twee onbekende medailles

Henk-Willem
Moderator

twee onbekende medailles

Berichtdoor Henk-Willem » 15 Okt 2015, 19:06

Recent heb ik een setje medailles van de S.A.N.B.O.O. (Een Amsterdamse schietvereniging voor onder officieren, wie mij de precieze benaming kan geven maakt mij ook blij) gekocht. Hier zaten echter ook twee medailles bij met andere afkortingen erop. Eentje draagt de afkorting G.Z.Z. en de andere D.C.H.V.G. Weet iemand wat voor medailles dit zijn? Zie de bijgevoegde scan voor beide medailles.

img001.jpg
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Spraakverwarring

Re: twee onbekende medailles

Berichtdoor Spraakverwarring » 17 Okt 2015, 19:47

S.A.N.B.O.O. is opgericht op 1 mei 1891 en bij Koninklijk Besluit van 22 december 1894 erkend. Dit KB is gepubliceerd in de Staatscourant (zie hier). Als je die licht bij de Koninklijke Bibliotheek dan staat daar ongetwijfeld de volledige naam. Zie verder deze onderzoeksgids bij het Nationaal Archief. Een "educated guess" zou zijn dat het zoiets als "Schietvereniging Amsterdam Nederlands(ch)e Bond van Oud Onderofficieren" betekent, er is ook zoiets als een "Nederlandsche Bond van Oud Onderofficieren" (in andere varianten "Eerste Nederlandsche..." of ook "Koninklijke Nederlandsche...") waar die SANBOO dan wellicht deel van uitmaakte.
De andere twee afkortingen heb ik helaas vooralsnog niet thuis kunnen brengen, het lijken me wel typische sportprijzen.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Terug naar “Onderscheidingen”