medaillegroep

Herman V

medaillegroep

Berichtdoor Herman V » 17 Jan 2014, 13:27

Mede forumgenoten,

onderstaande set is te bewonderen op MP. Ik heb de verkoper gemailt en hij wil geen naam noemen. Die geeft hij alleen aan de uiteindelijke koper. Dat is zijn goed recht, echter wij, forumvrienden, met onze gebundelde krachten moeten toch een goede kans maken op een naam.

Ik heb al wat onderzoek gedaan. De VN UNTSO medaille met het cijfer 10 springt in het oog. Een tour UNTSO duurt 1 jaar (plus soms nog wat dagen) en levert deze medaille op, echter de toekenning is voor een periode van 180 dagen. Dussss 1 jaar is het dubbele, et voila, zo nu en dan zie je waarnemers met een 2 lopen na 1 tour.

Deze gedachte vasthoudend, welke Nederlands officier heeft 5 tours (of meer) UNTSO volbracht?

Oh ja, de meest rechtse onderscheiding is het Indonesische Luchtmacht kruis 3e klasse. (met dank aan het GMIC forum) en het Officierskruis heeft het cijfer 30 (XXX)

Have fun....
Herman
Bijlagen
$_88.JPG
$_85.JPG

Sjors

Re: medaillegroep

Berichtdoor Sjors » 17 Jan 2014, 13:34

Hallo Herman,

Kan niet zo moeilijk zijn. Het Nieuw Guinea kruis is trouwens uitgereikt in de negentiger jaren, na de hernieuwde openstelling. De Orde voor luchtmacht verdienste van Indonesië is slechts vier keer aan een Nederlandse luchtmachtofficier uitgereikt. In combinatie met het 30 jaar trouwe dienst denk ik aan P.M Kralingen.

Groet Sjors

Herman V

Berichtdoor Herman V » 17 Jan 2014, 14:17

Bazinga, Sjors..... en dat na 7 minuten. Petje af. 8)

Mede forumgenoten, nog andere kandidaten?

Herman

Sjors

Berichtdoor Sjors » 17 Jan 2014, 14:57

Hallo Herman,

Helaas hadden ze bij de opmaak niet het correcte lint voor de Indonesische onderscheiding. Ik voeg even een foto toe hoe hij zou moeten zijn.

Sjors
Bijlagen
SBRI5.jpg

Herman V

Berichtdoor Herman V » 17 Jan 2014, 15:19

Thx,

en dit is een eerste klasse (halskruis blijkbaar).

Wellicht heeft de 2e klasse 3 gele strepen in het midden van het lint?!?

Herman
Bijlagen
Indonesian Air Force star 1st class.jpg

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 17 Jan 2014, 19:06

Opmerkelijk is dat in de groep de VN-medaille voor missie UNDOF voorkomt. Volgens de gegevens van het NIMH (klik hier) heeft er slechts één Nederlandse militair ooit deel uit gemaakt van UNDOF, Genmaj J.C. Kosters die van 16 jan 1995 t/m 31 mei 1997 force-commander was. Ik weet niet of Kosters ook in NNG diende, maar gezien zijn leeftijd zou het kunnen (volgens dit bericht uit het NRC van 23 december 1994 was hij toen 53, dus het zou net kunnen: toen Nederland wegging uit NNG in 1962 was hij 21). Aan de andere kant was dezelfde Kosters eerder van 26 mei 1983 - 20 oktober 1983 commandant van Dutchbatt (UNIFIL), maar ik zie geen UNIFIL medal in de groep.

Er is vast wel iemand hier die ergens een naam- en ranglijst heeft waarin de onderscheidingen van Kosters vernoemd staan en uitsluitsel kan geven?

Overigens vind ik 't wel een opmerkelijke optelling van missies: én NNG, én 5 jaar UNTSO én UNDOF... je zou haast denken dat de man in kwestie nooit thuis was.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Herman V

Berichtdoor Herman V » 18 Jan 2014, 10:28

Spraakverwarring schreef:Opmerkelijk is dat in de groep de VN-medaille voor missie UNDOF voorkomt. Volgens de gegevens van het NIMH (klik hier) heeft er slechts één Nederlandse militair ooit deel uit gemaakt van UNDOF, Genmaj J.C. Kosters die van 16 jan 1995 t/m 31 mei 1997 force-commander was. Ik weet niet of Kosters ook in NNG diende, maar gezien zijn leeftijd zou het kunnen (volgens dit bericht uit het NRC van 23 december 1994 was hij toen 53, dus het zou net kunnen: toen Nederland wegging uit NNG in 1962 was hij 21). Aan de andere kant was dezelfde Kosters eerder van 26 mei 1983 - 20 oktober 1983 commandant van Dutchbatt (UNIFIL), maar ik zie geen UNIFIL medal in de groep.

Er is vast wel iemand hier die ergens een naam- en ranglijst heeft waarin de onderscheidingen van Kosters vernoemd staan en uitsluitsel kan geven?

Overigens vind ik 't wel een opmerkelijke optelling van missies: én NNG, én 5 jaar UNTSO én UNDOF... je zou haast denken dat de man in kwestie nooit thuis was.

De NIMH zit er naast. Nederlandse UNTSO waarnemers verlengden regelmatig hun tour van 1 jaar en werden dan soms aan UNDOF uitgeleend. Ook vandaag opereren er Nederlanders bij de UNDOF. I.v.m. de burgeroorlog in Syrië zijn er enkele Nederlanders geplaatst bij UNDOF. Dit omdat Oostenrijk zich vorig jaar terugtrok uit deze missie.
De inzet van genmaj Johan Kosters was inderdaad voor de UNDOF en kreeg indertijd veel aandacht in de media, derhalve zal het NIMH dit wel onthouden hebben. De Naam en Ranglijsten zagen hun eind met editie 1989, de complete set onderscheidingen van gen Kosters uit 1997 - 1998 zijn mij niet bekend. Misschien een ander forumlid? Ik heb de N&R 1988 thuis en hier staat geen NGK bij Kosters. Let wel, de tweede uitreikronde van het NGK was in 1993 - 1994, dus wie weet.

De man die ik nu op het oog heb voor deze set, maj Klu J. Spaans was zelfs 7 jaar ingezet voor UNTSO (1 'normale'tour UNTSO van 1 jaar en een 2e tour van 6 jaar van 1980 t/m 1986 inclusief UNDOF), had ook de Indonesische onderscheiding, het Officierskruis XXX en een Zuidslavische onderscheiding die niet in de boven getoonde set zit. In ieder geval was hij zo vaak in Nederland dat hij 25 x de Nijmeegse Vierdaagse heeft uitgelopen.

Tot zover,
Herman V

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 18 Jan 2014, 22:46

Ik begrijp niet zo goed de prijs van 1000 euro+ Uiteraard is het altijd, wat de gek er voor geeft, maarja...

Begrijp ik het goed dat het Egyptische Commandeurskruis er niet bij hoorde?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 19 Jan 2014, 09:35

Herman V schreef:De NIMH zit er naast.
Herman, dank voor de aanvulling. Als je op de Defensiewebsite op de term UNDOF zoekt, vind je inderdaad de nodige treffers die jouw lezing lijken te bevestigen. Als de officiële geschiedschrijving van NIMH niet klopt dan loont het de moeite om ze daar eens over te benaderen. Mijn ervaring is dat ze daar voor open staan. In het verleden heb ik ze ook al eens gewezen op wat omissies in de beschrijving van een paar aspecten m.b.t. voormalig Joegoslavië. Dat hebben ze toen keurig gecorrigeerd. POC is drs. Richard van Gils, zie deze link voor contactgegevens.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Herman V

Berichtdoor Herman V » 31 Okt 2015, 12:16

De getoonde set is definitief niet van Generaal Majoor bd Johan Kosters.

In zijn groep zaten tenminste:

Officier in de Orde van Oranje Nassau
Herinneringsmedaille VN Operaties met de gesp LIBANON 1979
Herinneringsmedaille Multinationale Vredesoperaties
Officierskruis
TMPT kruis
VN medaille UNIFIL
VN medaille UNDOF
ECMM medaille

Tot zover,
Herman

Terug naar “Onderscheidingen”