Hendrik Herman Gerardts MWO2?

Ed van Engeland
Moderator

Hendrik Herman Gerardts MWO2?

Berichtdoor Ed van Engeland » 30 Jan 2012, 12:17

Bij een recent bezoek aan het Limburgs Museum te Venlo maakte ik onderstaande foto van een schilderij met de rechter Hendrik Herman Gerards (1798-1886) omdat hij duidelijk de versierselen van de MWO draagt. Nu kan ik in mijn MWO documentatie niets van deze persoon terugvinden. Wie weet hier meer van?

Afbeelding
- sic Gloria transit Mundi -

Herman V

Re: Hendrik Herman Gerardts MWO2?

Berichtdoor Herman V » 31 Jan 2012, 17:21

Ed,

ik heb al mijn documentatie doorgenomen. Überhaupt helemaal niets over een MWO uitgereikt aan deze persoon. Gezien zijn loopbaan licht een MWO ook niet voor de hand.

Op de foto mist ook het borstkruis behorende bij de graad van Commandeur MWO.

Herman

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 01 Feb 2012, 16:10

Dank zij een medeforumlid denk ik dat ik eruit ben, maar het is een raar verhaal.

Om te beginnen is de achternaam niet Gerardts maar Geradts.
In het boek "Onderscheidingen van de Koning-Groothertog - De Orde van de Eikenkroon 1841-1891" van C.P. Mulder en P.A. Christiaans kom ik hem tegen, maar met de voornamen Henri Hubert in plaats van Hendrik Herman. Via Google is hij ook te vinden (o.a. in het Biografisch Portaal van Nederland), maar dan met de zowel de voornamen Hendrik Herman als Henri Hubert terwijl de geboorte en overlijdensdata wel overeenstemmen.
Hij ontving op 09-04-1871 de versierselen van Commandeur van de Eikenkroon.
Hoe de schilder er dan bij komt hem af te beelden met een MWO is een raadsel!

René

Berichtdoor René » 01 Feb 2012, 19:20

Je kunt het raadsel ook op een andere wijze benaderen.

Je gaat nu uit van de naam H.H. Geradts en tracht de afgebeelde onderscheidingen te verklaren door ze aan betrokkene te linken.
Dit kan indien je zeker bent van de identiteit van de afgebeelde persoon.

Wat als de afgebeelde persoon nu eens correct staat afgebeeld? In dat geval is het dus niet H.H. Geradts.
De vraag die je dan moet stellen is: Wie is deze persoon?
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 01 Feb 2012, 19:59

Bedankt voor je reactie René, ik heb in eerste instantie ook die gedacht gehad maar deze verworpen om de volgende redenen.
Als het museum deze naam geeft, als de kleding een rechterstoga is en de naam en kleding overeenstemmen met de overige info over H.H. Geradts kunnen we aannemen dat het idd H.H.Geradts is. Hij was rechter.
Bovendien zijn er 80 Commandeurs MWO geweest, 29 van hen waren buitenlanders c.q. hoge officieren in buitenlandse dienst; 4 commandeurs werden bevorderd tot Grootkruis. De overige statistieken zijn:
Luitenant-Generaal - 16
Generaal-Majoor - 15
Kolonel - 5
Luitenant-Kolonel - 2
Vice-Admiraal - 7
Schout bij Nacht - 2
Kapitein ter Zee - 1
Zoals uit dit lijstje blijkt, waren alle Nederlandse Commandeurs hoofd- of opperofficieren op het moment van toekenning.
Het is een ongebruikelijke carrierre switch, van hoofd- of opperofficier naar de rechterlijke macht.
Dus neem ik aan dat de naam correct is maar de onderscheiding foutief.
Ik zal hierover contact opnemen met het museum en ben dan ook erg benieuwd naar hun reactie.

Terug naar “Personen”