Dat is nou Nederland. Alles maar toestaan..

sgt2011

Dat is nou Nederland. Alles maar toestaan..

Berichtdoor sgt2011 » 29 Aug 2016, 17:08

Afbeelding

In elk ander land zou men deze jongen hebben aangesproken omdat hij hier gewoon een rang draagt,ongeacht of dit nu wel of niet officieel is, die hem niet toebehoort en hij het gewoon 'leuk' vindt om ermee te showen. Kortom spielerij met iets waar anderen veel voor moeten doen om het te behalen. Typisch het lakse van Nederland.

En dan loopt er een 'veteraan' langs waarvan je zou verwachten dat die er wat van zou zeggen...Nee hoor, lachen en die jongen zijn gang laten gaan.

moos

Re: Dat is nou Nederland. Alles maar toestaan..

Berichtdoor moos » 30 Aug 2016, 08:16

Tja, je kunt er van alles van vinden maar de wetgever is degene die bepaalt.

Wil je het veranderd hebben, zie het bij een politieke partij op de agenda te krijgen en laat ze een wetsvoorstel indienen, tot die tijd. helaas.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 30 Aug 2016, 18:08

moos schreef:Tja, je kunt er van alles van vinden maar de wetgever is degene die bepaalt.
Moos, daar heeft de wetgever al lang iets van gevonden. Wetboek van Stafrecht, artikel 196: Hij die opzettelijk onderscheidingstekens draagt of een daad verricht behorende tot een ambt dat hij niet bekleedt of waarin hij geschorst is, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie. Alleen voor zover ik kon vinden nooit iemand voor vervolgd. Vraag is natuurlijk ook of je een knul van een jaar of 14 die het wel stoer vind om met een 4-sterren generaalsrang opgeplakt te lopen in het cachot moet gooien. Het is toch iedereen direct duidelijk dat dit geen echte generaal is.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

moos

Berichtdoor moos » 31 Aug 2016, 13:24

Zou graag de wettelijke definitie zien van de kreet "onderscheidingstekens" in deze context.

Zijn dat medailles, koninklijke onderscheidingen, rangonderscheidingstekens of het hele scala?
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 31 Aug 2016, 19:33

Het gaat om onderscheidingstekens die bij een ambt horen. Volgens mij moet je dan denken aan het onterecht dragen van rangonderscheidingstekens, een ambtsketen, insignes als BOA of opsporingsambtenaar, dat soort dingen. Ik heb alleen niet kunnen vinden of er ooit iemand is veroordeeld onder dit wetsartikel.

Voor het onterecht dragen van ridderordes is een ander wetsartikel; Wetboek van Strafrecht, artikel 435 lid 1: Met geldboete van de tweede categorie wordt gestraft: 1°. hij die zonder daartoe gerechtigd te zijn een Nederlandse adellijke titel voert of een Nederlands ordeteken draagt. Het onterecht dragen van een andere onderscheiding, al is het een koninklijke, is (nog?) niet strafbaar.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

gren1

Berichtdoor gren1 » 01 Sep 2016, 11:23

Toen ik als kind voor een verkleedpartij eens admiraal-strepen wilde kreeg ik thuis uitgelegd dat zoiets verboden was. Natuurlijk hadden mijn ouders strikt genomen gelijk, maar ik was ernstig teleurgesteld. Ik ben heel blij dat ik inmiddels mijn dochter met een kleine maat gevechtsjasje, volledig niet-organiek volgehangen met mijn onderscheidingen, insignes, koorden (wel door mezelf verdiend) naar haar schoolfeestje kan sturen.

Laat kinderen gewoon het leger stoer vinden en verzinnen of ze later daar deel van uit gaan maken.
Doe wel en zie niet om

Terug naar “Personen”