Wat voor speldjes zijn dit?

Ivovandenakker

Wat voor speldjes zijn dit?

Berichtdoor Ivovandenakker » 15 Apr 2016, 14:05

Hoi,

Ik heb onlangs wat emblemen en spelden in bezit gekregen. Van de meeste heb ik ondertussen de betekenis gevonden, echter niet van bijgevoegde 2 speldjes. Het is van iemand geweest die als OVW bij het V-Bataljon, 1-3RI (De Watermannen) heeft gediend in Indië.

Wie kan mij vertellen wat het is?

Het 'kleine' speldje met de adelaar(?) kwam ik ook tegen als logo op een portomonnee, dus lijkt me van een groep te zijn ofzo. Of misschien heeft hetniets met het leger te maken en werd het toevallig in het zelfde bakje bewaard :)

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Gr,
Ivo

Ed van Engeland
Moderator

Re: Wat voor speldjes zijn dit?

Berichtdoor Ed van Engeland » 15 Apr 2016, 16:17

De kroon is geen speldje maar een rangonderscheidingsteken van het Britse leger of mariniers, in deze vorm gedragen tot 1953 (de zogenaamde King's Crown).
De donkere kleur duidt erop dat deze is gedragen door een officier/onderofficier behorende tot een van de Rifle Regiments of een Rifle Company van een ander infanterie regiment.
Op de schouderlap gedragen door majoors en hogere officieren), of op de mouw boven de chevrons door sergeant 1st class (tevens Colour Sergeant, Barrack Room Sergeant, etc.).

Het andere insigne herken ik niet.
Bijlagen
img010.jpg
img009.jpg
img008.jpg
- sic Gloria transit Mundi -

Roel
Moderator

Re: Wat voor speldjes zijn dit?

Berichtdoor Roel » 15 Apr 2016, 17:07

Het tweede speldje lijkt een speld van het Nationaal Indie Monument te Roermond. Google er maar eens op.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Onderscheidingen”