Identificatie onderscheidingen

officier

Identificatie onderscheidingen

Berichtdoor officier » 15 Mei 2014, 14:14

Wie kan mij helpen bij de identificatie van de onderscheidingen op onderstaande foto's? Helaas kan ik de foto's niet groter en scherper krijgen.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (5.98 KiB) 7378 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (22.85 KiB) 7378 keer bekeken
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Roel
Moderator

Re: Identificatie onderscheidingen

Berichtdoor Roel » 15 Mei 2014, 14:59

Tweede foto (rode jas)

Om de hals:

Baronets badge

Grootlint:

Grand Cross of the Royal Victorian Order

Borstkruis rechtsboven:

Grand Cross of the Royal Victorian Order

Borstkruis linksonder:

Onbekende rang in dhe Most Noble Order of the Garter

Miniaturen:

Onbekende rang in The Most Honourable Order of the Bath
Commander in The Most Excellent Order of the British Empire
Knight Batchelors badge
Officer of the Most Venerable Order of St. John of Jerusalem
Queens Gallantry Medal ?
Onbekend, mogelijk een Long service medal
Onbekend, lijkt op het Amerikaanse Air Force Cross
Onbekend
Onbekend, Egyptisch?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

officier

Berichtdoor officier » 15 Mei 2014, 15:04

Heel erg bedankt Roel. Als je deze foto ziet, wat is dan jouw indruk over de combinatie van de onderscheidingen en de wijze waarop deze gedragen worden?

Wie weet de overige onderscheidingen?
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 15 Mei 2014, 15:20

De combinatie is, als hij echt bestaat, enorm zeldzaam. De volgorde van de miniaturen is niet helemaal correct.
Opvallend is de afwezigheid van medailles die een militaire dienst weerspiegelen of Koninklijke Herinneringsmedailles.

Ik heb er mijn twijfels bij....
Lid van SRO en OMSA

Herman V

Berichtdoor Herman V » 16 Mei 2014, 08:51

Heren,

De Queens Gallantry Medal is niet correct dit is de Queens Golden Jubilee Medal 2002.
De tweede van rechts in dezelfde groep is een Territorial of een Efficiency Decoration. Dat is een onderscheiding voor, in dit geval, een officier die een aantal dienstjaren heeft gemaakt. De rechter 4 onderscheidingen in deze miniatuurgroep zijn mij op 1 na onbekend. De hele groep ziet er wat scheef en slordig uit. De drager heeft ze niet netjes aan elkaar laten maken.

Mijn inschatting is dat deze man jarenlang reserve officier is geweest, duidelijk van adel is, een aantal hoge Britse onderscheidingen en nog wat andere aparte onderscheidingen heeft ontvangen. Toch wel een unieke groep onderscheidingen die maar tot één persoon kunnen leiden die redelijk dicht in de buurt van het Britse Koningshuis heeft geacteerd.

Slechts mijn bescheiden mening,

Herman

pieter1012

Berichtdoor pieter1012 » 16 Mei 2014, 09:05

Dit is volgens mij een opgemaakte set. Hij draagt alleen de ster van de Garter en het grootkruislint plus ster van de Royal Victorian Order. De Garter heeft voorrang op alle Britse orden en een ridder in de Garter (het heeft overigens maar één klasse) zal altijd het lint van deze orde dragen boven die van alle andere Britse orden.
Pieter

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 16 Mei 2014, 11:16

Is de adelaar die hij draagt niet het symbool van de "The Blues and Royals"?
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 16 Mei 2014, 11:23

Een volledige foto zou helpen om de persoon te achterhalen!
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 16 Mei 2014, 11:25

Herman V schreef:Heren,

De Queens Gallantry Medal is niet correct dit is de Queens Golden Jubilee Medal 2002.
De tweede van rechts in dezelfde groep is een Territorial of een Efficiency Decoration. Dat is een onderscheiding voor, in dit geval, een officier die een aantal dienstjaren heeft gemaakt. De rechter 4 onderscheidingen in deze miniatuurgroep zijn mij op 1 na onbekend. De hele groep ziet er wat scheef en slordig uit. De drager heeft ze niet netjes aan elkaar laten maken.

Herman

Hoi Herman,

Helemaal eens met de QGJM 2002 versus de GQM.

Ook eens met de Efficiency Decoration. Dan is het ook geen Amerikaanse medaille daarvoor!
Lid van SRO en OMSA

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 16 Mei 2014, 11:27

Nee, deze adelaar lijkt eerder op de adelaar van de 1st (Royal) Dragoons.

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 16 Mei 2014, 11:29

Roel schreef:
Herman V schreef:Heren,

Herman

Hoi Herman,

Helemaal eens met de QGJM 2002 versus de GQM.

Ook eens met de Efficiency Decoration. Dan is het ook geen Amerikaanse medaille daarvoor!

Ik niet! :P

1. De Queen Elizabeth II Golden Jubilee Medal heeft 2 rode strepen aan de zijkanten van het lint. Dat heeft deze medaille niet.
2. De Queen Elizabeth II Golden Jubilee Medal is van goud, de medaille op de foto is duidelijk zilver.

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 16 Mei 2014, 11:36

Nog wat betreft de adelaar / eenheid. De mess dress van de Blues and Royals heeft een ander model dan de mess dress die op de foto te zien is.

officier

Berichtdoor officier » 16 Mei 2014, 11:58

pieter1012 schreef:Dit is volgens mij een opgemaakte set. Hij draagt alleen de ster van de Garter en het grootkruislint plus ster van de Royal Victorian Order. De Garter heeft voorrang op alle Britse orden en een ridder in de Garter (het heeft overigens maar één klasse) zal altijd het lint van deze orde dragen boven die van alle andere Britse orden.
Pieter

Ik heb de namenlijsten van de verschillende Britse ridderorden er eens op nageslagen. De combinatie van KG (Knight of the Garter), GCVO (Grand Cross Victorian Order) en *CB (Order of the Bath) kont niet voor. Er zijn KG die ook de GCVO hebben, maar deze zijn geen member of the Order of the Bath.

Ik kom dan ook tot de conclusie dat dit het oneigenlijk dragen van onderscheidingen is, welke in het geval van de ridderorden in Groot Brittanië zelf strafbaar is.

officier

Berichtdoor officier » 16 Mei 2014, 12:09

Weet iemand wat voor grootlint op de eerste foto gedragen wordt?

officier

Berichtdoor officier » 09 Feb 2015, 09:58

De heer van de tweede foto van deze trail (rode uniform), nu in een ander uniform. Iemand enig idee wat hier voor onderscheidingen gedragen worden en wat voor uniform het is? Helaas geen beter foto.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (36.33 KiB) 5922 keer bekeken

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 09 Feb 2015, 14:38

Om de hals: Baronet en Knight Commander Order of the British Empire (ook onderste borstster). Sjerp en bovenste borstster: grootkruis Royal Victorian Order. Dat treft, want die zijn allen bij naam en rugnummer bekend, zie deze link. Voor zover ik kan zien is de enige GCVO die ook Baronet is, Sir Hew Hamilton-Dalrymple, 10th Baronet (hier een foto'tje van betrokkene). Dan zijn er nog 2 GCVO die ook KBE zijn (Sir John Holmes en Sir Ninian Stephen) maar die zijn beide geen Baronet. Enige die overblijft is dan Hew Hamilton-Dalrymple, een man van 88 maar de man op de foto lijkt me jonger?
Overigens komt de hier getoonde combinatie Bt GCVO KBE sowieso niet voor...

Spange begint met Distinguished Service Order en dan een Maltezer of Johanniter orde (waarschijnijk de laatste omdat de katholieke Maltezer orde in het VK niet voor komt), daarna een serie wat er uitziet als de nodige campaign medals maar die ik zo niet direct kan thuisbrengen.

Eerlijk gezegd lijkt het me fantasie, de getoonde combinatie (als die überhaupt al klopt) hoort niet bij een nu in leven zijnde persoon. Ben benieuwd waar de foto's vandaan komen?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

officier

Berichtdoor officier » 09 Feb 2015, 17:06

Ik heb eens gehoord dat in het in sommige landen toegestaan is de onderscheidingen van een overleden familielid te dragen. Kan dat hier het geval zijn? Is dat in Groot-Brittanië toegestaan? Zou de combinatie van onderscheidingen dan mogelijk zijn?

Weet iemand wat voor uniform het is?

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 09 Feb 2015, 18:45

Nog even zoeken op de combinatie GCVO, KBE, DSO levert alleen Marshal of the Royal Air Force Sir John Grandy (1913-2004) op, maar die was ook geen Baronet. Ik denk dat de combinatie fantasie is.

Het uniform lijkt me het No 1. Dress uniform van de British Army, ik vond het bijvoorbeeld hier en hier.

Over het dragen van onderscheidingen van overleden familieleden heb ik eens ergens gelezen dat men dat in de Angelsaksische landen doet, maar dat men dan de spange op de rechterborst draagt, om zo aan te geven dat het niet de eigen onderscheidingen zijn. Zie bijvoorbeeld deze tekst:

Family members may wear their forebears medals on the right breast which indicates that they are not their own. There is no limitation or formal policy on what occasions they should be worn. In essence, the wearing of forebear's medals on the right breast is a convention passed down over the years that is largely dictated by the occasion and (ideally) a measure of decorum fitting the event. They should not be worn lightly or where it would be inappropriate to do so.

Het lijkt in ieder geval geen officieel protocol maar meer een gebruik.

officier

Berichtdoor officier » 09 Feb 2015, 22:16

Spraakverwarring schreef:Nog even zoeken op de combinatie GCVO, KBE, DSO levert alleen Marshal of the Royal Air Force Sir John Grandy (1913-2004) op, maar die was ook geen Baronet. Ik denk dat de combinatie fantasie is.

Het uniform lijkt me het No 1. Dress uniform van de British Army, ik vond het bijvoorbeeld hier en hier.

Over het dragen van onderscheidingen van overleden familieleden heb ik eens ergens gelezen dat men dat in de Angelsaksische landen doet, maar dat men dan de spange op de rechterborst draagt, om zo aan te geven dat het niet de eigen onderscheidingen zijn. Zie bijvoorbeeld deze tekst:

Family members may wear their forebears medals on the right breast which indicates that they are not their own. There is no limitation or formal policy on what occasions they should be worn. In essence, the wearing of forebear's medals on the right breast is a convention passed down over the years that is largely dictated by the occasion and (ideally) a measure of decorum fitting the event. They should not be worn lightly or where it would be inappropriate to do so.

Het lijkt in ieder geval geen officieel protocol maar meer een gebruik.
Spraakverwarring, dank! Mocht iemand aanvullende informatie hebben over de onderscheidingen, het uniform over de versierselen (bijv. Nestel), dan hoor ik het graag.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 10 Feb 2015, 13:28

In de borstspang van 11 medailles herken ik de volgende medailles:
1. DSO
2. Order of St. John (Johanniterorde)
3. George Medal
4. Queens Gallantry Medal
5. Imperial Service Medal
6. Queens Golden Jubilee medal 2002
7. Queens Diamond Jubilee medal 2012
8. ...
9. ...
10. ...
11. ...

Vergeleken met de eerdere foto met miniaturen wijkt deze set behoorlijk af.
Ook het feit dat er een DSO en twee andere dapperheidsonderscheidingen in de set zit ZONDER dat er een campaign medaille in de set zit doet bij mij een alarmbel afgaan. De eerdere TD of ED is verdwenen.

Zo lang er niet een scherpere foto beschikbaar komt is dit raadsel nog niet opgelost. Zoals eerdere reacties al lieten zien. De set is een onmogelijke fantasieset. Ik vraag me af welke Britse hoogwaardigheidsbekleder met deze bijzondere set rondloopt in een generaals gala uniform en er blijkbaar mee wegkomt. Of we moeten iets over het hoofd zien en is alles correct en aan hem uitgereikt. Waarschijnlijk is zijn naam dan Bond, James Bond (alhoewel deze Commander (Reserve) in de Briste Navy was).

De schoudernestel is die van een Adjudant van the Queen.

The mystery continues.

Herman V

officier

Berichtdoor officier » 10 Feb 2015, 15:41

Herman V schreef:In de borstspang van 11 medailles herken ik de volgende medailles:
1. DSO
2. Order of St. John (Johanniterorde)
3. George Medal
4. Queens Gallantry Medal
5. Imperial Service Medal
6. Queens Golden Jubilee medal 2002
7. Queens Diamond Jubilee medal 2012
8. ...
9. ...
10. ...
11. ...

Vergeleken met de eerdere foto met miniaturen wijkt deze set behoorlijk af.
Ook het feit dat er een DSO en twee andere dapperheidsonderscheidingen in de set zit ZONDER dat er een campaign medaille in de set zit doet bij mij een alarmbel afgaan. De eerdere TD of ED is verdwenen.

Zo lang er niet een scherpere foto beschikbaar komt is dit raadsel nog niet opgelost. Zoals eerdere reacties al lieten zien. De set is een onmogelijke fantasieset. Ik vraag me af welke Britse hoogwaardigheidsbekleder met deze bijzondere set rondloopt in een generaals gala uniform en er blijkbaar mee wegkomt. Of we moeten iets over het hoofd zien en is alles correct en aan hem uitgereikt. Waarschijnlijk is zijn naam dan Bond, James Bond (alhoewel deze Commander (Reserve) in de Briste Navy was).

De schoudernestel is die van een Adjudant van the Queen.

The mystery continues.

Herman V
Herman, ontzettend bedankt voor de informatie. Voorlopig weet ik weer genoeg.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 10 Feb 2015, 17:10

Herman V schreef:Zo lang er niet een scherpere foto beschikbaar komt is dit raadsel nog niet opgelost. Zoals eerdere reacties al lieten zien. De set is een onmogelijke fantasieset. Ik vraag me af welke Britse hoogwaardigheidsbekleder met deze bijzondere set rondloopt in een generaals gala uniform en er blijkbaar mee wegkomt. Of we moeten iets over het hoofd zien en is alles correct en aan hem uitgereikt. Waarschijnlijk is zijn naam dan Bond, James Bond (alhoewel deze Commander (Reserve) in de Briste Navy was).
Misschien is het de Britse tegenanger van "onze" prins Dschero Khan :) Tja, het blijft een foto die vragen oproept. Zeker zolang we niet weten wie er op de foto staat en in welke context die genomen is, het kan bijvoorbeeld ook een toneelvoorstelling of re-enactment zijn. @Officier, kun je aangeven waar de foto's vandaan komen en wat de achtergrond is?

gren1

Berichtdoor gren1 » 10 Feb 2015, 17:14

Spraakverwarring schreef:
Herman V schreef:Zo lang er niet een scherpere foto beschikbaar komt is dit raadsel nog niet opgelost. Zoals eerdere reacties al lieten zien. De set is een onmogelijke fantasieset. Ik vraag me af welke Britse hoogwaardigheidsbekleder met deze bijzondere set rondloopt in een generaals gala uniform en er blijkbaar mee wegkomt. Of we moeten iets over het hoofd zien en is alles correct en aan hem uitgereikt. Waarschijnlijk is zijn naam dan Bond, James Bond (alhoewel deze Commander (Reserve) in de Briste Navy was).
Misschien is het de Britse tegenanger van "onze" prins Dschero Khan :) Tja, het blijft een foto die vragen oproept. Zeker zolang we niet weten wie er op de foto staat en in welke context die genomen is, het kan bijvoorbeeld ook een toneelvoorstelling of re-enactment zijn. @Officier, kun je aangeven waar de foto's vandaan komen en wat de achtergrond is?

Hier zijn de betreffende hoogwaardigheidsbekleders:
viewtopic.php?f=26&t=3503
Doe wel en zie niet om

gren1

Berichtdoor gren1 » 10 Feb 2015, 17:14

Spraakverwarring schreef:

viewtopic.php?f=26&t=3503
Doe wel en zie niet om

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 10 Feb 2015, 17:19

Aha, clowns dus, ter verhoging van de feestvreugde zullen we maar zeggen. Grote kans dat het afkomstig is van een kostuumverhuur of rekwisietenverzameling. Hebben misschien zelf niet eens enige notie van wat ze dragen maar het ziet er wel peppie uit, toch? Hoeven we niet serieus te nemen, me dunkt. Desalniettemin: leuk puzzelwerk :)
Laatst gewijzigd door Spraakverwarring op 10 Feb 2015, 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Onderscheidingen”