Zoektocht naar drager van uniform

Paul322

Zoektocht naar drager van uniform

Berichtdoor Paul322 » 28 Feb 2017, 16:51

Ik ben werkzaam op het 322sqn van de koninklijke luchtmacht. Onlangs is door een verzamelaar een militair uniform aan ons nagelaten. Het gaat om een uniform ten tijde van de indië periode. Wat interessant is aan dit jasje is dat er een etiket aan de binnenkant genaaid zit met de naam Schoemaker Hofleverancier koninklijk huis met de goedkeuring van z.k.h. prins Bernhard.

We hebben de vraag uitgezet bij het nationaal militair museum en die wisten het volgende te vertellen:

Ik heb de fotootjes van het uniform bekeken en kan daar het volgende over melden:
Het betreft een officier in de rang van kolonel (zie kraagspiegels). Hij heeft de Hogere Krijgsschool doorlopen, wat te zien is aan de leeuw in de stervorm. Dit is in een geborduurde versie wat betekent dat het uniform van vóór 1953 zal zijn, toen deze emblemen vervangen werden door metalen plaatjes.
Het etiket met de naam Prins Bernhard erop betekent niet dat deze van hem is geweest. De fabrikant (Schoenmaker) had de titel van hofleverancier met goedkeuring van Prins Bernhard.
Het interessantste zijn toch de batons op het jasje:
vlnr het kruis van verdienste, oorlogsherinneringskruis met drie gespen (in sterren weergegeven),15 jaar trouwe dienst en Member of the British Empire.
Gezien deze reeks, zou de drager terug te vinden moeten zijn (is dit bekend? met name vanwege de Britse onderscheiding)

De vraag is of iemand weet wie dit persoon geweest is? ?
Bijlagen
IMG-20170217-WA0008.jpg
IMG-20170217-WA0009.jpg
IMG-20170217-WA0010.jpg

jan viotta

Re: Zoektocht naar drager van uniform

Berichtdoor jan viotta » 28 Feb 2017, 18:37

grappig, ik heb een paar jaar geleden een service dress in mijn verzameling gehad van een kol der artillerie , Risseuw, met dezelfde onderscheidingen. Dit jasje zou heel goed ook van hem kunnen zijn geweest. Zal kijken of ik er nog een foto van heb.

Heeft in ieder geval weinig met 322 Squadron te maken :)
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

Paul322

Re: Zoektocht naar drager van uniform

Berichtdoor Paul322 » 28 Feb 2017, 18:56

Nee klopt maar de link naar bernhard heeft hem bij ons gebracht. Bedankt voor je reactie en een foto zou super zijn. Thnx

Terug naar “Onderscheidingen”