Niet zozeer een persoon, maar een familiewapen

Henk-Willem
Moderator

Niet zozeer een persoon, maar een familiewapen

Berichtdoor Henk-Willem » 02 Nov 2013, 23:47

Wie kan mij meer vertellen over de familie Hilbrink. Het familiewapen ziet er nog al interessant uit met het Maltezer/Johanniter kruis.

Afbeelding
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Spraakverwarring

Re: Niet zozeer een persoon, maar een familiewapen

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Nov 2013, 09:10

Het wapen komt in de collectie van het CBG niet voor (zie hier). Googelen op familiewapen Hilbrink levert ook niets op. Ik ben bang dat het fantasie is.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 03 Nov 2013, 10:02

Hartelijk dank! Mijn zoektocht was ook zonder succes, dus ik zat er ook al aan te denken dat het misschien een fantasie dingetje kon zijn. Maar altijd goed om het bevestigd te krijgen.
Henk-Willem

officier

Berichtdoor officier » 03 Nov 2013, 10:09

Spraakverwarring schreef:Het wapen komt in de collectie van het CBG niet voor (zie hier). Googelen op familiewapen Hilbrink levert ook niets op. Ik ben bang dat het fantasie is.
Misschien een iets overhaaste conclusie dat een wapen fantasie is op het moment dat hij niet in de databank van het CBG voorkomt of op Google zichtbaar is. Lang niet alle families staat geregistreerd bij het CBG of staan in hun (online) databank. Om op Google zichtbaar te zijn, moet er wel een combinatie van naam en wapen te vinden zijn. Verandering van query kan zomaar wel iets opleveren.
Toch zijn er aan dit wapen wel wat punten die vraagtekens doen oproepen: in het linker kwartier staat in zilver een leeuw van goud. Deze combinatie van twee metalen is heraldisch gezien onjuist. Ook dit hoeft echter niet te betekenen dat dit een niet bestaand wapen is.

Herman, kan je wat meer over het wapen vertellen? Waar komt het vandaan? Wie heeft het in bezit?
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 03 Nov 2013, 10:11

Het kan ook een wapen zijn dat in het buitenland is verkregen.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 03 Nov 2013, 10:14

Het lijstje kwam bovenwater toen we 2 weken geleden de SRO kelder leeg haalde. Iemand heeft het daar ooit eens neergelegd met het idee dat het weg kon. Toen ik het lijstje zag liggen wou ik een proberen of ik kan achterhalen welke familie het is. Daarom is het lijstje momenteel in mijn bezit. Voor de rest heb ik helemaal geen achtergrond.
Henk-Willem

officier

Berichtdoor officier » 03 Nov 2013, 10:33

Hilbrink is een naam welke zijn oorsprong in Overijssel heeft. De naam heeft in de loop der jaren vele schrijfwijzen gekregen: Hilberink, Hillebrink, Hilberdink, enz. Het is niet veel, maar misschien een richting om verder mee te gaan. Er zijn verschillende genealogieën van Hilbrink te vinden op het internet. Misschien dat ergens een verwijzing naar een familiewapen of de Johanniter Orde te vinden is.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Nov 2013, 12:46

Roel schreef:Het kan ook een wapen zijn dat in het buitenland is verkregen.
Het staat iedereen vrij om zelf een familiewapen te ontwerpen, daar zijn geen officiële regels voor. De meer serieuze genealogiebeoefenaars laten hun wapen (historisch gevoerd door de familie of zelf ontworpen) registreren bij het Centraal Bureau voor Genealogie (CBG) of het Koninklijk Nederlandsch Genoorschap voor Geslacht- en Wapenkunde (KNGGW) of de Nederlandse Genealogische Vereniging (NGV). Als het wapen in geen van de collecties van de hiervoor genoemde organisaties voorkomt dan is de kans groot dat het in ieder geval geen wapen met een lange historie is. Maar, zoals gezegd, het staat een ieder vrij zelf een wapen te ontwerpen en dat te voeren, daar zijn geen regels voor. Evenmin is er een regel dat men het wapen moet registreren maar je mag er van uit gaan dat de wapens van meer vooraanstaande families wel bekend zijn.

Verder is het goed om te weten dat er (ook) in het wereldje van genealogie en heraldiek de nodige fantasieverhalen worden verkocht aan goedgelovige mensen die daar geld voor over hebben, zie o.a. hier.

Voorts vind ik het opmerkelijk dat het wapen een helmkroon voert zoals historisch gezien ongetitelde adel die voert (maar later ook de voorname burgerij), met zo'n achtergrond zou je op z'n minst verwachten dat het wapen bekend is.

Met fantasie of hedendaags/eigen ontwerp is niets mis. Maar mijn conclusie is in ieder geval dat, gezien het niet in de voor de hand liggende collecties voorkomt en ook nog wat heraldische eigenaardigheden bevat, het wapen met de nodige terughoudendheid moet worden beschouwd als men er iets historisch achter zou zoeken.

Een andere mogelijkheid is dat het wel een bestaand wapen is , maar dat het niets met de familie Hilbrink te maken heeft. Dan heeft zoeken op Hilbrink geen zin maar zou moeten worden gezocht op de (combinatie van) elementen in het wapen. Daarvoor kan men het beste een bezoek brengen aan het CBG en/of de NGV om zich daar door ter zake kundige medewerkers te laten helpen, de zoekmachines op het internet in de collecties van het CBG bieden geen mogelijkheden voor dit soort "omgekeerde" zoekopdrachten.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 03 Nov 2013, 14:35

Je zou ook contact kunnen opnemen met Henk 't Jong van Heraldisch Atelier De Raaf, die kan je er vast meer over vertellen: https://www.facebook.com/pages/Heraldis ... 9594799144
- sic Gloria transit Mundi -

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 03 Nov 2013, 14:43

Dank je! Ik zal hier een dezer dagen eens contact mee opnemen.
Henk-Willem

Terug naar “Personen”