelding
- sic Gloria transit Mundi -

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 23 Jan 2011, 09:25

Thanks voor het aanvullen Ed. Ik zat dus fout? Kwam de frackspange in het Derde Rijk niet meer voor?
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 23 Jan 2011, 10:02

Roel Rijks schreef:Thanks voor het aanvullen Ed. Ik zat dus fout? Kwam de frackspange in het Derde Rijk niet meer voor?

Of je fout zit durf ik niet te bevestigen, maar in de mij ter beschikking staande voorschriften en handboeken worden de Fackspangen met modeldecoraties t.t.v. het Derde Rijk niet (meer) genoemd doch uitsluitend de miniaturen (voor zover dat verkleiningen zijn van decoraties/medailles die aan een lint worden gedragen).
Foto's uit de tijd van het Derde Rijk waarop civiele personen in avondrok te zien zijn heb ik niet en ook de boeken geven, behalve de speciale avondrok van de Duitse Diplomatieke Dienst (die een soort uniform was) geen helderheid; overigens dragen de Duitse diplomaten op hun (dienst) avondrok de modeldecoraties, horizontaal opgemaakt (net zoals de militairen).
Hoe het protocol voor Duitse ambtenaren buiten dienstverband luidt, weet ik niet, ik neem aan dat ze het civiele protocol volgden.
De volgorde der genoemde decoraties kan m.b.v. het volgende overzicht uit 1943 worden vastgesteld:

Draagvolgorde Duitse onderscheidingen in 1943

In de uniform- en kledingvoorschriften van zowel de militaire als de politie organisaties was de draagvolgorde van onderscheidingen vastgelegd. Zo was vastgelegd dat op de uniform tijdens parades en uitoefening van dienst slechts bepaalde onderscheidingen werden gedragen, te weten:
a. Duits voor- en naoorlogse onderscheidingen , uitgezonderd de Johanniter Orde;
b. Oorlogsonderscheidingen van voormalige geallieerde staten;
c. Eretekens van de NSDAP
d. SA vaardigheidsinsignes;
e. Erkende sportinsignes;
f. Orden van vreemde staten.
Buiten de actieve dienst is het toegestaan alle geautoriseerde onderscheidingen te dragen.

Het kledingvoorschrift definieert de draagvolgorde als volgt:
a. Halsdecoraties:
De hoogste oorlogsonderscheidingen worden gedragen boven civiele onderscheidingen, in vrije volgorde.
b. Decoraties die zonder lint worden gedragen:
Bovenaan worden gedragen de oorlogsonderscheidingen, gewondenonderscheidingen, Schlesischer Adler, Baltenkreuz; daarna de eretekens der NSDAP; daarna de vredes- en civiele onderscheidingen, gevolgd door de sportinsignes.
c. Decoraties met lint:
Gedragen op de linkerborst in de volgende volgorde van links naar rechts:
1. Eisernes Kreuz 2. Klasse (1939 / 1914)
2. Kriegsverdienst Kreuz met of zonder zwaarden
3. Ehrenzeichen für deutsche Volkspflege mit Schwertern
4. Medaille für deutsche Volkspflege mit Schwertern
5. Medaille “Winterschlacht im Osten 1941-42” (Ostmedaille)
6. Kriegsverdienstmedaille
7. Hohenzollern: Hausorden
8. Preuβen: Roter Adler Orden III. oder IV. Klasse
9. Preuβen: Kronen Orden III. oder IV. Klasse
10. Österreich: Maria-Theresia-Orden
11. Österreich: Leopold-Orden mit der Kriegsdekoration
12. Bayern: Militär Max-Joseph-Orden
13. Bayern: Militär-Sanitäts-Orden
14. Sachsen: Militär-Sankt-Heinrichs-Orden
15. Württemberg: Militär-Verdienstorden
16. Baden: Militärischer Karl-Friedrich-Verdienstorden
17. Preuβen: Goldene Militär-Verdienst-Kreuz
18. Preuβen: Militär-Ehrenzeichen 1. und 2. Klasse am schwarz-weiβen oder am weiβ-schwarzem Band
19. Österreich: Goldene Tapferkeitsmedaille
20. Bayern: Goldene und Silberne Tapferkeitsmedaille
21. Sachsen: Goldene Medaille der Militär-Sankt-Heinrichs-Orden
22. Württemberg: Goldene Militär-Verdienstmedaille
23. Baden: Militär-Karl-Friedrich-Verdienstmedaille
24. Overige Duitse orden en eretekens voor verdiensten in de eerste wereldoorlog in volgorde van hun klassering en, indien zij van dezelfde klasse zijn, in volgorde van toekenning.
25. Das Ehrenkreuz für Frontkämpfer (1935)
26. Österreich: Die Kriegserinnerungsmedaille 1914-1918 (1932)
27. Die Preuβischen Kriegserinnerungsmedaille 1864, das Preuβischen Kriegserinnerungs Kreuz 1866, die Deutsche Kriegsdenkmünze 1870-1871
28. Österreich: Kriegsmedaille
29. Die Südwestafrika-Denkmünze, Kolonial-Denkmünze, China-Denkmünze
30. Schlesier Adler, Kärnter Kreuz (1919), Tiroler Kriegserinnerungsmedaille (1928)
31. Die Rettungsmedaille am Bande
32. Dienstauszeichnungen der Wehrmacht (Österreichischen Militärdienstzeichen)
33. Overige Rijksonderscheidingen en eretekens der NSDAP, de hoogste graad eerst of, indien zij van hetzelfde graadniveau zijn, het ereteken met de oudste datum van toekenning eerst.
34. Das Deutsche Olympia-Ehrenzeichen
35. Die Medaille zur Erinnerung an den 13. März 1938
36. Die Medaille zur Erinnerung an den 1. Oktober 1938
37. Die Medaille zur Erinnerung an die Heimkehr des Memellandes
38. Das Deutsche Schutzwall-Ehrenzeichen (1939)
39. Die Deutsche Olympia-Erinnerungsmedaille
40. Das Ehrenzeichen des Deutschen Roten Kreuzes
41. Orden en eretekens der voormalige Duitse staten, in de hogere graden of, binnen hetzelfde graadniveau, het ereteken met de oudste datum van toekenning eerst.
42. Buitenlandse orden en eretekens in volgorde van toekenning.

I. Onderdanen van de voormalige niet-Pruissische staten, inclusief Oostenrijk, dragen de hoogste oorlogsonderscheidingen van hun staten (nrs. 10 t/m 23) direct volgend op de onderscheidingen voor de huidige oorlog .
II. Leden van de Wehrmacht die drager zijn van de Oostenrijkse militaire onderscheidingen voor trouwe dienst, dragen deze onderscheidingen direct na de trouwe dienstonderscheidingen van de Wehrmacht.
III. Leden van de Wehrmacht die drager zijn van niet-militaire onderscheidingen voor trouwe dienst of (na 30 januari 1938) de trouwe dienst onderscheidingen zoals deze door Hitler zijn ingesteld (Polizei-Dienstauszeichnung, RAD-Dienstauszeichnung, SS-Dienstauszeichnung, Luftschutz-Ehrenzeichen, Feuerwehr-Ehrenzeichen, Grubenwehr-Ehrenzeichen) mogen slechts de laatst toegekende trouwe dienstonderscheiding dragen vóór de hiervoor genoemde trouwe dienstonderscheidingen.
IV. Het dragen van een actiegesp voor de eerste wereldoorlog op de model opgemaakte decoratiegroep is toegestaan.
V. De volgende Oostenrijkse onderscheidingen mogen niet worden gedragen:
- Ehrenzeichen für Verdienste um die Republik Österreich
- Österreichischer Verdienstorden
- Verdienstzeichen der Republik Österreich
- Österreichisches Verdienstzeichen
- Medaille für Verdienste um die Republik Österreich
- Österreichische Verdienstmedaille
- Militärverdienstkreuz
- Militärverdienstmedaille
- Österreichisches Ehrenzeichen für Kunst und Wissenschaft
Tevens mogen orden, decoraties en eretekens van de voormalige Tsjechische Republiek en de voormalige Republiek Polen niet worden gedragen.
VI. Oostenrijkse niet-geautoriseerde oorlogs- en vredesdecoraties vallen onder de zelfde bepalingen als de nummers 24 t/m 41.
VII. De Blutorden wordt niet opgemaakt in een decoratiegroep; slechts het lint wordt gedragen in het knoopsgat van de rechterborstzak van de tuniek. Op jassen zonder borstzakken wordt de Blutorden gedragen:
- Op het legeruniform, door het tweede knoopsgat;
- Op het marine uniform, door het eerst bruikbare knoopsgat van de blauwe korte jas, en in het knoopsgat van de lapel van de grote tenue;
- De luchtmacht draagt het lint op de formele avondkleding in de vorm van een kleine rozet, en op de informele avondkleding uitsluitend als een kleine baton. Echter op de Fliegerbluse wordt het lint van de Blutorden niet gedragen.
Voor alle overige tenuen geldt dat, als slechts de batons worden gedragen ook slechts het lint van de Blutorden wordt gedragen.
VIII. De model opgemaakte decoratiegroep wordt in vredestijd uitsluitend gedragen op de paradetenue en de formele avondkleding. Tijdens de oorlog, en in vredestijd op de uitgaanstenue, mogen uitsluitend de kleine batons worden gedragen waarop slechts de smalle linten en niet de decoraties worden aangebracht. In plaats van op de batons, mag het lint van het IJzeren Kruis ook worden gedragen in het tweede knoopsgat. Samen met dit lint mag ook een ander lint in het knoopsgat worden gedragen, zoals een oorlogsonderscheiding, de Blutorden of de reddingsmedaille.
IX. Voor de politie geldt, dat het kledingvoorschrift enkele ter zake doende variaties met kleine aanpassingen.
X. Voor civiele autoriteiten geldt, dat de kledingvoorschriften dezelfde zijn als voor de strijdkrachten.

Peter de Haas

Berichtdoor Peter de Haas » 24 Jan 2011, 16:25

Ik dank u hartelijk voor de antwoorden. Ik had inmiddels van een medailleopmaker begrepen dat 'men' op en rok de miniatuurtjes draagt, net als bij mijn Oranje-Nassau. Daar heb ik dan ook een miniatuur voor aangeschaft. Maar hij wist niet zeker hoe dat in het Duitse Rijk ging...
Maar ja, als re-enactor mag ik al blij zijn dat er redelijke kopieen van Duitsche medailles gemaakt worden die ook nog betaalbaar zijn. Miniaturen zijn echt niet te vinden. Ik moet het dus doen met de plakken die ik nu heb. Op mijn militaire outfit is het geen probleem, daar heb ik van stukjes van de linten van EK1, Anschlussmedaille etc een baton gemaakt.
Morgen ga ik knutselen. Nogmaals dank!

Peter de Haas

Berichtdoor Peter de Haas » 24 Jan 2011, 16:36

het enige plaatje dat ik heb gevonden is deze, maar daar werd ik niet veel wijzer van.
Bijlagen
ribbentrop01.jpg

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 24 Jan 2011, 16:44

De foto bevestigd in elk geval mijn eerdere mededeling, dat bij officiële gelegenheden op de avondrok de miniatuurmedailles werden gedragen, op de lapel, met daaronder (volgens de voorschriften der betrokken orden) de eventuele borststerren die bij de ridderorden behoren.
Succes met het project, krijgen we nog een foto van je in vol ornaat te zien :)

Peter de Haas

Berichtdoor Peter de Haas » 24 Jan 2011, 17:12

Absoluut, maar vergeet niet dat het dus de 'verkeerde' formaten van de medailles zijn.
Zoals Cicero sprak: "Als 't niet kan zoals 't mot, dat mot 't maar zoals 't kan".
Ik begrijp nu dat ik mijn EK1 1914 er ook bij kan prakken?

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 24 Jan 2011, 17:37

Peter de Haas schreef:Absoluut, maar vergeet niet dat het dus de 'verkeerde' formaten van de medailles zijn.
Zoals Cicero sprak: "Als 't niet kan zoals 't mot, dat mot 't maar zoals 't kan".
Ik begrijp nu dat ik mijn EK1 1914 er ook bij kan prakken?

Begrijp ik het goed als je de modelmedailles i.p.v. de miniaturen hangend aan hun linten op de avondrok wilt dragen?
Of op de avondrok het EK1 in modelformaat werd gedragen weet ik niet; volgens het protocol zouden alle Orden und Ehrenzeichen in miniatuurformaat moeten worden gedragen (er zijn zelfs EK1 in verkleind formaat van 9 en 16 mm bekend, maar of deze bedoeld waren voor de avondrok weet ik niet - dat zou uit fotografisch materiaal moeten blijken) en alleen de borststerren van RIDDERORDEN kunnen dan im modelformaat worden gedragen (hoewel de hogere graden der ridderorden ook in miniatuurformaat bestaan, voorzien van gouden of zilveren galons op het lint waarmee de graad wordt aangegeven).

Het is helaas wat "kort dag" om e.e.a. nu allemaal a.d.h.v. voorschriften te onderbouwen, maar de zaak intresseert me wel en ik zal eens op zoek gaan naar meer gefundeerde onderbouwing.

Peter de Haas

Berichtdoor Peter de Haas » 24 Jan 2011, 18:14

Inderdaad, de modelmedailles, aangezien ik geen miniaturen heb en ik ook niet uit de boot wil vallen naast al die officieren met hun KVK's, EK's en DK's. Maar voor mij is het geen probleem: als de foto's er zijn maak ik zo met Paintshop van een model een miniatuur. De foto's blijven, het moment niet. En de herinnering, die blijft natuurlijk ook. Ik houd mij aanbevolen voor nadere info, daar kan ik ook weer anderen mee helpen. Wilt u weten waarom ik dit allemaal doe: kijk eens op www.geschiedenisleeft.nl en http://picasaweb.google.com/PeterdeHaas ... sietenWO2#. Dan zal veel duidelijk worden omtrent mijn bezigheden....

Peter de Haas

Berichtdoor Peter de Haas » 01 Feb 2011, 10:51

Beste Ed,
Die foto hierboven toont Von Ribbentrop met een groot ding op zijn linkerborst. Zou dat een borstster van een of andere orde kunnen zijn en is dat voor u makkelijk na te gaan?
Groeten,Peter de Haas

Terug naar “Duitse Rijk (1871 – 1945)”