Wat is dit toch allemaal?

sgt2011

Wat is dit toch allemaal?

Berichtdoor sgt2011 » 03 Sep 2014, 10:27

Al surfend op het web kwam ik een aantal oud-militairen? tijdens een defile in Putten en omstreken tegen en verbaasde mij over e.e.a. waar hopelijk vanuit hier meer duidelijkheid over kan worden gegeven. Waar het omgaat wordt met rode pijlen aangegeven.

Afbeelding

vraag: wat doet dit embleem hier? en als je lmbér bent
en veel bent uitgezonden dan weet je dat het rode koord
e.d. (alias overdreven behangsel) onnodig is op je blazer..
Of komen die medailles van eBay :?

Afbeelding

Waarom worden deze medailles hier gedragen??(rode koord wel natuurlijk)

Afbeelding

Waar is dat allemaal van bij deze officier rechts?

Afbeelding

Salueren met open hand is dat bij oude Marns? iets van de jaren 50 of wat?
En wat voor speldjes zijn dat op zijn revers?

Spraakverwarring

Re: Wat is dit toch allemaal?

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Sep 2014, 17:44

Grappig, kom ik zomaar een paar bekenden op de foto's tegen.
De medailles van de eerste heer komen zeker NIET van e-bay, betreffende persoon is mij bekend. Waarom hij al die speldjes is gaan dragen op zijn blazer na zijn FLO zou ik niet weten. Wat ik wel weet is dat hij ze zeker niet cadeau heeft gekregen.
De tweede heer zal zo'n KOVOM-militair zijn. Spange: KOVOM-medaille, vierdaagsekruis, onbekend (misschien deze?), en Croix de la Confédération Européenne des anciens Combattants (in Nederland uitgereikt door Unie van Nederlandse Veteranen). Op het vierdaagsekruis na in ieder geval geen officieel erkende onderscheidingen maar verenigingsmedailles.
De NATRES-overste op de derde-foto draagt een aan de Orde van Malta gelieerde medaille (één van deze waarschijnlijk) maar ik ben vergeten welke. Op linker borstzak het embleem van CIOR, een Europese overkoepelende organisatie voor reservistenverenigingen. Embleem op rechter borstzak weet ik niet.
Extra embleem op de revers van de onderste heer ken ik niet.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 04 Sep 2014, 08:15

Ik onderstreep datgene wat Spraakverwarring zegt over de eerste heer (majoor b.d.); het zijn zeer zeker geen E-bay medailles. Vwb het rode erekoord; er is niet echt een uitputtend "tenuevoorschrift" voor de blauwe veteranenblazer, en de opmerking dat je "wanneer je lmber bent en vaak uitgezonden bent" vind ik een beetje vreemd, dit heeft nl niets te maken met het wel/niet dragen van het rode erekoord. Dat zou impliceren dat je, wanneer je actief dienend bent, met een aantal uitzendingen en luchtmobiele ervaring het koord ook niet "zou moeten dragen".

Overigens zie ik maar 2 foto's; naast die met de ex-lmb heer waar ik het net over had zie ik alleen de "groepsfoto" met daarop de Lkol van de NatRes. (?)
"If you've done it, it ain't bragging"

Ben Benieuwd

Berichtdoor Ben Benieuwd » 04 Sep 2014, 17:49

Dat speldje op de laatste foto - geen militair speldje. Ik heb het nog niet eerder gezien maar heb wel meteen een vermoeden dat het de drie pagoden voorstelt - in het echt te vinden op de grens tussen Thailand en Birma (Myanmar).
Symbolisch voor de Birma-spoorlijn.
Ik denk dat deze heer door de Japansche Regeering 'uitgenodigd' is om aan de spoorlijn te werken. Een zeldzame categorie mensen - het zijn er niet veel meer. Respect.

sgt2011

Berichtdoor sgt2011 » 04 Sep 2014, 19:12

MCPJSmits schreef:Ik onderstreep datgene wat Spraakverwarring zegt over de eerste heer (majoor b.d.); het zijn zeer zeker geen E-bay medailles. Vwb het rode erekoord; er is niet echt een uitputtend "tenuevoorschrift" voor de blauwe veteranenblazer, en de opmerking dat je "wanneer je lmber bent en vaak uitgezonden bent" vind ik een beetje vreemd, dit heeft nl niets te maken met het wel/niet dragen van het rode erekoord. Dat zou impliceren dat je, wanneer je actief dienend bent, met een aantal uitzendingen en luchtmobiele ervaring het koord ook niet "zou moeten dragen".

Mij gaat het erom dat ik het nog steeds raar blijf vinden dat oud militairen zoveel "onzin"op hun blazer blijven proppen in de hoop zo meer aandacht te genereren ongeacht of men het nu wel of niet verdiend heeft. Waarom niet gewoon standaard voorschrift te weten:

badge eenheid/VRG
stropdas eenheid
groot model medailles ( geen batons!)
baret

KLAAR!

Overigens zie ik maar 2 foto's; naast die met de ex-lmb heer waar ik het net over had zie ik alleen de "groepsfoto" met daarop de Lkol van de NatRes. (?)

Goed kijken. Derde foto is ook te zien.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 05 Sep 2014, 10:00

sgt2011 schreef:

Goed kijken. Derde foto is ook te zien.

Glitch op de pagina de vorige keer denk ik, waren maar 2 foto's zichtbaar; inmiddels hersteld.

Verder zeg ik niet dat ik het oneens met je ben, maar zolang er geen tenuevoorschriften voor veteranen uitgegeven worden EN daarop gecontroleerd wordt (denk maar niet dat actief dienenden het allemaal zo goed weten) is dat een gebed zonder einde...ook door het feit dat oudere veteranen hun tenue indelen naar de voorschriften van toen ze nog in dienst waren; dat is inmiddels een aantal keer gewijzigd. Het is vast ooit voorgesteld, maar ik ben persoonlijk van mening dat men simpelweg maar 1 tenue zou moeten toestaan op veteranendagen voor veteranen; de blauwe blazer met grijze broek, baret en groot-modelonderscheidingen (zoals je zelf al aangeeft). Dat betekent dus ook dat de Libanon-gangers niet meer in het oude GVT verschijnen en dat mensen zoals Lgen b.d. Meines ook het oude DT niet meer zou moeten dragen...."elk voordeel heb z'n nadeel". Ook denk ik dat het een haalbare kaart zou moeten zijn, gezien het feit dat het hier om veteranen gaat zou "uniformiteit" men simpelweg aan moeten spreken. Nadeel is weer dat dit een kostenplaatje met zich mee gaat brengen, maar goed; aanwezigheid blijft een keuze natuurlijk.

RbP

Berichtdoor RbP » 06 Sep 2014, 13:00

MCPJSmits schreef:...
Verder zeg ik niet dat ik het oneens met je ben, maar zolang er geen tenuevoorschriften voor veteranen uitgegeven worden EN daarop gecontroleerd wordt (denk maar niet dat actief dienenden het allemaal zo goed weten) is dat een gebed zonder einde...ook door het feit dat oudere veteranen hun tenue indelen naar de voorschriften van toen ze nog in dienst waren; dat is inmiddels een aantal keer gewijzigd. Het is vast ooit voorgesteld, maar ik ben persoonlijk van mening dat men simpelweg maar 1 tenue zou moeten toestaan op veteranendagen voor veteranen; de blauwe blazer met grijze broek, baret en groot-modelonderscheidingen (zoals je zelf al aangeeft). Dat betekent dus ook dat de Libanon-gangers niet meer in het oude GVT verschijnen en dat mensen zoals Lgen b.d. Meines ook het oude DT niet meer zou moeten dragen...."elk voordeel heb z'n nadeel". Ook denk ik dat het een haalbare kaart zou moeten zijn, gezien het feit dat het hier om veteranen gaat zou "uniformiteit" men simpelweg aan moeten spreken. Nadeel is weer dat dit een kostenplaatje met zich mee gaat brengen, maar goed; aanwezigheid blijft een keuze natuurlijk.

Heb toch wel een beetje moeite met dit voorstel. Om met het laatste punt te beginnen, de keuze of men wel of niet aanwezig wil (kan) zijn bij de Veteranendag mag niet het gevolg zijn van de vraag of men het geld heeft om het juiste tenue te dragen. Dat geldt zowel als dat tenue een uniform nieuwe snit is, maar ook als het uniform de veteranenbroek (of rok) en blazer is. Daarnaast heb ik een probleem met het opleggen van uniformiteit. De veteranendag is géén militair feest en ook geen feestje van defensie. Ja er is veel militair spektakel en het heeft een zwaar militair karakter, maar het is en blijft een feest voor veteranen. Daarbij is het volgens mij juist de bedoeling om zoveel mogelijk veteranen (en bezoekers) naar de veteranendag te krijgen. Een kledingvoorschrift werkt dan eerder contraproductief.

Wat men mijns inziens wel mag vragen is dat als iemand er voor kiest om een uniform te dragen, dit ook (volgens het toenmalige voorschrift) correct wordt gedragen, ook als dit een GVT is wat men in Libanon droeg of een DT uit de jaren '90 van de vorige eeuw. Naar mijn weten valt de veteranendag overigens echter niet onder de gelegenheden waarbij men als b.d.'er met het dragen van het uniform onder het tuchtrecht valt, dus "afdwingen" gaat ook dan niet. Dat betekent echter niet dat men iemand er niet op aanspreken mag.

Dit alles wil absoluut niet zeggen dat ik me niet ook kan ergeren aan sommige tenues en uitdossingen. Uiteindelijk vind ik het echter een heel stuk belangrijker dat iedere veteraan naar de veteranendag moet kunnen komen zoals hij / zij dat wil. Uiteindelijk gaat de veteranendag er niet om hoe je er als veteraan uit ziet, maar wat je gedaan hebt.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

René

Berichtdoor René » 07 Sep 2014, 12:17

RbP schreef:Dit alles wil absoluut niet zeggen dat ik me niet ook kan ergeren aan sommige tenues en uitdossingen. Uiteindelijk vind ik het echter een heel stuk belangrijker dat iedere veteraan naar de veteranendag moet kunnen komen zoals hij / zij dat wil. Uiteindelijk gaat de veteranendag er niet om hoe je er als veteraan uit ziet, maar wat je gedaan hebt.

Rob

Ik sluit mij hier graag bij aan, met een kleine aanvulling: de 'veteraan' voldoet in deze wel aan de juiste invulling van het begrip.

René
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 07 Sep 2014, 13:28

RbP schreef:Wat men mijns inziens wel mag vragen is dat als iemand er voor kiest om een uniform te dragen, dit ook (volgens het toenmalige voorschrift) correct wordt gedragen, ook als dit een GVT is wat men in Libanon droeg of een DT uit de jaren '90 van de vorige eeuw. Naar mijn weten valt de veteranendag overigens echter niet onder de gelegenheden waarbij men als b.d.'er met het dragen van het uniform onder het tuchtrecht valt, dus "afdwingen" gaat ook dan niet. Dat betekent echter niet dat men iemand er niet op aanspreken mag.
Of het afdwingbaar is, is de vraag (eveneens of je dat zou willen) maar er zijn wel regels voor: zie de Regeling statusvoorrechten gewezen militairen, dit is de nadere invulling van de in artikel 12f van de Militaire Ambtenarenwet genoemde voorrechten voor gewezen militairen. In het kort komt het er op neer dat alleen zij die op moment van eervol ontslag ten minste 15 jaar beroepsmilitair of reservist (incl dienstplicht) zijn geweest, recht hebben om het uniform te dragen. Indien zij van dat recht gebruik maken dienen zij de tenuevoorschriften te volgen, bij het niet volgen daarvan kan het recht het uniform te mogen dragen worden ontnomen.
Degene die een uniform draagt zonder daartoe gerechtigd te zijn, zou een misdrijf kunnen plegen tegen artikel 196 van het Wetboek van Strafrecht maar ik heb geen jurisprudentie kunnen vinden of daar ooit iemand daadwerkelijk voor veroordeeld is.
RbP schreef:Dit alles wil absoluut niet zeggen dat ik me niet ook kan ergeren aan sommige tenues en uitdossingen. Uiteindelijk vind ik het echter een heel stuk belangrijker dat iedere veteraan naar de veteranendag moet kunnen komen zoals hij / zij dat wil. Uiteindelijk gaat de veteranendag er niet om hoe je er als veteraan uit ziet, maar wat je gedaan hebt.
Waar we het hier denk ik allemaal wel over eens zijn dat een zich als veteraan presenterende deelnemer van zo'n dag ook wel daadwerkelijk veteraan moet zijn.
Verder zou het denk ik helpen als besturen van veteranenvereniging hun leden aanspreken op tenue en uiterlijk voorkomen en daarnaast zou het ook goed zijn als organisatoren van veteranendagen alleen vertegenwoordigingen/detachementen toelaten voor officiële deelname die daadwerkelijk uit veteranen bestaan die aan de definitie voldoen.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

officier

Berichtdoor officier » 07 Sep 2014, 19:33

Spraakverwarring schreef:Verder zou het denk ik helpen als besturen van veteranenvereniging hun leden aanspreken op tenue en uiterlijk voorkomen en daarnaast zou het ook goed zijn als organisatoren van veteranendagen alleen vertegenwoordigingen/detachementen toelaten voor officiële deelname die daadwerkelijk uit veteranen bestaan die aan de definitie voldoen.

Helaas zijn erg zelfs bestuursleden van veteranenverenigingen die zelf geen veteraan zijn (vb. VZ Veteranen Vereniging Almere: Marinier, "Koude Oorlog Veteraan" met 13 maanden "uitzending" naar de Antillen)
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

RbP

Berichtdoor RbP » 07 Sep 2014, 20:26

Spraakverwarring schreef:...Waar we het hier denk ik allemaal wel over eens zijn dat een zich als veteraan presenterende deelnemer van zo'n dag ook wel daadwerkelijk veteraan moet zijn....

YEP!
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 07 Sep 2014, 20:38

RbP schreef:
MCPJSmits schreef:...

Heb toch wel een beetje moeite met dit voorstel. Om met het laatste punt te beginnen, de keuze of men wel of niet aanwezig wil (kan) zijn bij de Veteranendag mag niet het gevolg zijn van de vraag of men het geld heeft om het juiste tenue te dragen. Dat geldt zowel als dat tenue een uniform nieuwe snit is, maar ook als het uniform de veteranenbroek (of rok) en blazer is. Daarnaast heb ik een probleem met het opleggen van uniformiteit. De veteranendag is géén militair feest en ook geen feestje van defensie. Ja er is veel militair spektakel en het heeft een zwaar militair karakter, maar het is en blijft een feest voor veteranen. Daarbij is het volgens mij juist de bedoeling om zoveel mogelijk veteranen (en bezoekers) naar de veteranendag te krijgen. Een kledingvoorschrift werkt dan eerder contraproductief.

Wat men mijns inziens wel mag vragen is dat als iemand er voor kiest om een uniform te dragen, dit ook (volgens het toenmalige voorschrift) correct wordt gedragen, ook als dit een GVT is wat men in Libanon droeg of een DT uit de jaren '90 van de vorige eeuw. Naar mijn weten valt de veteranendag overigens echter niet onder de gelegenheden waarbij men als b.d.'er met het dragen van het uniform onder het tuchtrecht valt, dus "afdwingen" gaat ook dan niet. Dat betekent echter niet dat men iemand er niet op aanspreken mag.

Dit alles wil absoluut niet zeggen dat ik me niet ook kan ergeren aan sommige tenues en uitdossingen. Uiteindelijk vind ik het echter een heel stuk belangrijker dat iedere veteraan naar de veteranendag moet kunnen komen zoals hij / zij dat wil. Uiteindelijk gaat de veteranendag er niet om hoe je er als veteraan uit ziet, maar wat je gedaan hebt.

Rob

Rob, daar heb je helemaal gelijk in. Het "jammere" vind ik alleen dat men zich dus veelal niet houdt aan de kledingvoorschriften (van weleer) en het een ongeorganiseerde bende wordt (mbt tenuen). Als ik kijk naar het buitenland (nee dat moeten we niet telkens doen) gaat het veelal wèl op een nette wijze vwb uitdossing van veteranen. Je kunt (mag?) er geen controle op uitoefenen en wat je zegt klopt wel (het gaat erom wat je gedaan hebt) maar dan zou dat ook als reden opgegeven kunnen worden om als actief dienend militair er "niet conform" bij te lopen ("het gaat er toch niet om hoe ik er bij loop?". Misschien een kinderachtige vergelijking, maar het gebeurt. Alle veteranen zijn ook (ex) militairen, dus zo raar is het niet om er correct bij te lopen toch? Maar zoals gezegd, er moet ook niet doorgeslagen worden met een hypothese zoals ik hem schetste, dat is waar.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 09 Sep 2014, 16:59

Het is niet mijn gewoonte om reclame te maken, dus dat is niet de strekking van deze bijdrage.
Tijdens de Uitmarkt in Leeuwarden liep ik aan tegen een folder die blijkbaar een toneelproductie promoot (in het Frysk, vanzelfsprekend...).
Naar mijn idee past de poster, ter aankondiging van deze productie, (zie bijlage) prima in deze discussie, de acteur(s) zitten de realiteit op de hielen.

Wat me allereerst opviel op de grote poster waren de medailles van de "veteraan" (dit is de Friese acteur Freark Smink, wereldberoemd in heel Fryslân). Uit zijn uitdossing valt af te leiden dat hij vermoedelijk een voormalig dienstplichtig cavalerist uitbeeld (zwarte baret met het baretembleem der Huzaren van Sytzama - een regiment met Friese wortels, hoe kan het ook anders, al heeft dit regiment niet in Nederlandsch Indië gediend omdat het pas eind 1951 werd opgericht toen Indië al "verloren" was). Op de borst van de blazer is het geborduurde embleem van de Bond van wapenbroeders te zien en op de revers een herinneringsspeld van de Huzaren, een schildvormig blauw geëmailleerd speldje, het draaginsigne voor veteranen, het Demobilisatie Insigne Ned.-Indië.

De medailles, waarvan 4 model zijn opgemaakt en 2 niet, zijn, van links naar echts:
- Eremedaille verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau, civiele uitvoering, in zilver;
- Zilveren Bondskruis van de Nederlandse Bond van Militaire Oorlogs- en Dienstslachtoffers;
- Verzetsherdenkingskruis;
- Ereteken voor Orde en Vrede met de gespen "1947" en "1948";
- Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid met het jaarteken XX;
- Bondsmedaille voor meerjarig lidmaatschap van de Nederlandse Bond van Militaire Oorlogs- en Dienstslachtoffers.

Zijn kompaan is de acteur Joop Wittermans, afgebeeld met een kaki baret waarop het embleem der veldartillerie (oude model, met bruin lederen zweetrand) en gedragen zoals veel veteranen dat doen, met het embleem recht boven de rug van de neus.

De medailles maken toch dat ik nadenk over de militaire en verdere loopbaan van deze "veteraan", al zullen ze waarschijnlijk bij 99% van de bezoekers van deze productie andere gevoelens oproepen. Ofschoon ik de voorstelling nog niet heb gezien en op geen enkele wijze betrokken was bij de realisering ervan kan ik me er niet aan onttrekken te speculeren over zijn verleden, voor zover dit afleidbaar is uit zijn uiterlijk...
Hij zal zijn geboren rond 1927 en heeft tijdens de oorlog verzetsdaden gepleegd - waarom zat hij niet in Duitsland in het kader van de "Arbeitseinsatz"?
Aangezien de eerste Nederlandse troepen die naar Indië werden gestuurd uit oorlogsvrijwilligers (OVWers) bestonden - hun Ereteken voor Orde en Vrede dragen meestal de gespen voor 1945 en 1946 - zal hij hebben behoord tot de dienstplichtigen die werden uitgezonden, toen de OVWers vrijwel "op" waren. Maar misschien waren er andere redenen waarom hij tot de latere uitzendingen behoorden, en het ontbreken van een onderscheiding voor Trouwe Dienst doet vermoeden dat hij geen beroepsmilitair was. Zijn gespen zijn die voor 1947 en 1948, dus kan hij hebben deelgenomen aan de Eerste Politionele actie (21-07/05-08-1947) maar waarschijnlijk te laat was voor de Tweede Politionele Actie (19-12-1948/05-01-1949). Overigens zit ik wel met de vraag hoe zijn cavalerieverleden past in de inzet in Ned.-Indië.
Na ontslag uit de militaire dienst is hij betrokken bij de BB, of de hulppolitie, de vrijwillige brandweer of een andere geüniformeerde erkende hulporganisatie. Schijnbaar is hij ook ergens slachtoffer geworden, zodat hij aansluiting vond bij de Nederlandse Bond van Militaire Oorlogs- en Dienstslachtoffers, hoe strikt deze organisatie hun toelatingscriteria hanteren weet ik overigens niet. Het lijkt voor de hand te liggen dat hij binnen deze Bond een bestuurs- of andere coördinerende functie heeft bekleed (gegeven de beide onderscheidingen van deze organisatie) en over een langere periode, zodat hij zich kwalificeerde voor de zilveren Eremedaille verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau.
Ik ben erg benieuwd naar de voorstelling, al is het met gemengde gevoelens.

NB. Elders op dit forum (en op het nederlandsemilitariaforum) heb ik mij ook al uitgesproken over veteranen en hun uitdossing, ik heb daaraan nu niets toe te voegen.
Bijlagen
img704.jpg
img703.jpg
img690.jpg
- sic Gloria transit Mundi -

Terug naar “Onderscheidingen”