Mini batons?

Pieter999

Mini batons?

Berichtdoor Pieter999 » 03 Nov 2013, 11:14

Hallo allemaal,

Ik zou degene(n) die mij vertelt welke onderscheidingen deze batons representeren zeer erkentelijk zijn. Ik kwam het tegen tussen de bezittingen van wat geërfde spulletjes van mijn moeder maar (kan nog) niet bevestigen om of zij aan een familielid toe behoren.

Mijnsinziens zijn de afmetingen van de afzonderlijke batons afwijkend van de 'norm' daar zij mij ongewoon klein aanzien. (ongeveer 12 tot 13mm per stuk?)

DSC08030 (1).JPG

N.B. De donker blauwe onderscheiding(nr. 5) bevat een verticale, centrale zwarte streep, de wijdte plus/minus gelijk aan 1 van de witte strepen op de 1 na laatste.

Bij voorbaat hartelijk dank!

Spraakverwarring

Re: Mini batons?

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Nov 2013, 13:34

Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, Officier in de Orde van Oranje-Nassau, Onderscheidingsteken voor eervolle langdurige Nederlandse effectieve dienst als officier (zonder jaarcijfers), Mobilisatiekruis 1914-1918
De laatste 4 ken ik zo niet, waarschijnlijk buitenlands?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 03 Nov 2013, 14:31

Kleine batons werden (worden?) wel gedragen op de avondtenue, i.p.v. de miniatuuronderscheidingen.
- sic Gloria transit Mundi -

Pieter999

Berichtdoor Pieter999 » 03 Nov 2013, 17:08

Spraakverwarring schreef:Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, Officier in de Orde van Oranje-Nassau, Onderscheidingsteken voor eervolle langdurige Nederlandse effectieve dienst als officier (zonder jaarcijfers), Mobilisatiekruis 1914-1918

OK, bedankt zover, ik stel het bijzonder op prijs!

Pieter.

P.S. Iemand op van een ander Forum meende dat er een ?aantal/paar bijzaten die te maken hebben met het Rode Kruis....?
Laatst gewijzigd door Pieter999 op 03 Nov 2013, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter999

Berichtdoor Pieter999 » 03 Nov 2013, 17:10

Ed van Engeland schreef:Kleine batons werden (worden?) wel gedragen op de avondtenue, i.p.v. de miniatuuronderscheidingen.

Aha, ik begrijp het, zoals op een 'tuxedo' bijvoorbeeld?

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 03 Nov 2013, 17:22

Pieter999 schreef:
Spraakverwarring schreef:Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, Officier in de Orde van Oranje-Nassau, Onderscheidingsteken voor eervolle langdurige Nederlandse effectieve dienst als officier (zonder jaarcijfers), Mobilisatiekruis 1914-1918

Pieter.

P.S. Iemand op van een ander Forum meende dat er een ?aantal/paar bijzaten die te maken hebben met het Rode Kruis....?

Diegene was ik. Ik zal vanavond even in je set duiken, kijken wat ik kan achterhalen!

Ps. Ik zie dat je in kendal woont. Mooie plaats!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 03 Nov 2013, 17:31

De laatste baton heeft nog het meeste weg van de:

Deutsche Olympia-Ehrenzeichen 2. Klasse für besondere Verdienste in der ausführenden organisatorischen Tätigkeit

Pieter, heb je iemand in de familie die iets met de Olympische Spelen in Duitsland 1936 te maken kan hebben? Kun je ons vertellen van welke mogelijke familieleden dit kan zijn geweest? (achternamen)
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Nov 2013, 17:44

Roel schreef:P.S. Iemand op van een ander Forum meende dat er een ?aantal/paar bijzaten die te maken hebben met het Rode Kruis....?
Dat dacht ik in eerste instantie ook. Zou misschien kunnen, maar dan zijn het geen Nederlandse Rode Kruis onderscheidingen. Die heb ik namelijk al gechecked. Ben benieuwd wat de uitkomst is en van wie deze set is en het verhaal erachter, als dat te achterhalen valt.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 03 Nov 2013, 18:09

Ik heb de drager gevonden;

Afbeelding

De Duitse medaille voor 1936 gaf de doorslag. In het boek: Organisationskomitee für die XI. Olympiade Berlin 1936 E.V.. The XIth Olympic Games, Berlin, 1936; Official Report, Wilhelm Limpert, Berlijn, 1937. kwam ik drie Nederlanders tegen. De enige militair was Pieter Wilhelmus Scharroo, kolonel,

http://collecties.gemeentearchief.rotte ... soort=1122 1090 1137 1182 1272 1302 1242 1197 1227 1152 1167 1287 1212 1257&doc_beschrijvingssoort=1272&[ARGS_PLACEHOLDER]
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 03 Nov 2013, 18:14

Zijn onderscheidingen zijn:

Ridder der Orde van de Nederlandsche
Leeuw
Officier in de Orde van Oranje Nassau
Ereteken voor langdurige dienst als officier
(35 jaar)
Medaille 3e klasse van het PruisischeRode
Kruis
Zilveren medaille VII Olympische Spelen
(België)
Officier in de Orde van Leopold II
Officier der Orde van het herstelde Polen
(Polonia Restituta)
Medaille van het Roode Kruis (Servië)
Medaille 2e klasse van het Duitsche
Roode Kruis
Ridder van het Legioen van
Eer(Frankrijk)
Officier van de Orde van den Witten
Leeuw (Tsjechoslowakije)
Officier der Orde van de Italiaansche
Kroon (Italië)
Ridder van de Militaire Orde van onze
Heer Jezus Christus (Portugal)
Ridder 1e klas der Orde van het Zwaard
(Zweden)
Duitsch Olympisch Ereteken 1e klasse
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Nov 2013, 18:33

Dan is 't wel merkwaardig dat die batonset hierboven maar een deel van zijn onderscheidingen weergeeft en aan de andere kant dat het mobilisatiekruis 1914-1918 niet in de opsomming staat. De foto toont de kolonel in voorloorlogs uniform, waar hij al meer batons draagt. De Duitse medaille is uit 1936 begrijp ik, dan matched de batonset op de foto niet met de batonset van de topicstarter.

Zijn zijn data van bevordering bekend? Dat kan helpen om in ieder geval de periode van de foto helder te krijgen.

Meer over Kol Scharroo: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pieter_Scharroo hij was o.a. ook commandant van de troepen in Rotterdam tijdens de Duitse inval in 1940. Ik neem aan dat hij na WOII dan in ieder geval ook het oorlogsherinneringskruis ontvangen zal hebben. Zie verder ook deze discussie http://www.grebbeberg.nl/forum.php?page ... p=7&view=3 op de website van Stichting De Greb.

Pieter999

Berichtdoor Pieter999 » 03 Nov 2013, 21:42

Roel schreef:
Pieter999 schreef:

Pieter.

Diegene was ik. Ik zal vanavond even in je set duiken, kijken wat ik kan achterhalen!

Ps. Ik zie dat je in kendal woont. Mooie plaats!

De 'onderscheidingen en medaille wereld' is klein zie ik al! Ondertussen heb ik misschien zelf ook een baton ontcijferd en dat is nummer 5, die met de verticale zwarte streep welke alleen onder vergroting goed zichtbaar is; zou dat een 'Orde van Leopold II' onderscheiding kunnen zijn?

Bedankt alvast voor jouw moeite Roel, ik ben enorm benieuwd! Is het ook te achterhalen wie de drager was? Ik zie zonet hier onder een ander bericht waarin een communicatie tussen jou en 'spraakverwarring'? Ik vind het nogal verwarrend hoe deze site werkt maar dat zal wel wennen hoop ik!

Ja, ik woon de laatste 6 jaar hier in een klein dorpje dichtbij Kendal en het is hier inderdaad prachtig. We zitten 1 tot 2 en een half uur rijden (afhankelijk waar je wilt zijn) van het Lake District en dat was bijna 24 jaar geleden een van de grootste redenen om hier te gaan wonen. Ik heb altijd wel hier in de buurt gewoond; Hornby (in een kasteel!), Lancaster, Arkholme, Underbarrow en nu hier.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 03 Nov 2013, 21:44

Beste Pieter, kijk even hierboven in het topic. Ik heb een mogelijke drager gevonden.

Kendal ken ik omdat ik er vrienden heb wonen, ze zitten daar oa bij het Mountain rescue team,
Lid van SRO en OMSA

Pieter999

Berichtdoor Pieter999 » 03 Nov 2013, 22:48

Roel schreef:De laatste baton heeft nog het meeste weg van de:

Deutsche Olympia-Ehrenzeichen 2. Klasse für besondere Verdienste in der ausführenden organisatorischen Tätigkeit

Pieter, heb je iemand in de familie die iets met de Olympische Spelen in Duitsland 1936 te maken kan hebben? Kun je ons vertellen van welke mogelijke familieleden dit kan zijn geweest? (achternamen)

Ik kan je alleen vertellen dat mijn familie naam is 'Woudenberg' en mijn moeder had de familienaam 'Bresser'....

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 03 Nov 2013, 23:01

Spraakverwarring schreef:Dan is 't wel merkwaardig dat die batonset hierboven maar een deel van zijn onderscheidingen weergeeft en aan de andere kant dat het mobilisatiekruis 1914-1918 niet in de opsomming staat. De foto toont de kolonel in voorloorlogs uniform, waar hij al meer batons draagt. De Duitse medaille is uit 1936 begrijp ik, dan matched de batonset op de foto niet met de batonset van de topicstarter.

Zijn zijn data van bevordering bekend? Dat kan helpen om in ieder geval de periode van de foto helder te krijgen.

Meer over Kol Scharroo: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pieter_Scharroo hij was o.a. ook commandant van de troepen in Rotterdam tijdens de Duitse inval in 1940. Ik neem aan dat hij na WOII dan in ieder geval ook het oorlogsherinneringskruis ontvangen zal hebben. Zie verder ook deze discussie http://www.grebbeberg.nl/forum.php?page ... p=7&view=3 op de website van Stichting De Greb.

Ik denk dat de foto uit de Mobilisatieperiode 1939/1940 stamt.

Hier een vergelijking van de batons. De eerste rij komt overeen.
Bijlagen
kolonel-schalloo.jpg
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 09 Nov 2013, 12:25

Roel schreef:Hier een vergelijking van de batons. De eerste rij komt overeen.
Dat lijkt er inderdaad heel sterk op! Het zijn kennelijk twee losse batonrijen. Ben wel benieuwd hoe deze uiteindelijk bij de topicstarter is terechtgekomen.

Schiavona13

Berichtdoor Schiavona13 » 09 Nov 2013, 15:50

Hij had twee kinderen : Erna geb. 14 mei 1908 - overl 19 februari 1992 ( gehuwd met J Pasteur ) en Sjoerd geb. 13 Juli 1917 - overl 24 oktober 1944 en op 19 februari 1922 in Londen getrouwd met zijn tweede vrouw . M.C. Pieters
Gezocht Alles met betrekking tot Eere- en presentatie sabels

Terug naar “Onderscheidingen”