Wat is dit voor ordelint. Kerkelijk?

officier

Wat is dit voor ordelint. Kerkelijk?

Berichtdoor officier » 10 Feb 2015, 10:39

Wie kan mij vertellen wat deze heer voor ordelint draagt? Ik vermoed dat het een kerkelijke orde is, maar ik kan 'm niet terug vinden.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (16.81 KiB) 4702 keer bekeken
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

gren1

Re: Wat is dit voor ordelint. Kerkelijk?

Berichtdoor gren1 » 10 Feb 2015, 12:28

Is dat niet de orde die nu door Bourbon-Parma gevoerd wordt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orde_van_d ... Verdienste

Hieronder Prins Jaime, het lint lijkt altijd erg op de Nederlandse Leeuw.
Bijlagen
jaime.jpg
Doe wel en zie niet om

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 10 Feb 2015, 13:02

De "Ordine del Merito di San Lodovico", zo zomaar kunnen, zie http://www.borboneparma.it/index.php/it ... n-lodovico (pagina over de orde op de website van het huis Bourbon Parma).
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

René

Berichtdoor René » 10 Feb 2015, 14:07

Het lint van de "Ordine del Merito di San Lodovico" kent, van buiten naar binnen, de kleuren: blauw, geel, blauw.
Het lint op de foto kent, van buiten naar binnen, echter de kleuren: zwart, geel (goud), blauw.

Mijns inziens moet het dus een andere orde betreffen.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

gren1

Berichtdoor gren1 » 10 Feb 2015, 15:24

René schreef:Het lint van de "Ordine del Merito di San Lodovico" kent, van buiten naar binnen, de kleuren: blauw, geel, blauw.
Het lint op de foto kent, van buiten naar binnen, echter de kleuren: zwart, geel (goud), blauw.

Klopt, maar ook op andere foto's van Prins Jaime lijkt zijn lint Zwart-Geel-Blauw. Ik vermoed dat hij omdat hij Grootkanselier van de orde is een afwijkend lint heeft. Het kruis van de functionarissen van de orde is namelijk ook afwijkend.
Doe wel en zie niet om

officier

Berichtdoor officier » 10 Feb 2015, 15:36

René schreef:Het lint van de "Ordine del Merito di San Lodovico" kent, van buiten naar binnen, de kleuren: blauw, geel, blauw.

Ik vermoed dat je gelijk hebt. Daarbij komt dat deze heer geen halskruis draagt, welke bij het grootkruis van de "Ordine del Merito di San Lodovico" hoort.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

gren1

Berichtdoor gren1 » 10 Feb 2015, 15:47

Volgens mij draagt hij geen grootkruis, maar het teken voor Grootkanselier. Zie ook deze foto, hier lijkt het ook sterk op zwart-geel-blauw:
http://static1.purepeople.com/articles/ ... 20x0-1.jpg
Doe wel en zie niet om

gren1

Berichtdoor gren1 » 10 Feb 2015, 17:02

Excuus, ik zat blijkbaar geheel op het verkeerde spoor. Dit 'grootkruis' is al eerder ter sprake geweest:
http://www.onderscheidingenforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=3503
Doe wel en zie niet om

officier

Berichtdoor officier » 10 Feb 2015, 17:18

gren1 schreef:Excuus, ik zat blijkbaar geheel op het verkeerde spoor. Dit 'grootkruis' is al eerder ter sprake geweest:
Ik weet niet of je op een verkeerd spoor zit. We weten nog steeds niet wat het voor ordelint is.

gren1

Berichtdoor gren1 » 10 Feb 2015, 17:22

officier schreef:
gren1 schreef:Excuus, ik zat blijkbaar geheel op het verkeerde spoor. Dit 'grootkruis' is al eerder ter sprake geweest:
Ik weet niet of je op een verkeerd spoor zit. We weten nog steeds niet wat het voor ordelint is.

Het is niet zeker dat het om een formeel ordelint gaat. Op de eerder geplaatste foto werd het ordelint bij een smoking gedragen, dus erg veel vertrouwen in het protocollair gehalte van de drager geeft dat niet. Het kan ook gewoon uit de feestwinkel afkomstig zijn.
Doe wel en zie niet om

officier

Berichtdoor officier » 10 Feb 2015, 17:31

gren1 schreef:
officier schreef:

Het is niet zeker dat het om een formeel ordelint gaat. Op de eerder geplaatste foto werd het ordelint bij een smoking gedragen, dus erg veel vertrouwen in het protocollair gehalte van de drager geeft dat niet. Het kan ook gewoon uit de feestwinkel afkomstig zijn.
Gezien de gelegenheden waarbij het gedragen wordt en de persoon die het draagt (bij mij bekend, maar verder voor hier niet belangrijk) zal het niet om een ordelint uit de feestwinkel gaan. Of het een rechtmatig gedragen ordelint is, laat ik in het midden. Dat is mij niet bekend.

gren1

Berichtdoor gren1 » 10 Feb 2015, 20:30

Ik begrijp (mede op basis van dezelfde foto tezamen met een Brits uniform in een ander topic) dat je graag een antwoord wilt op de vraag van welke orde dit lint is.

Ik heb alle Wikipedia pagina's met ordes van a-z (Botswana tot Togo) doorgebladerd en ben geen zwart-geel-blauw-geel-zwart ordelint tegengekomen. Wat overblijft zijn wellicht de huis-orden en ordes van landsdelen.

Het enige overeenkomstige kleurenlint is van de US Air Force Aerial Achievement Medal, maar deze kent natuurlijk geen grootkruis.

Twee andere punten:
    het lijkt op de foto alsof de zwarte rand geen normaal onderdeel is van het lint, het lijkt meer alsof er iets op gestikt is.
    net als op de foto elders (over het oranjebal) zit op de linker revers een vreemd gevormde broche, die normaal niet bij mannen voorkomt.
Laatst gewijzigd door gren1 op 10 Feb 2015, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe wel en zie niet om

officier

Berichtdoor officier » 10 Feb 2015, 20:47

gren1 schreef:Ik begrijp (mede op basis van dezelfde foto tezamen met een Brits uniform in een ander topic) dat je graag een antwoord wilt op de vraag van welke orde dit lint is.

Ik heb alle Wikipedia pagina's met ordes van a-z (Botswana tot Togo) doorgebladerd en ben geen zwart-geel-blauw-geel-zwart ordelint tegengekomen. Wat overblijft zijn wellicht de huis-orden en orders van landsdelen.

Het enige overeenkomstige kleurenlint is van de US Air Force Aerial Achievement Medal, maar deze kent natuurlijk geen grootkruis.

Twee andere punten:
    het lijkt op de foto alsof de zwarte rand geen normaal onderdeel is van het lint, het lijkt meer alsof er iets op gestikt is.
    net als op de foto elders (over het oranjebal) zit op de linker revers een vreemd gevormde broche, die normaal niet bij mannen voorkomt.
Gren1, bedankt voor de moeite. De broche (beter te zien in het andere topic) lijkt een kerkelijke broche. Wat het is, is mij niet bekend.

gren1

Berichtdoor gren1 » 21 Apr 2015, 00:43

Zie ik daar niet hetzelfde mooie ordelint (bron: http://www.isangel.info/hrhevents.htm)?

Informatie over de drager: http://www.maisonroyaledetanna.com/mais ... oyale.html
Bijlagen
2011habsbourg.jpg
Doe wel en zie niet om

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 21 Apr 2015, 07:24

Het tegen overgestelde van de bekende spreuk "meer zijn dan schijnen" "Esse quam videri"
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

gren1

Berichtdoor gren1 » 21 Apr 2015, 10:07

Roel schreef:Het tegen overgestelde van de bekende spreuk "meer zijn dan schijnen" "Esse quam videri"

Ik snap dat het weinig met de oorspronkelijke vraagsteller te maken heeft, maar bij mijn zoektocht naar de betreffende fantasieorde kwam ik deze foto tegen. Fantastisch om te zien dat zo'n hoogwaardigheidsbekleder (Roger Djupvik) het niet beneden zijn stand acht om ook zijn twee deelnames in Nijmegen op het uniform te prikken.
Bijlagen
djupvik.jpg
Doe wel en zie niet om

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 21 Apr 2015, 10:52

Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

officier

Berichtdoor officier » 21 Apr 2015, 11:32

We zien de "onderscheiding" vaker terug komen. Helaas weten we nog niet wat voor (fantasie) onderscheiding is. Iemand al enig idee?

gren1

Berichtdoor gren1 » 21 Apr 2015, 14:31

officier schreef:We zien de "onderscheiding" vaker terug komen. Helaas weten we nog niet wat voor (fantasie) onderscheiding is. Iemand al enig idee?

Ik heb nu alle 'onderscheidingen' van deze 'S.M. Claude-Philippe Ier de Tanna' door Google gehaald en ook toen ben ik niet de betreffende kleurencombinatie tegengekomen. Omdat dit persoon zo ongeveer elke ooit verzonnen fantasie orde heeft, blijven er wel erg weinig opties over.

Ik denk dat dit een ordelint is dat zelfs door de liefhebbers van pseudo-ordes nog als fake beschouwd zou worden...

Op een meer gedetailleerde foto was overigens te zien dat het ook hier om (dun)blauw-geel-blauw-geel-blauw gaat en dus niet om de gezochte zwarte buitenrand.
Doe wel en zie niet om

Terug naar “Onderscheidingen”