draagvolgorde Navo medailles

skygulik

draagvolgorde Navo medailles

Berichtdoor skygulik » 11 Apr 2014, 08:24

weet iemand waar ik kan vinden wat de juiste draagvolgorde is van de Navo medailles.

in het handboek onderscheidingen is er niets over te vinden.

rede van deze vraag dat er twee mensen zijn die de zelfde medaille hebben maar in een andere volgorde dragen.

het betreft de Meritorious service medal en de non article 5 medal ISAF.

Noot: bij het opmaken is de grote Meritorious baton gebruikt, (die standaard er bij wordt geleverd) moet dit niet ook de 27mm versie zijn.
omdat je nu bij betrokkene een kleine baton (27mm) ISAF en een grote (35mm) Meritorious rond loopt.
De omnibus dubitandum

Iron Mike

Re: draagvolgorde Navo medailles

Berichtdoor Iron Mike » 11 Apr 2014, 12:38

skygulik schreef:weet iemand waar ik kan vinden wat de juiste draagvolgorde is van de Navo medailles.

in het handboek onderscheidingen is er niets over te vinden.

rede van deze vraag dat er twee mensen zijn die de zelfde medaille hebben maar in een andere volgorde dragen.

het betreft de Meritorious service medal en de non article 5 medal ISAF.

Vwb de "normale" NAVO onderscheidingen is hiervoor een volgorde aangenomen, welke lijkt (als men naar de volgorde kijkt) uit te gaan van de volgorde waarin de begindatum van de desbetreffende missie leidend is. De NAVO medaille met gesp "FORMER YUGOSLAVIA" is namelijk de onderscheiding die als eerste genoemd wordt, gevolgd door die met "KOSOVO" etc. Of de MSM ook in deze volgorde mee dingt is mij niet bekend, wat ik me zou kunnen voorstellen is dat deze, omdat deze niet aan een missie is gekoppeld, qua "waarde" vooraan komt te hangen (maar dat is speculatie). Wel is dit zo bij bijvoorbeeld Canada (http://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_o ... ion_medals)

skygulik schreef: Noot: bij het opmaken is de grote Meritorious baton gebruikt, (die standaard er bij wordt geleverd) moet dit niet ook de 27mm versie zijn.
omdat je nu bij betrokkene een kleine baton (27mm) ISAF en een grote (35mm) Meritorious rond loopt.

In het VS 2-1593 wordt gesteld dat er maar 2 uitzonderingen zijn op de batonafmetingen van 27 x 11mm, te weten de batons van het Oorlogsherinneringskruis en van het Ereteken voor Orde en Vrede; indien men gerechtigd is tot het dragen van meer dan 2 sterren op de baton, de afmetingen worden dan 39 x 11 mm. Bij de KL (!) is het dragen van de NATO MSM baton van 35 mm breed dus niet toegestaan.
"If you've done it, it ain't bragging"

skygulik

Berichtdoor skygulik » 12 Apr 2014, 08:42

MCPJSmits

bedankt voor je antwoord

weer een mooie fout door Wielik want die hebben hem zo wel opgemaakt.
zal betrokkene informeren want die kwam met die vraag hoe het nu zat.
De omnibus dubitandum

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 12 Apr 2014, 08:45

Skygulik,

Weet niet van welk KMD de collega afkomstig is, maar bij de KL geeft het voorschrift aan dat het niet is toegestaan, voor andere KMDn hoeft dit niet zo te zijn natuurlijk!
"If you've done it, it ain't bragging"

skygulik

Berichtdoor skygulik » 12 Apr 2014, 08:52

ook bij de KLu gelden deze voorschriften alleen ik had deze vragen gesteld omdat er over de navo medailles weinig staat vermeld in de boeken
wat beter dan het te vragen aan mede collega´s / verzamelaars om tot een juist antwoord te komen dan wat te prutsen

er is een lange weg te gaan maar ik zie graag mijn Klu collega's correct in hun DT lopen.
De omnibus dubitandum

Terug naar “Onderscheidingen”