admiral Boorda

kepie

admiral Boorda

Berichtdoor kepie » 11 Nov 2008, 17:22

Iemand info over admiral Boorda?
Laatst gewijzigd door kepie op 24 Mar 2009, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

david daane bolier

Admiral Jeremy Boorda, USN

Berichtdoor david daane bolier » 23 Nov 2008, 12:22

Weliswaar geen veteraan maar in actieve dienst, admiral Boorda, van gewoon matroos opgeklommen tot Chief of Naval Operations van de amerikaanse marine, werd door de pers ervan beschuldigd kleine "V's"op zijn Navy Commendation Medal and Navy Achievement Medal te dragen, terwijl hij daar geen recht op had. (de "V's" staan voor Valor in Combat)

Korte tijd later pleegde hij zelfmoord (1996)
Nader onderzoek later wees uit dat de beschuldiging inderdaad juist was geweest.

< Wellicht werd dit feit al eens eerder op dit forum vermeld, maar ik kon
het in ieder geval niet vinden.>

Bram

Berichtdoor Bram » 23 Nov 2008, 13:11

ik moet eigenlijk eerst even de kast induiken, maar het verhaal is niet zo duidelijk als hierboven beschreven. Er speelde o.a. (naar ik mij herinner) dat de v's volgens nu geldende regels niet meer toegekend en gedragen mochten worden, maar in de tijd dat hij ze ontving wel, zoiets. Het was in ieder geval niet zo klip en klaar als hierboven gesteld en als ik het goed herinner was de uitkomst juist dat het hem niet te verwijten viel!

Toch maar even gegoogled, van wikipedia:
Boorda died May 16, 1996 of an allegedly self-inflicted gunshot wound to the chest. The autopsy results have never been released to the public. He reportedly also left two suicide notes, neither of which has been released publicly. He was reported to have been despondent over a news media investigation, led by David H. Hackworth, into Valor device enhancements he wore on his Navy Commendation Medal and Navy Achievement Medal (small gold "V" devices, signifying valor in combat), which the media report claimed he was not entitled to wear. Former CNO Admiral Elmo Zumwalt, who was Boorda's commander in Vietnam, later indicated that Boorda was authorized to wear them.[8] In 1998, one of Admiral Boorda's sons requested a review of the Admiral's service record. The Board for Correction of Naval Records, the ultimate arbiter of whether Boorda was entitled to wear the Combat V on both Medals, determined that he was not.[9]

Dus er was in ieder geval nogal wat verwarring over en uiteindelijk, 2 jaar na zijn zelfmoord, is er geconcludeerd dat hij ze niet had mogen dragen. Krijg hierbij niet echt de indruk dat er van opzet sprake is geweest.

Zie ook de rapportage van de Board for Corrections of Naval Records: http://boards.law.af.mil/NAVY/BCNR/CY1998//06956-98.pdf

david daane bolier

Admiral Jeremy Boorda, USN

Berichtdoor david daane bolier » 24 Nov 2008, 05:44

Bram, goed dat je m'n bericht wat nuanceerde.

Bram

Berichtdoor Bram » 26 Nov 2008, 10:06

Graag gedaan. Ik woonde toentertijd in de VS. Kan me nog goed herinneren dat het 'big news' was! Heb trouwens vast nog ergens de krantenknipsels (en, ironisch misschien wel, een gesigneerde foto van hem als Chief of Naval Operations).

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 26 Nov 2008, 10:10

Ik krijg als ik de verhalen zo lees bij deze heer het idee dat het geen kwade opzet was, de man had prachtige verdienste die hij niet perse mooier hoefde te maken. Het komt op mij over alsof hij echt dacht dat hij er recht op had!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Personen”