Wie weet wie dit is

tuppie65

Wie weet wie dit is

Berichtdoor tuppie65 » 27 Sep 2014, 18:17

Er wordt een naam gezocht bij deze persoon wie weet wie dit is?
Afbeelding

Iron Mike

Re: Wie weet wie dit is

Berichtdoor Iron Mike » 27 Sep 2014, 20:47

Vliegerkruis, Bronzen Kruis (6 ontvangers);

- J. van Arkel
- B. Berkhout
- H.J.H. Corbière (postuum)
- R.F. van Daalen Wetters
- L.C.M. van Eendenburg
- B. Tammes

Ook zie ik dat hij Vlieger-Waarnemer was (KNIL), dus ik kijk nog even of ik het kan uitzoeken...
"If you've done it, it ain't bragging"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 27 Sep 2014, 21:17

Ik neig naar Rudi van Daalen Wetters, hij lijkt nl op de linkerman op de foto, maar ook weer jonger... Wist ik maar wat de rang op zijn revers is!
Bijlagen
ruud6.jpg

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 27 Sep 2014, 23:21

Onderluitenant

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 28 Sep 2014, 08:11

Na toch nog eens naar de foto gekeken te hebben kon ik me niet onttrekken aan het feit dat deze "aangepast" leek te zijn en dus heb ik HJHM (Herman) Corbière toch nog eens onder de loep genomen. Ondanks dat ik de rang "onderluitenant" bij het KNIL niet kan vinden (Corbière was militie-sergeant-vliegtuigtelegrafist der ML bij het KNIL) vwb een afbeelding en het feit dat Corbière het VK postuum toegekend heeft gekregen, heb ik wel een foto gevonden waar hij op staat en moet ik zeggen dat hij er toch behoorlijk op lijkt (zie de haarlijn en de oren). Zoals gezegd zou het in principe niet moeten kunnen, aangezien hij het VK niet heeft kunnen dragen, maar ik denk dat de "foto" niet cpl waarheidsgetrouw is.

Meer dan dat kan ik helaas niet mee helpen!
Bijlagen
Schermafbeelding 2014-09-28 om 08.58.41.png

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 28 Sep 2014, 08:56

De onderluitenant was herkenbaar aan 2 "stippen", van hetzelfde model als gedragen door de adjudant-onderofficier en de vaandrig.
Het was een typische KNIL rang, bedoeld voor adjudanten die dienst deden als luitenant.
- sic Gloria transit Mundi -

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 28 Sep 2014, 10:36

Met dankzegging voor de plaatsing mijn vraag alhier op dit forum en tevens voor de ontvangen reacties, kan ik toch wel met zekerheid stellen dat de rang van de man op de foto een vaandrig betreft.
Er is immers m.b.t. de rangaanduiding sprake van een goudkleurige en een zilverkleurige 'stip'.
Voor de duidelijkheid verwijs ik kortheidshalve naar de onderstaande detail opname.

Met vriendelijke groet,

Cors v.d. Wal
Bijlagen
Vaandrig.jpg

flight

Berichtdoor flight » 28 Sep 2014, 19:58

Rudi van Daalen Wetters kan het niet zijn. Voor zijn daden als reserve-kapitein kreeg hij het Vliegerkruis uitgereikt.Op de desbetreffende foto heeft van Daalen Wetters de rang van flight-lieutenant bij de RAF.

Ik ben het eens met corsvdw.: het was een vaandrig-vlieger-waarnemer, vanwege de 2 stippen, één in zilver- en de ander in goudkleur.

Er zijn slechts 6 personen die zowel het BK alsook het VK uitgereikt hebben gekregen en daar is niet één vaandrig bij, wel een militie-sergeant (Corbière). De overige 5 zijn J.van Arkel Fl/Ltn, B.Berkhout (Vliegtuigmaker-maat), van Daalen Wetters (reserve-kapitein), Eendenburg (res.1e luitenant) en B.Tammes (res.1e luitenant). bron: "Het Vliegerkruis"

Ik houd het op een fraaie trucage-foto.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 29 Sep 2014, 19:38

Ik kom, net zoals flight, tot de conclusie dat de foto bijgewerkt (geretoucheerd) moet zijn. Niemand van de 6 hierboven vermelde personen kan het zijn.

Ik heb echter mijn speurtocht iets breder opgezet. Ik ben van buiten naar binnen gaan kijken. In het boek "Bronzen Leeuw/Bronzen Kruis" eerst alle Bronzen kruizen gegeven aan de ML-KNIL opgezocht voor de periode 1941-1945. Dat waren er rond de 40. Bij deze 40 gekeken in het boek "Vliegerkruis"wie er van deze groep ook een Vliegerkruis ontvangen heeft. Dat waren er wel een aantal, echter de meeste vliegers waren hoger in rang dan Vaandrig. Hierna met het boek "Vliegerkruis" gekeken naar alle geschikte kandidaten van het ML-KNIL. (beneden de rang officier, niet posthuum verleend, krijgsgevangen genomen in 1942 etc etc).

Tot 1944 werden er ook Bronzen Kruizen en of Vliegerkruizen met eervolle vermelding gegeven. Vanaf 1944 kon je die omruilen voor een Bronzen Leeuw. Ook hier heb ik naar gekeken.

De lijst van 6 personen met een BK en een VK groeide uit tot 8 personen. Één van de 2 nieuwelingen heet Jaap Ketting. Deze vlieger past ook niet echt lekker, maar komt het dichtst in de buurt.

De toen nog Sgt1 Ketting heeft een Bronzen Kruis met eervolle vermelding gekregen voor zijn daden in Nederlands Indië 1941-1942. Vlak voor de capitulatie ontkwam hij naar Australië en werd aansluitend in de VS bij de RNMFS opgeleid tot vlieger. Zijn rang aldaar: militie Vaandrig (wat weer klopt met de foto). Vanaf het voorjaar 1943 heeft hij bij het 18e Squadron NEI operationeel gevlogen. Hij zat bij de eerste groep studenten die aan het RNMFS werden opgeleid. Wanner hij exact 2e Luitenant geworden is weet ik niet. In 1945 echter was hij 1e Luitenant vlieger-waarnemer, nam ontslag uit het KNIL en vestigde zich in 1945 in de USA alwaar hij in 2012 overleed.

Voor zijn operationele vluchten bij het 18e Squadron heeft hij in 1949 het Vliegerkruis ontvangen. En hier gaat het dan scheef met de foto.

Wellicht is deze foto zo bewerkt dat het Vliegerkruis als voorste baton erbij is geplakt. Dit moet dan na 1949 gebeurt zijn. Wat op zich weer apart is, omdat het Bronzen Kruis met eervolle vermelding vanaf 1944 vervangen had kunnen zijn door een Bronzen Leeuw. Of elnt Ketting dit ooit gedaan heeft weet ik niet. In 1945 emigreerde hij naar de VS en wellicht is hij er nooit aan toegekomen. Maar waarom dan een kleine vijf jaar later wel je glamourfoto laten retoucheren met een VK er bij zonder je rang en andere onderscheidingen aan te passen.

Kortom, deze vlieger past ook niet helemaal bij deze foto, maar komt het dichtste bij.

Herman

René

Berichtdoor René » 29 Sep 2014, 20:21

In Decorare nr. 19 staat een artikel getiteld "Een bronzen Leeuw voor Jaap Ketting".
Wellicht dat dit artikel meer duidelijkheid kan verschaffen?

Het idee dat het vliegerkruis later aan de spange op de foto is toegevoegd, past ook in het feit dat (formeel) het Bronzen Kruis voor het Vliegerkruis dient te worden opgenomen.
Daarnaast komt ook de wing van vlieger-waarnemer op mij over als 'er later bij geplakt'.
Met name door het feit dat deze grotendeels op het rever is 'geplaatst'.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 30 Sep 2014, 07:30

Hartelijk dank voor de uitgebreide naspeuringen.

Ik heb het gedenkboek van de Royal Netherlands Military Flying-School, USA erop nagekeken en daar staat op pagina 73 een foto van J. Ketting (zie onderstaand).
Het betreft het hoofdstuk wat gewijd is aan de voortgezette opleiding van de bommenwerper bemanningen.

Het zou 'm kunnen zijn, echter de foto in het gedenkboek is m.i. te onduidelijk -ook vanwege het feit dat hij daar een hoofddeksel draagt- om te kunnen spreken van een '100 procent match'.

Wellicht zijn er meer foto's van J. Ketting in omloop.

Met vriendelijke groet,

Cors v.d. Wal

J. Ketting.jpg

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 30 Sep 2014, 08:24

Complimenten voor de diverse naspeuringen en samenwerking in dit topic! Top heren!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 30 Sep 2014, 18:41

corsvdw schreef:Hartelijk dank voor de uitgebreide naspeuringen.

Ik heb het gedenkboek van de Royal Netherlands Military Flying-School, USA erop nagekeken en daar staat op pagina 73 een foto van J. Ketting (zie onderstaand).
Het betreft het hoofdstuk wat gewijd is aan de voortgezette opleiding van de bommenwerper bemanningen.

Het zou 'm kunnen zijn, echter de foto in het gedenkboek is m.i. te onduidelijk -ook vanwege het feit dat hij daar een hoofddeksel draagt- om te kunnen spreken van een '100 procent match'.

Wellicht zijn er meer foto's van J. Ketting in omloop.

Met vriendelijke groet,

Cors v.d. Wal

J. Ketting.jpg

Qua uiterlijk lijkt Ketting totaal niet op de man op de eerste foto; andere neus(brug), oren (lel) staan bij Ketting te ver van zijn hoofd af met de eerste foto...denk dat het mysterie nog steeds niet opgelost is!

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 30 Sep 2014, 20:56

Ik ben me ervan bewust dat we alhier dienen te waken voor een soort 'aflevering van Baantjer', echter op de foto in het gedenkboek bemerkte ik juist een opvallende gelijkenis met de studio foto.
Ik heb de foto's even groot naast elkaar geplaatst (zie bijlage) en het blijkt dat de linker oorlel op beide foto's een opvallende gelijkenis vertonen.
Helaas is mijn scan uit het gedenkboek kwalitatief niet zo goed. Indien u het boek zelf hieromtrent naziet is dit aspect goed waar te nemen.
Wat betreft de studio foto heb ik wat schaduw geretoucheerd bij de neus. Dit geeft al een aanzienlijk andere uitstraling.
Verder kan nog vermeld worden dat de foto in het gedenkboek wat meer van onderaf- en de studio opname meer frontaal werd genomen.
Tenslotte is op de foto in het gedenkboek 'de kuif' van betrokkene niet te zien, welke normaliter een belangrijk aspect is van iemands uiterlijk.
Ik ben benieuwd of er nog andere foto's van Ketting in omloop zijn, zulks het liefst zonder hoofddeksel.

Met vriendelijke groet,

Cors v.d. Wal
Bijlagen
Neiaf piloot.jpg

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 01 Okt 2014, 07:19

Zou Henny Meijer hier een oplossing voor hebben? Ik zal hem een mail sturen!
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 01 Okt 2014, 07:24

Via een google image search zie ik dat de foto hier ook staat: (zonder identificatie)

http://www.usmilitariaforum.com/forums/ ... ppi/page-2
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 01 Okt 2014, 07:58

Roel schreef:Via een google image search zie ik dat de foto hier ook staat: (zonder identificatie)

http://www.usmilitariaforum.com/forums/ ... ppi/page-2

Roel, was mijn allereerste actie ook :mrgreen: ; ging er gemakshalve vanuit dat de vriend van tuppie65 een en dezelfde man is als op dat forum.... the search continues!

Overigens vind ik nog steeds beide foto's hierboven totaal niet op elkaar lijken, maar dat terzijde.

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 01 Okt 2014, 09:46

De foto's op het US Militaria forum zijn niet door mij aldaar geplaatst.
Ik ga ervan uit dat de meneer in kwestie ze destijds gedownload heeft van mijn voormalige advertentie op Marktplaats.

De zoektocht gaat verder, maar ziet er vooralsnog niet rooskleurig uit.
Ik heb een mailtje gehad van iemand die meedeelde dat hij en een aantal anderen in het verleden uitgebreid research hebben gedaan naar de persoon op de studio foto, maar dat e.e.a. helaas niet heeft geleid tot een sluitende conclusie.
Ook de welbekende Gerard Casius zou e.e.a. hebben nagekeken.

Met het nodige voorbehoud lijkt het er steeds meer op dat de piloot op de foto behoorlijk wat indruk probeerde te maken.
Zulks inclusief het zodanig retoucheren v.d. foto dat er sprake is van een´zware´batongroep.
Daar kom je achteraf natuurlijk niet meer zo snel mee voor de dag.

Mvgr,

Cors v.d. Wal

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 01 Okt 2014, 10:24

Reactie Henny Meijer:

"Ja die foto komt eens in de zoveel jaar weer voorbij.
In mijn boek het Vliegerkruis (1997) staat op blz.61 dat de combinatie BK VK 6 maal voorkomt:
J. van Arkel, B. Berkhout, H.J.H. Corbière, R.F. van Daalen Wetters, L.C.M. van Eendenburg en B. Tammes.Ook niet qua rang.
De vertoonde foto is niet van eentje van deze zes.
Het Amerikaanse uniform liet me het boek Royal Netherlands Military Flying-School in United States of America (1943) doorbladeren doch niemand heeft lijkt hij op de foto.
Dat maakt dan wantrouwig, temeer dat op de foto de volgorde van de batons fout zijn VK BK (moet zijn BK VK).
Mijn medeschrijver Rob Vis denkt dan eveneens dat het hier gaat om een geënsceneerde foto."
Lid van SRO en OMSA

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 01 Okt 2014, 11:34

Bestaat er eventueel een mogelijkheid dat deze vliegenier was voorgedragen voor het Vliegerkruis, maar dat de feitelijke toekenning middels een Koninklijk Besluit nimmer heeft plaatsgevonden ?

Het is niet denkbeeldig dat betrokkene in de periode van voordracht -wat overhaast weliswaar en in de volgorde v.d. batons incorrect- zich heeft willen laten portretteren.
In voorkomend geval zal de zoektocht beperkt dienen te blijven naar een Vaandrig Vlieger Waarnemer, zulks begiftigd met enkel het Bronzen Kruis en het Oorlogsherinneringskruis met één gesp.

Ik kreeg ook een mail van iemand die het vermoeden heeft dat de foto sowieso dateert vanaf 1948.
Dit n.a.v. het OHK met de in 1948 ingestelde gesp voor algemene krijgsverrichtingen. Nader gespecificeerd die voor 'Oorlogsvluchten 1940 - 1945'.

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 20 Okt 2014, 17:37

Helaas lijkt het erop dat ook thans het mysterie van 'de onbekende vliegenier' niet wordt opgelost.

Middels de ontvangen reacties is het wel duidelijk dat de onderhavige foto al eerder door enkele liefhebbers van de militaire luchtvaart -voor wat betreft de te-naamstelling van de piloot- intensief onder de loep is genomen. Helaas hebben deze pogingen tot dusver nooit onomstotelijk geresulteerd in een naam/persoon.

Aan de andere kant heeft het ontbreken van een naam ook wel zo z'n charme. Ingevolge een oud adagium sterven echte helden immers doorgaans naamloos.
De foto staat in m'n collectie als zodanig symbool voor alle jonge, dappere piloten die gedurende 1942 -1950 actief waren binnen de ML-KNIL.

Ik wil tenslotte iedereen bedanken die een poging heeft ondernomen om deze vliegenier een naam te geven.

Mvgr,
Cors v.d. Wal

Terug naar “Personen”