Identificatie onderscheidingen

officier

Re: Identificatie onderscheidingen

Berichtdoor officier » 10 Feb 2015, 17:26

Spraakverwarring schreef:
Herman V schreef:Zo lang er niet een scherpere foto beschikbaar komt is dit raadsel nog niet opgelost. Zoals eerdere reacties al lieten zien. De set is een onmogelijke fantasieset. Ik vraag me af welke Britse hoogwaardigheidsbekleder met deze bijzondere set rondloopt in een generaals gala uniform en er blijkbaar mee wegkomt. Of we moeten iets over het hoofd zien en is alles correct en aan hem uitgereikt. Waarschijnlijk is zijn naam dan Bond, James Bond (alhoewel deze Commander (Reserve) in de Briste Navy was).
Misschien is het de Britse tegenanger van "onze" prins Dschero Khan :) Tja, het blijft een foto die vragen oproept. Zeker zolang we niet weten wie er op de foto staat en in welke context die genomen is, het kan bijvoorbeeld ook een toneelvoorstelling of re-enactment zijn. @Officier, kun je aangeven waar de foto's vandaan komen en wat de achtergrond is?
Wie de heer op de foto is, is voor het beantwoorden van mijn vraag "welke onderscheidingen worden gedragen" niet belangrijk. De laatste foto is genomen tijdens een officiële civiele gelegenheid. Het is geen toneelvoorstelling, de heren weten ontzettend goed wat ze dragen. Zoals gezegd, het gaat mij om de onderscheidingen en of de gedragen combinatie van onderscheidingen op welke (officiële) manier dan ook mogelijk is.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 10 Feb 2015, 17:36

officier schreef:Wie de heer op de foto is, is voor het beantwoorden van mijn vraag "welke onderscheidingen worden gedragen" niet belangrijk.
Ligt aan de insteek van de vraag, maar misschien had ik die niet goed begrepen. Zoals ik al aangaf is van dit soort zeer hoge Britse onderscheidingen heel precies bekend wie de dragers ervan zijn, je kunt dan simpelweg checken of de betreffende persoon op die lijst staat als je de naam weet (bv de lijst op Wikipedia of in de London Gazette op https://www.thegazette.co.uk/ ). Fair enough als je de naam niet wilt delen op dit forum, begrijp me niet verkeerd. Maar als de vraag alleen is "wat draagt men" en niet "klopt de combinatie en klopt het bij de persoon", dan heb je gelijk.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

officier

Berichtdoor officier » 10 Feb 2015, 17:51

Spraakverwarring schreef:
officier schreef:Wie de heer op de foto is, is voor het beantwoorden van mijn vraag "welke onderscheidingen worden gedragen" niet belangrijk.
Ligt aan de insteek van de vraag, maar misschien had ik die niet goed begrepen. Zoals ik al aangaf is van dit soort zeer hoge Britse onderscheidingen heel precies bekend wie de dragers ervan zijn, je kunt dan simpelweg checken of de betreffende persoon op die lijst staat. Fair enough als je de naam niet wilt delen op dit form, begrijp me niet verkeerd. Maar als de vraag alleen is "wat draagt men" en niet "klopt de combinatie en klopt het het bij de persoon", dan heb je gelijk.
Ik ben van mening dat het niet noodzakelijk is om de naam van deze persoon bekend te maken om te bepalen of deze combinatie van Britse onderscheidingen orgineel is of niet. Helaas zijn ook op dit forum personen actief die er andere ideeën op nahouden als het gaat om het dragen van (mogelijk) oneigenlijke onderscheidingen.

Mocht iemand nog informatie hebben over de onderscheidingen, dan hoor ik het natuurlijk graag. Mocht iemand toch een (officiële) mogelijkheid weten waardoor de combinatie van onderscheidingen gedragen zou kunnen worden (bijvoorbeeld het dragen van de onderscheidingen van verschillende familieleden), dan hoor ik het ook graag.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Herman V

Berichtdoor Herman V » 10 Feb 2015, 18:28

M.i. en na het zien van de foto in het andere topic gaan we hier niet uit komen ben ik bang. De twee afgebeelde heren hebben verstand van zaken en zijn tegen de juiste uniformen met correcte (echter als combi onmogelijke) onderscheidingen aangelopen. Toen ik echter de jeugdige, ongeschoren heer met deze combi van onderscheidingen waarnam was mijn interesse om verder te zoeken totaal verdwenen. Een goede grap is nu mijn gevoel.

@officier. Het dragen van onderscheidingen van diverse familieleden komt alleen in enkele landen van het vml. Britse Gemenebest voor. En dan maar op 1 manier. Eigen medailles in een groep links en de medaillegroep van pa of opa rechts. Twee gescheiden groepen dus. Borststerren en halskruizen heb ik niet gedragen zie worden, alleen de zgn. spang. Deze optie is het m.i. dus niet.

Herman

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 10 Feb 2015, 18:37

officier schreef:Ik ben van mening dat het niet noodzakelijk is om de naam van deze persoon bekend te maken om te bepalen of deze combinatie van Britse onderscheidingen orgineel is of niet. Helaas zijn ook op dit forum personen actief die er andere ideeën op nahouden als het gaat om het dragen van (mogelijk) oneigenlijke onderscheidingen.
Snap ik en deel je mening daarover grotendeels, dit forum hoeft geen schandpaal te zijn. N.a.v. de foto's heb ik wel het omgekeerde geprobeerd: de combinatie van onderscheidingen zoeken en kijken of er een bestaande persoon aan te koppelen is. Zoals je hebt kunnen zien is me dat vooralsnog niet gelukt.

Vwb onderscheidingen van het VK kun je ook zelf in de digitale London Gazette (zeg maar de Britse staatscourant) zoeken op https://www.thegazette.co.uk/ gewoon de volledige naam van betrokkene tussen quotes in het zoekvak zetten en dan zien wat er naar boven komt (zie bv dit voorbeeld voor een zoekresultaat voor General Sir Nicholas Patrick Carter, in Nederland o.a. bekend als Commander ISAF Regional Command South in 2010). Als iemand je heeft wijsgemaakt dat een bepaalde persoon bepaalde (hoge) Britse onderscheidingen heeft, zeker de ridderordes en dapperheidsonderscheidingen, dan is het zo kinderlijk eenvoudig na te gaan of dat klopt of niet.

Het enige dat in Nederland niet is toegestaan is het dragen van Nederlandse ridderordes die men niet officieel heeft gekregen, voor de rest mag eigenlijk alles. Dus ook buitenlandse onderscheidingen, al dan niet van een familielid of familieleden of gekocht op e-bay. Vanuit het oogpunt van etiquette en goede smaak kun je daar van alles van vinden, maar ik vermoed dat we het daarover niet oneens zijn. Of er ook Britse formele regelgeving op dat gebied is, is mij niet bekend.

Verder ben ik het met Herman eens: het jonge uiterlijk van betrokkene in combinatie met hoge onderscheidingen als Knight Commander of the Order of the British Empire en zelfs Knight Grand Cross of the Royal Victorian Order = kan niet, tenzij het royalty is maar dan zijn de namen en rugnummers bekend. Blijft over wellicht een mooi verhaal over onderscheidingen van familieleden maar, tenzij de drager Brits onderdaan is, lijkt me dat ook naar het rijk der fabelen te verwijzen. In ieder geval is het geen Nederlands gebruik om onderscheidingen van anderen te dragen, hoewel je soms via sommige facebook-pagina's een andere indruk krijgt.

officier

Berichtdoor officier » 10 Feb 2015, 20:04

Herman V schreef:M.i. en na het zien van de foto in het andere topic gaan we hier niet uit komen ben ik bang. De twee afgebeelde heren hebben verstand van zaken en zijn tegen de juiste uniformen met correcte (echter als combi onmogelijke) onderscheidingen aangelopen. Toen ik echter de jeugdige, ongeschoren heer met deze combi van onderscheidingen waarnam was mijn interesse om verder te zoeken totaal verdwenen. Een goede grap is nu mijn gevoel.

@officier. Het dragen van onderscheidingen van diverse familieleden komt alleen in enkele landen van het vml. Britse Gemenebest voor. En dan maar op 1 manier. Eigen medailles in een groep links en de medaillegroep van pa of opa rechts. Twee gescheiden groepen dus. Borststerren en halskruizen heb ik niet gedragen zie worden, alleen de zgn. spang. Deze optie is het m.i. dus niet.

Herman
Herman, bedankt voor je reacties. Ik begrijp het gevoel van "de goede grap". Helaas is het voor deze heren geen grap. Zij menen deze onderscheidingen volledig rechtmatig te dragen.

Wat betreft het dragen van onderscheidingen van familieleden, ben ik de zelfde mening toegedaan als jij. Een medaillegroep (spang) van een (direct) familielid op de rechter borst. Geen borststerren, halskruizen of ordelinten. Ook geen combinatie van eigen onderscheidingen en die van een familielid in één spang.

moos

Berichtdoor moos » 11 Feb 2015, 08:35

Wat betreft het dragen van onderscheidingen van familieleden, ben ik de zelfde mening toegedaan als jij. Een medaillegroep (spang) van een (direct) familielid op de rechter borst

Ik heb voor mijn opa postuum een MOK gekregen en heb dat voor het eerst gedragen (op Engelse wijze) tijdens de parade in Londen op remembrance sunday j.l.
Ik ben voornemens om dit ook te doen tijdens de komende veteranen dag in Den Haag.
Zo als al gezegd er is geen regelgeving over en ik wil eens kijken wat voor commentaar ik daar op ga krijgen (positief of negatief).
Mogelijk wordt het wel een nieuwe trend in Nedeland of wordt ik ter plekke afgefakkeld.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 11 Feb 2015, 09:41

moos schreef:Ik heb voor mijn opa postuum een MOK gekregen en heb dat voor het eerst gedragen (op Engelse wijze) tijdens de parade in Londen op remembrance sunday j.l.
Ik ben voornemens om dit ook te doen tijdens de komende veteranen dag in Den Haag.
Zo als al gezegd er is geen regelgeving over en ik wil eens kijken wat voor commentaar ik daar op ga krijgen (positief of negatief).
Mogelijk wordt het wel een nieuwe trend in Nedeland of wordt ik ter plekke afgefakkeld.
Okay, ik hap wel. Ja, het màg (of preciezer: is niet verboden), maar waarom zou je dat willen?
In gedachten zie ik straks al hele cohorten aan het defilé meedoen die zelf geen minuut gediend hebben maar wel de rechterborst vol met in een la gevonden medailles van vader of opa... Of ze bij gebrek aan kennis of fatsoen toch maar links opspelden, weten zij veel.
Als je al overleden familieleden zou willen eren op die manier, dan lijkt me een herdenking op 4 mei daarvoor een beter moment.

Terug naar “Onderscheidingen”