Bekomen onderscheidingen Z.E. Lt.-Generaal Hein ter Poorten

corsvdw

Bekomen onderscheidingen Z.E. Lt.-Generaal Hein ter Poorten

Berichtdoor corsvdw » 22 Nov 2014, 12:12

Beste forumleden,

Wie kan mij s.v.p. een opsomming verstrekken van alle in chronologie bekomen decoraties en eerbewijzen m.b.t. wijlen de laatste vooroorlogse Legercommandant van het Nederlands Indische Leger, de Luitenant Generaal b.d. H. ter Poorten, laatst gewoond hebbend aan de Zonnebloemstraat 181 's-Gravenhage.

Mogelijk biedt de bijgaande WO2 US Press foto + detailopname een goed aanknopingspunt.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet.

PS
Ik beschik niet over naamlijsten van officieren o.i.d.
Bijlagen
Hein (f2).jpg
Hein (f1).jpg

Spraakverwarring

Re: Bekomen onderscheidingen Z.E. Lt.-Generaal Hein ter Poor

Berichtdoor Spraakverwarring » 22 Nov 2014, 13:30

Als ik het zo bekijk: Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, Officier in de Orde van Oranje-Nassau met de zwaarden, Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als officier (onbekend jaarteken), Mobilisatiekruis 1914-1918, Officier Légion d'honneur (Frankrijk), Eremedaille ter gelegenheid van het 40e regeringsjubileum van Pakoe Boewono X Soesoehoenan van Soerakarta. De borstster kan ik zo niet thuisbrengen.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Herman V

Berichtdoor Herman V » 23 Nov 2014, 11:51

De borstster in volgens mij een Commandeursgraad in de Zwaardorde van Zweden.

Herman

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 29 Nov 2014, 22:36

LS,

Het ziet er vooralsnog helaas naar uit dat er na meer dan 124 'views' op dit topic geen gepronoceerde duiding verkregen kan worden omtrent de bekomen onderscheidingen van de laatste vooroorlogse Legercommandant van het Koninklijk Nederlands Indische Leger.

In ieder geval dank voor de bijdragen van de leden 'Spraakverwarring' en 'Herman V.' !

In mijn foto database vond ik nog de bijgaande foto opname van Z.E. Ter Poorten -voor zijn vrienden Hein- in het ceremoniële attila tenue. M.i. is er idd sprake van de versierselen behorend bij het Légion d'Honneur.
In ieder geval blijkt uit deze foto dat hij ook in het bezit was van het KNIL brevetteken voor Generale Staf bekwaamheid. Vanzelfsprekend, aangezien hij in juli 1939 in de rang van Generaal-majoor was opgeklommen tot Chef van de Generale Staf van het KNIL.
Kan iemand de borstster met zekerheid identificeren ? Is de medaillegroep te bepalen als vermeld in de bijdrage van het forumlid 'Spraakverwarring' ?
Indien deze oproep geen nadere einduitkomst oplevert, zal ik me vervoegen bij het NIHM. Ik heb immers vernomen dat zich aldaar de 'collectie Ter Poorten' bevindt.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet.
Bijlagen
KoninklijkNederlandsIndischLegerLuitenant-generaalHterPoortenx.jpg

Herman V

Berichtdoor Herman V » 30 Nov 2014, 21:48

De Naam en Ranglijst 1938 vermeldt de volgende onderscheidingen aan de toenmalig Generaal Majoor Ter Poorten.
(GenMaj per 13 sept 1937)

Officier in de Orde van Oranje Nassau
Officierskruis XXV
Officier Legion d Honneur van Frankrijk.

Met vriendelijke groet
Herman

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 01 Dec 2014, 18:41

@ Herman
Dank voor deze aanvulling.

M.b.t. mijn bijdrage in dit 'topic' kan ik nog de navolgende aanvulling doen.

'Jeneverkruis'
Wijlen Luitenant-generaal Ter Poorten werd op 25 juli 1908 benoemd als tweede luitenant der artillerie van het Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger (KNIL). In november 1945 vroeg hij ontslag aan als legercommandant en hoofd van het Departement van Oorlog, hetgeen hem met ingang van 28 februari 1946 eervol werd verleend. Dit impliceert dat hij in 1946 het 'jeneverkruis' met het cijfer 'XXXV' mocht dragen. Meer realistisch is het dat hij in 1942 op het onderscheidingsteken het cijfer 'XXX' droeg.

Legion d'Honneur
De versierselen op beide hiervoor geplaatste foto's zijn onmiskenbaar toe te schrijven aan die van een Officier, behorend tot deze nationale Franse orde.
Helaas ontbreekt Ter Poorten vooralsnog op de lijst der Nederlandse dragers (zie 'Wikipedia') . Dit is vooralsnog niet verontrustend, vanwege het feit dat er überhaupt geen volledig tableau bestaat van de -inmidels- meer dan 1 miljoen (!) houders van het Legioen van Eer.
Interessant is dan wel wat de precieze reden en achtergrond was van de toekenning van deze buitenlandse onderscheiding. Had deze te maken met zijn bijdrage aan de pionierjaren der luchtvaart of dient er een link gelegd te worden naar de Franse kolonie te Indo China, of...

Tenslotte
In de foto bijlage nog een vooroorlogse authentieke AP Press Photo uit m'n collectie, met daarop zowel de laatste vooroorlogse commandant van het KNIL (Ter Poorten - toen nog Generaal-majoor en Chef van de Generale Staf KNIL), alsmede de allerlaatste Legercommandant van het toendertijd in 1949 zopas omgedoopte Koninklijk Nederlands-Indonesisch (!) Leger, de Luitenant-generaal D.C. Buurman van Vreeden (tweede van links - toen nog kapitein).
De andere officieren zijn majoor R.B. van Dijken (staand links) en de Luitenant-kolonel P.G. Mantel (zittend rechts). Laatstgenoemde fungeerde in 1941 als de Chef Operatiën van de Generale Staf van het KNIL en was ook aanwezig bij de capitulatiebesprekingen van het KNIL op 7 - 9 maart 1942 te Kalidjati.
Let er s.v.p. op dat al deze stafofficeren op hun schouderepauletten het onderscheidingsteken van de Generale Staf KNIL dragen, t.w. een vijfpuntige vergulde ster.

Met vriendelijke groet,
Cors van der Wal
Bijlagen
Staf2.jpg

Terug naar “Onderscheidingen”