D.J.E. graaf De Hochepied

JMJansen

D.J.E. graaf De Hochepied

Berichtdoor JMJansen » 16 Jul 2008, 23:36

Een voornaam man uit het midden van de vorige eeuw.
Onder meer drogman en consul-generaal in Smyrna / Turkije, omstreeks 1947 - 1952.

Welke onderscheidingen draagt de man op de foto ?
Een ervan moet officier in de Orde van Oranje-Nassau zijn.

En is er meer van de man bekend uit jaarboeken of genealogische verslagen ?

Thijs
Bijlagen
DJE graaf De Hochepied.JPG
DJE graaf De Hochepied
DJE graaf De Hochepied.JPG (153.43 KiB) 11154 keer bekeken

JMJansen

Berichtdoor JMJansen » 16 Jul 2008, 23:42

Uit een oud Adelsboekje.

Thijs
Bijlagen
detail Adelsboek De Hochepied.JPG
detail Adelsboek
detail Adelsboek De Hochepied.JPG (69.52 KiB) 11151 keer bekeken

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 17 Jul 2008, 08:18

Zijn Officier in de Orde van Oranje-Nassau staat al tijden te koop bij de Liverpool Medal Company.

Het lijkt dat hij als eerste een Ridder in de Orde van Oranje-Nassau draagt! Een Officier later bij bevordering gekregen?

3 is waarschijnlijk het Ridderkruis in de Kroonorde van Roemenië. Deze kreeg hij bij KB van 6 juli 1923.

4 is het Ereteken 2de klasse van het Oostenrijkse Rode Kruis met oorlogsdecoratie.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

JMJansen

Berichtdoor JMJansen » 17 Jul 2008, 13:12

Roel Rijks schreef:Zijn Officier in de Orde van Oranje-Nassau staat al tijden te koop bij de Liverpool Medal Company.

Het lijkt dat hij als eerste een Ridder in de Orde van Oranje-Nassau draagt! Een Officier later bij bevordering gekregen?

3 is waarschijnlijk het Ridderkruis in de Kroonorde van Roemenië. Deze kreeg hij bij KB van 6 juli 1923.

4 is het Ereteken 2de klasse van het Oostenrijkse Rode Kruis met oorlogsdecoratie.

Ok, nou dat is al een eind op weg, Roel.
Enig idee waarom die medaille zo lang te koop staat ?
Niet extreem duur, lijkt mij, maar de mensen bij Liverpool zijn niet zo scheutig met informatie, heb ik gemerkt. Ze houden afkomst en details angstvallig geheim.

De (thans uitgestorven) familie De Hochepied heeft een lange geschiedenis (m.n. in Smyrna) en op zich heeft het wel een verzamelaarswaarde, denk ik.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 17 Jul 2008, 15:23

Ik denk dat hij zo lang te koop staat omdat ze zo weinig info geven. Ik vroeg destijds om foto's van het materiaal bij de onderscheiding. Daar hadden ze geen tijd voor was het antwoord.
Lid van SRO en OMSA

Marijn

Berichtdoor Marijn » 17 Jul 2008, 21:21

Item description
Order of Orange Nassau Officer in silver gilt fine quality, in ebossed case of issue, with Coronation medallion Juliana 1948 (50mm) bronze, with visiting card of D.F.G. Graaf de Hochepied Consul General, also with statutes for the order, detailed family history, photo in uniform greeting diplomat ( stamped Istanbul on back), award card and an old pictorial history of the Netherlands, medallion VF (L13669) E.F. £275

Item Ref No: L13669
Item Condition: E.F.
Price: £275.00

Maar is het ook zeker weten het exemplaar van deze meneer?

david daane bolier

Drogman?

Berichtdoor david daane bolier » 18 Jul 2008, 07:52

Tja, en wat is nou een drogman? Ik had er in ieder geval nooit van gehoord. U wel?
Heb dus wat zitten googlen. Kwam terecht op de franse Wikepedia en heb met mijn wankele frans het volgend uit kunnen vinden.
Drogman of dragoman, is een tolk-vertaler in dat deel van het Midden-Oosten, verbonden aan een ambassade of consulaat.
Reuze interessant dus, maar toch begrijp ik het niet helemaal. Was het een rang die verleend werd door het NL ministerie van Buitenlandse Zaken, of door de regering van het betreffende land, in dit geval dus Turkije.
Iemand van u met meer kennis van dit onderwerp?

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 18 Jul 2008, 09:39

Kanselier

Bij Kon. besluit is de heer D. J. E. graaf de Hochepied, tweede-kanselier, tevens 2de-drogman van het consulaat-generaak der Nederlanden te Smyrna bevorderd tot kanselier der 1ste klasse, tevens 2de-drogman aan dien consulairen post.

Nieuw Rotterdamsche Courant
Dinsdag 24 juli 1923

Kranten.kb.nl

Het lijkt dus een volledig officiele diplomatieke functie te zijn!

De drogman of dragoman (Arab. ترجمان tardjoeman) was de benaming voor vertalers, tolken en gidsen die in de 18de en 19de eeuw in dienst waren van het Ottomaanse Rijk en landen waar Arabisch, Turks en Perzisch gesproken werd. De ambt van drogman was zeer prestigieus en begeerd in het Ottomaanse Rijk. De sultan en de Hoge Porte gebruikten de drogmans in het diplomatieke verkeer met de Europese/christelijke naties.

Wikipedia
Lid van SRO en OMSA

marineman

Berichtdoor marineman » 18 Jul 2008, 18:46

Het is ook een officieele rang binnen de buitenlandse dienst. afdeling consulaire dienst

In volgorde van Belangrijkheid

Consul generaal
Consul
vice-consuls,
secretaris-tolken
drogmans
leerling-consuls,
de aspirant-vice-consuls
leerling-tolken

een kanselier komt bij de consulaire dienst niet voor echter wel bij de diplomatieke dienst.

onderstaand een consul generaal uit eigen collectie
Bijlagen
consul generaal.JPG
consul generaal.JPG (302.69 KiB) 11070 keer bekeken

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 19 Jul 2008, 12:13

5 is het Kruis van Verdienste van Hongarije

JMJansen

Re:

Berichtdoor JMJansen » 03 Aug 2009, 18:31

ErikMuller schreef:5 is het Kruis van Verdienste van Hongarije

"A group of eight European Orders and Awards as bestowed upon D.J.E. Graaf de Hochepied, Consul Generaal der Nederlanden, including two classes of the Netherlands Order of Orange-Nassau, the Norwegian Order of St Olaf, two classes of the Rumanian Order of the Crown and the Order of the Red Cross, Austria, with related photographs, booklets and bestowal documents, also a Dutch, Queen Juliana bronze medallion, 6th September 1948 and a Court Dress uniform, comprising: frock coat with tails, trousers and bicorn hat, with gilt braid embellishment and gilt buttons, with crown above script 'W' motifs. Part lot illustrated."

Gevonden op een site van een veilinghuis in Engeland (2005).
Heb ik weer .... helaas niet alles bij elkaar.

Ik ga deze set overigens verkopen.

Thijs

Terug naar “Personen”