Nederlandse Navy Seal?

officier

Nederlandse Navy Seal?

Berichtdoor officier » 30 Aug 2015, 06:56

Afgelopen week heeft de Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht (IGK) het draagsinsigne Nobelprijs voor de Vrede uitgereikt aan deze luitenant-kolonel der mariniers. Zoals de IGK zelf al aangeeft een bijzondere veteraan: US Navy Seal?

Bron: Facebook IGK
Bijlagen
image.jpg
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Hbo

Re: Nederlandse Navy Seal?

Berichtdoor Hbo » 30 Aug 2015, 08:16

Volgens mij is er in een ver verleden wel een enkele uitwisselingsofficier geweest die de seal training heeft mogen doorlopen. Ik heb in mijn loopbaan van 2000 tot 2012 geen kikkers gekend die dat hebben gedaan. Hij draagt in elk geval z'n hijgend hert niet op de juiste plek. En strikt genomen zou de 'trident' ook op een borstzak gedragen moeten worden.

skygulik

Berichtdoor skygulik » 30 Aug 2015, 09:27

draagt zijn veteranenspeld op zijn DT, dat mag ook niet.
De omnibus dubitandum

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 30 Aug 2015, 11:32

Allen,

Deze LKOLMARNS heet Klaas Jol, ook wel bekend als "majoor sateh" agv een bizar ski-ongeluk. Hierbij werd hij gespiest door een ski-stok en zijn er vv behoorlijke wat "medische missers" gemaakt, waardoor hij midden jaren '80 moedwillig de dienst heeft moeten verlaten.
Marinier-commando, kikvorsman, mountain leader en Navy SEAL; overste Jol vecht nog steeds voor eerherstel.
"If you've done it, it ain't bragging"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 30 Aug 2015, 11:35

skygulik schreef:draagt zijn veteranenspeld op zijn DT, dat mag ook niet.

In het huidige VS 2-1593 (KL) staat (nog) dat het wèl is toegestaan om deze te dragen door voormalig militairen. Of het CZSK deze zelfde regeling heeft weet ik niet en ook niet of dit in het te verschijnen VS nog zo is; moos enig idee?
Mening; ik vind het "dubbelop" omdat hij zijn onderscheidingen draagt, daaraan is prima af te lezen of hij wel/ geen veteraan is.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 30 Aug 2015, 11:38

Hbo schreef:Volgens mij is er in een ver verleden wel een enkele uitwisselingsofficier geweest die de seal training heeft mogen doorlopen. Ik heb in mijn loopbaan van 2000 tot 2012 geen kikkers gekend die dat hebben gedaan. Hij draagt in elk geval z'n hijgend hert niet op de juiste plek. En strikt genomen zou de 'trident' ook op een borstzak gedragen moeten worden.

HBO, zie onder vwb identiteit. Vwb draagwijze heb je gelijk. Lkolmarns bd Jol heeft onlangs een nieuw uniform aangemeten gekregen, zonder dat hij is "gecoacht" over de juiste locatie van onderscheidingen, brevetten etc. Tussen zijn borstzak en spange draagt hij nl ook zijn kikvorsspeld; ook niet juist.

officier

Berichtdoor officier » 30 Aug 2015, 14:29

Iron Mike schreef:Allen,

Deze LKOLMARNS heet Klaas Jol, ook wel bekend als "majoor sateh" agv een bizar ski-ongeluk. Hierbij werd hij gespiest door een ski-stok en zijn er vv behoorlijke wat "medische missers" gemaakt, waardoor hij midden jaren '80 moedwillig de dienst heeft moeten verlaten.
Marinier-commando, kikvorsman, mountain leader en Navy SEAL; overste Jol vecht nog steeds voor eerherstel.

Mike, bedankt voor de informatie. Zijn bijnaam had ik eerder gehoord. Ik wist alleen niet dat deze overste "majoor sateh" was.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

moos

Berichtdoor moos » 30 Aug 2015, 15:42

moos enig idee?

In het Kl vs wordt opgenomen dat de V speld gedragen mag worden op het DT door BDers.
De speld moet dan op de plaats van de herinneringsemblemen (ex KCT / Lmbl) echter ook met een max van 2.

Wat CLSK gaat doen in deze is mij niet duidelijk, de marine voert wat dat betreft zijn eigen oorlog / zeeslag.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

moos

Berichtdoor moos » 30 Aug 2015, 15:46

Zijn er verschillende uitvoeringen van het Hijgend Hert, want volgens mij heeft die van de overste een achterpoot extra.

Afbeelding
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Alex

Berichtdoor Alex » 30 Aug 2015, 16:43

moos schreef:Zijn er verschillende uitvoeringen van het Hijgend Hert, want volgens mij heeft die van de overste een achterpoot extra.

Wellicht zit er een ster op. Dat werd wel gedaan door bergleiders/mountainleaders, staat me bij.

En als hij ook commando is, mag hij dat herinneringsembleem ook nog dragen.
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 30 Aug 2015, 17:11

Alex schreef:
moos schreef:Zijn er verschillende uitvoeringen van het Hijgend Hert, want volgens mij heeft die van de overste een achterpoot extra.

Wellicht zit er een ster op. Dat werd wel gedaan door bergleiders/mountainleaders, staat me bij.

En als hij ook commando is, mag hij dat herinneringsembleem ook nog dragen.

Zit idd een ster (boven)op en het herinneringsembleem KCT draagt hij ook

Alex

Berichtdoor Alex » 30 Aug 2015, 17:28

Iron Mike schreef: het herinneringsembleem KCT draagt hij ook

Nu zie ik het, verstopt achter de papieren van de IGK.
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Hbo

Berichtdoor Hbo » 31 Aug 2015, 15:40

Ik weet niet of de KWT speld met ster echt officieel het embleem voor mountainleaders is geweest. Volgens mij stamt het uit de tijd van de W-Coy, destijds werden mountainleaders een nauwe betrokkenheid bij deze compagnie vanwege hun specifieke taak. Als je de VKM erbij pakt (en die ziet eruit alsof die stamt uit 1665) dan ga ik ervan uit dat ze vanaf het begin ook gerechtigd waren om de RM Mountainleader badge te dragen.

Mike bedankt voor je toelichting, ik ken de man en zijn verhaal, maar niet 't gezicht wat erbij hoort

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 01 Sep 2015, 10:09

Hbo schreef:Ik weet niet of de KWT speld met ster echt officieel het embleem voor mountainleaders is geweest. Volgens mij stamt het uit de tijd van de W-Coy, destijds werden mountainleaders een nauwe betrokkenheid bij deze compagnie vanwege hun specifieke taak. Als je de VKM erbij pakt (en die ziet eruit alsof die stamt uit 1665) dan ga ik ervan uit dat ze vanaf het begin ook gerechtigd waren om de RM Mountainleader badge te dragen.

Mike bedankt voor je toelichting, ik ken de man en zijn verhaal, maar niet 't gezicht wat erbij hoort

Nee, dat is het nooit geweest. Klaas Jol is overigens degene geweest die (misschien met hulp van anderen) het KWT embleem ontworpen heeft, wie weet dat hij daarom de ster erop draagt. ML badge draagt hij overigens op dit (nieuwe) tenue wel op de rechtermouw (zie foto).

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 01 Sep 2015, 10:10

Uniform LKOLMARNS bd Jol; "speld" boven zijn wings kan ik zo 1,2,3 niet thuis brengen overigens.
Bijlagen
11942297_873037596115209_5823710607030827674_o.jpg

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 01 Sep 2015, 10:12

En hier tijdens zijn UDT training.
Bijlagen
1484051_1486779618277420_2967230310554133934_o.jpg

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 02 Sep 2015, 16:46

moos schreef:In het Kl vs wordt opgenomen dat de V speld gedragen mag worden op het DT door BDers.
De speld moet dan op de plaats van de herinneringsemblemen (ex KCT / Lmbl) echter ook met een max van 2.
Terzijde: is dat eigenlijk niet een beetje overkill? Als iemand batons of modeldecoraties op z'n DT heeft, dan is het toch al duidelijk dat iemand de veteranenstatus heeft (ligt er natuurlijk wel aan welke batons)? De V-speld lijkt me typisch iets voor het burgerpak. V-speld op DT voor bd'ers lijkt me een bron van verwarring richting actief dienenden, die gaan dat dan geheid ook doen.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 02 Sep 2015, 17:10

Iron Mike schreef:Uniform LKOLMARNS bd Jol; "speld" boven zijn wings kan ik zo 1,2,3 niet thuis brengen overigens.
Mike, ik denk dat het deze is (het recentelijk ingevoerde Draaginsigne Nobelprijs voor de Vrede).
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 02 Sep 2015, 18:41

Spraakverwarring schreef:
Iron Mike schreef:Uniform LKOLMARNS bd Jol; "speld" boven zijn wings kan ik zo 1,2,3 niet thuis brengen overigens.
Mike, ik denk dat het deze is (het recentelijk ingevoerde Draaginsigne Nobelprijs voor de Vrede).

Tuurlijk! Die heeft ie ontvangen op de allereerste foto, dus meteen toegevoegd....

Hbo

Berichtdoor Hbo » 02 Sep 2015, 20:45

Nee, dat is het nooit geweest. Klaas Jol is overigens degene geweest die (misschien met hulp van anderen) het KWT embleem ontworpen heeft, wie weet dat hij daarom de ster erop draagt. ML badge draagt hij overigens op dit (nieuwe) tenue wel op de rechtermouw (zie foto).

Het verhaal dat ik ken, is dat de Noren begin jaren 70 zo onder de indruk waren van de eerste Mariniers met hun Europese uitrusting in de arctic, dat ze als blijk van waardering hun embleem geschonken hebben aan de Whisky-Coy. Destijds zal de toen nog Majoor Jol best grote invloed moeten hebben gehad in het ontwerp van het schild, maar zoals hier blijkt is het meeste werk toch wel gedaan door de Noren zelf :D https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... e_Nord.png
Ik heb in mijn tijd wel begrepen dat de ster op het KWT schild voor ML'ers was, maar ik denk dat dit in het leven is geroepen door een groepje ML'ers zelf. Ik kan me niet voorstellen dat de ster een relatie heeft met 't ontwerp van het schildje.

Overigens kreeg men begin jaren '70 pas draagrecht na 3 winter- en bergtrainingen op rij, dit is later veranderd in 1 cyclus achter elkaar en vanaf begin 2000 naar 2 losse kwaliteitsnummers waardoor het achter elkaar deelnemen niet meer een vereiste werd. Dit alles i.v.m. de toegenomen uitzend- en trainingsverplichtingen sinds de koude oorlog.

Terug komend op de heer Jol, het zou Defensie sieren de juridische strijd te staken en de man te erkennen en te compenseren voor het ontstane leed na alle missers

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 03 Sep 2015, 08:50

Hbo schreef:Terug komend op de heer Jol, het zou Defensie sieren de juridische strijd te staken en de man te erkennen en te compenseren voor het ontstane leed na alle missers

+10

sgt2011

Berichtdoor sgt2011 » 29 Aug 2016, 16:53

Voor de goede orde wat hier ook beweert wordt door zogenaamde kenners. Deze overste Jol die een legende is binnen het Korps Mariniers en een geweldige staat van dienst heeft gehad en helaas door Defensie nu al jaren aan het lijntje wordt gehouden en zijn recht op financiele compensatie voor het geleden leed wordt ontzegd. Ma.w. er al jaren een vuil spel wordt gespeeld met deze oud-marinier is geen! herhaal GEEN Navy Seal. Overste Jol komt niet! herhaal niet in de Navy Seal database voor en draagt dus onterecht de trident. En dat weet ik voor 99% zeker aangezien dit geverifieerd is bij onderstaand persoon:

Afbeelding

Ongeacht of men nu een enkel of enkele onderdelen van de opleiding genoten heeft, dat geeft nog geen recht de trident te dragen. Men dient de volledige opleiding te hebben voltooid en een certificaat te hebben ontvangen bij 'graduation' day. Ook vroeger!

Don Shipley is van de Navy Seals (check vooral zijn Youtube filmpjes en neem anders contact op via FB waar hij sinds kort ook op zit) en heeft toegang tot de Seal database en doet wat Albert van H. bij het KCT doet m.b.t zij die zich onterecht voordoen als 1 van hun. Twijfelt U aan mijn oprechtheid. Aarzel dan niet zelf contact met dit persoon op te nemen en overtuig u zelf.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 03 Sep 2016, 12:10

sgt2011 schreef: is geen! herhaal GEEN Navy Seal. Overste Jol komt niet! herhaal niet in de Navy Seal database voor en draagt dus onterecht de trident. En dat weet ik voor 99% zeker...

Je begrijpt toch hopelijk wel dat je zaken aan het typen bent en niet aan het vertellen? Het komt namelijk behoorlijk belerend over om "niet! herhaal niet" tot 2 x toe te gebruiken in je tekst.
Daarnaast ga ik er vanuit dat je naar de website (http://www.extremesealexperience.com/Fa ... rification) van Don Shipley gegaan bent en hem $20,- betaald hebt voor een check in de SEAL database? Dat is nl wat de beste man voortaan (begrijpelijk) vraagt voor een "check" in de database. Indien dit zo is dan zie ik graag de "detailed verification letter" op het forum (of in een pb) verschijnen, waardoor e.e.a. "tastbaarder" wordt. "Voor de goede orde"; tot op heden heb ik alleen bewijs van het feit dat LKOLMARNS b.d. Jol in 1965 heeft deelgenomen aan UDT-training (geen SEAL training dus) met klas UDT-22. In deze tijd was het inderdaad zo dat men, na behalen van de opleiding, geen "SEAL Trident" ontving (men was immers nog geen SEAL-operator), maar de "UDT-badge". Deze UDT badge bestaat uit het "flintlockpistool", anker en de drietand, alleen zonder de adelaar zoals prominent aanwezig op de SEAL-badge (zie foto).

Kortom; ik zeg niet dat ik onomstotelijk kan bewijzen dat Klaas Jol daadwerkelijk gerechtigd is tot het dragen van de SEAL-badge, maar ik kan ook niet bewijzen dat het niet zo is, net zo min als jij dat tot nu toe kan (in elk geval niet door alleen de tekst te plaatsen zoals hierboven). Om iemand als Klaas Jol daarom te betichten van "stolen valor" vind ik daarom redelijk "gevaarlijk".

Ik zie je bewijsvoering graag tegemoet, ik ga er in elk geval geen $20,- aan spenderen.

USN_-_UDT_Officer.png

sgt2011

Berichtdoor sgt2011 » 03 Sep 2016, 21:32

@Iron Mike:

Typen of vertellen is in deze hetzelfde dus wat is je punt? Wat ik zeg is niet zomaar een uitspraak.

Hoe en op welke wijze ik aan de informatie kom is nu even niet van belang want dat is een bijzaak. En over bijzaken praten is iets wat teveel gebeurd in de burgermaatschappij om vaak de waarheid ( je weet wel die nooit gelegen komt) te verbloemen of op zijn minst de aandacht ervan af te leiden, iets dat jij trouwens ook doet. Niet mijn ding. Waar het hier om gaat, is of overste Jol een gerechtigd drager van de Navy Seal trident is aangezien hij hiermee te kijken loopt en vol passie over zijn genoten opleiding praat.

Jouw uitleg over "ik heb bewijs" komt op mij over als "Ik heb het ook maar van horen zeggen." Is dat niet zo dan hoor ik het graag anders van je. Wat dhr. Shipley mij vertelde komt overste Jol helemaal niet voor in de database van de Navy Seals. Op geen enkele wijze. En alles is gecheckt, niet een keer, niet twee keer maar meerdere keren. Naam, tijdsperiode, foto's.. niks, nada! Overste Jol komt er niet in voor PUNT! Ook de oude foto waar hij voor het UDT kamp bord poseert is door Shipley weerlegd als nietszeggend als het gaat om het daadwerkelijk gebrevetteerd zijn als een Seal. Daarbij haalde hij een aantal zaken aan die al eeuwen standaard traditie zijn binnen de Navy Seal community als het gaat om de genoten complete UDT/BUDS opleiding en bijbehorende diploma uitreiking. M.a.w het staak haaks op hoe overste Jol het dragen van zijn trident rechtvaardigt. Je kan dus niet 'deeltijd' Seal worden omdat je maar een enkel onderdeel van de gehele opleiding hebt gevolgd. je moet de gehele opleiding tot een goed einde hebben volbracht wil je de trident kunnen en mogen dragen.

Maar.. ik wil best e.e.a. laten zien als jij hetzelfde doet. Ik ga niet omdat jij meent mij ter verantwoording te moeten roepen eenzijdig openheid van zaken geven. Zo werkt het niet! Dus gelijk oversteken en anders: "No go." Kort gezegd: Jij laat maar zien dat overste Jol gerechtigd drager is van de trident d.m.v. zijn diploma, foto van hem en zijn classmates en waar ook zijn instructeurs opstaan (al eeuwen standaard bij de Seals volgens Shipley), laat ik Don Shipley zijn antwoord zien met steekhoudende argumenten waaruit blijkt dat overste Jol op geen enkele manier in de database van de Navy Seals voorkomt en dus nooit gerechtigd drager van de trident kan zijn. Niet voor niets staat er dan ook voor 99% zeker!

Verder vind ik je argument dat jij geen 20 US dollar aan Shipley wil spenderen een hele goedkope en een zwakte bod van iemand die eigenlijk in de basis helemaal niet met de waarheid wil worden geconfronteerd. In tegendeel: Het gaat je om de mythe van een oud marinier in stand te houden en elk woord wat ook maar enigszins naar twijfel of kritiek neigt is er 1 teveel.

Bah!

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 04 Sep 2016, 14:52

@sgt2011,

Ten eerste; adem uit. Als je goed had gelezen zeg ik juist dat ik niet kan bewijzen dat hij een SEAL is, maar net zo min kan bewijzen dat hij het niet is. Ik houd dus helemaal geen "mythe in stand", maar geef alleen aan dat ik de man het voordeel van de twijfel geef gezien zijn staat van dienst. Kan het zo zijn dat hij onterecht de badge draagt? Zeker kan dat, ook omdat hij een behoorlijke "knauw" heeft gekregen van de hele affaire na zijn ski-ongeval. Ik geef alleen een reactie op het feit dat jij het voor 99% zeker weet, maar geen bewijs aanlevert dat dit zo is. Ik kan het niet, want ik heb niks, dus van gelijk oversteken is geen sprake. Ook leid ik de aandacht helemaal nergens vanaf, anders zou ik niet reageren op het forum.

Voordat je dus conclusies trekt die nergens over gaan en afsluit met "bah!" Is het dus misschien verstandig eerst eens goed te lezen voordat je met dreigende taal iets probeert uit te leggen/ toe te lichten.

Kortom; is Klaas Jol een fake-SEAL dan ben ik de laatste die dat uit de weg gaat of "verbloemt", mensen die mij kennen weten dat als geen ander.

Terug naar “Personen”