identificatie medailleset

jan viotta

identificatie medailleset

Berichtdoor jan viotta » 18 Dec 2012, 20:50

Wie kan helpen deze set te identificeren? De meest rechter lijkt een Belgische onderscheiding, maar is mij onbekend

Afbeelding

Ik vermoed dat de set heeft toebehoord aan een generaal van het KNIL of het veldleger, die vlak voor de oorlog met pensioen is gegaan. De set is opgemaakt door van Wielik met aan achterzijde de bekende pin en adres labeltje "Noordeinde 9"

Jan Viotta
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

Roel
Moderator

Re: identificatie medailleset

Berichtdoor Roel » 19 Dec 2012, 08:39

Gezien de Officier Oranje-Nassau met Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw combi zou ik ook direct denken aan een Generaal. De laatste Belgische medaille is een on-officiële medaille. (ik probeer even meer info voor je te vinden).

Het geheel doet me bekend aan. Vraag me af of ik deze set niet eerder heb gezien?

Je zou kunnen zoeken in kranten.kb.nl Soms kun je daarmee een set identificeren.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Herman V

Berichtdoor Herman V » 19 Dec 2012, 15:05

Hallo Jan,

Roel heeft gelijk, de laatste is een Belgische niet officiële onderscheiding. Deze set is een paar jaar terug twee keer aangeboden op MP. Exact in deze vorm. Lijmresten op het lint van de KVK en een gescheurd lint van de Belg.

M.i. is dit inderdaad een ' generaals' set geweest pre- WO2. Officier vanaf plm 1900. Huwelijksmedaille 1937 en een Officierskruis XXXV wijzen allemaal die richting op. Ik zeg: Spit de Naam en Ranglijsten van 1930 t/m 1937 maar eens uit.

Succes,

Herman V

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 19 Dec 2012, 15:42

Heren,

Deze set kwam mij inderdaad ook al bekend voor...

Ik heb gekeken in de naamlijsten van 1939 en 1940 maar zonder duidelijke match.

Ben benieuwd waar toch de Belgische on-officiele onderscheiding voor is. Lijkt qua lint op onderscheidingen voor de mijnbouw?

Jan Viotta
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 19 Dec 2012, 16:09

Aangezien op die medaille de koning staat met helm, zou ik denken dat het een medaille van een veteranenorganisatie of ter herinnering aan een bepaalde slag/oorlog is. De Belgische koning staat op civiele medailles namelijk zonder helm.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 20 Dec 2012, 00:15

Of de Naam- en ranglijsten hier uitkomst bieden weet ik niet. Het Mobilisatiekruis 1914-18 is hierin niet opgenomen. Voorts is het mogelijk dat de drager de Huwelijksmedaille heeft ontvangen nadat hij met pensioen is gegaan (gepensioneerde hoofd- en opperofficieren was het toegestaan bij bepaalde gelegenheden hun oude uniform te dragen).
Het Expeditiekruis is van het model zoals dat voor ca. 1900 werd verstrekt (aan een bij het KNIL gedetacheerde officier van het Leger in Nederland?).
Uiteindelijk zou het ook nog een marineofficier kunnen zijn... Ik zal er de boeken eens op naslaan.
- sic Gloria transit Mundi -

Herman V

Berichtdoor Herman V » 12 Mei 2014, 08:39

Enig succes gehad met de zoektocht Ed?

Scorpion

Berichtdoor Scorpion » 28 Jun 2014, 16:35

Hallo,
De laatste medaille is inderdaad een Belgische niet-officiële medaille ingesteld op 3 juli 1948 (te Luik) door de Federatie van Oud Strijders, veteranen Koning Albert (I). De medaille bestaat ook in franse uitvoering.
groeten uit Vlaanderen,
Albertvet.jpg

Terug naar “Personen”