Echt, naslag of kopie? (Pro Ecclesia et Pontifice).

Joe

Echt, naslag of kopie? (Pro Ecclesia et Pontifice).

Berichtdoor Joe » 08 Sep 2013, 21:53

Vandaag op een beurs gezien, de pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice.
Men beweerde daar dat het een echt exemplaar betrof. Ik mocht de onderscheiding uitgebreid fotograferen en men vertelde mij dat hij ca 25 gram weegt. Ik heb het overigens vergeten te vragen, maar volgens mij betreft het een bronzen uitvoering.
Wat denken de kenners, echt, naslag of kopie? En waar is dat bij deze onderscheiding specifiek aan te zien?

Groeten,
Joe
Bijlagen
Pro Ecclesia et Pontifice 3.jpg
Pro Ecclesia et Pontifice 4.jpg

Ed van Engeland
Moderator

Re: Echt, naslag of kopie? (Pro Ecclesia et Pontifice).

Berichtdoor Ed van Engeland » 09 Sep 2013, 19:20

Ik heb nog nooit een repro gezien van deze onderscheiding, daarvoor is ie simpelweg te algemeen en te goedkoop.
Vrijwel alle in omloop zijnde exemplaren zijn verguld, een echte bronzen is vrij zeldzaam omdat de uitgifte daarvan rond 1905 is gestaakt.

zie ook elders op dit forum: viewtopic.php?f=101&t=1526&hilit=+ecclesia
- sic Gloria transit Mundi -

Joe

Berichtdoor Joe » 13 Sep 2013, 18:14

Dank voor je antwoord en toelichting Ed.
Zijn er nog specifieke kenmerken die bij deze onderscheiding gebruikt kunnen worden voor identificatie?
Zaken zoals stempels e.d? Qua ontwerp vind ik het wel een pracht van een medaille om in de verzameling te hebben.
Ik weet overigens niet wat deze medaille zou moeten opleveren. Wat zou een redelijke prijs zijn?

Groeten.
Joe

Ed van Engeland schreef:Ik heb nog nooit een repro gezien van deze onderscheiding, daarvoor is ie simpelweg te algemeen en te goedkoop.
Vrijwel alle in omloop zijnde exemplaren zijn verguld, een echte bronzen is vrij zeldzaam omdat de uitgifte daarvan rond 1905 is gestaakt.

zie ook elders op dit forum: viewtopic.php?f=101&t=1526&hilit=+ecclesia

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 14 Sep 2013, 14:54

Geen van de onderscheidingen die ik heb/had is voorzien van stempels.
De prijs is, zoals bijna altijd, wat je ervoor over hebt. Voor een verguld exemplaar zonder doos heb ik weinig over, ik vind de dozen met het wapen van de paus meestal interessanter dan de inhoud die altijd hetzelfde is.
Een zilveren exemplaar is duurder dan een vergulde en een bronzen is duurder dan een zilveren, simpelweg omdat daarvan minder in omloop zijn. De vergulde zijn altijd met handenvol uitgereikt.
- sic Gloria transit Mundi -

Joe

Berichtdoor Joe » 14 Sep 2013, 20:59

Oke, wederom dank voor je antwoord Ed.

groeten,
Joe

Ed van Engeland schreef:Geen van de onderscheidingen die ik heb/had is voorzien van stempels.
De prijs is, zoals bijna altijd, wat je ervoor over hebt. Voor een verguld exemplaar zonder doos heb ik weinig over, ik vind de dozen met het wapen van de paus meestal interessanter dan de inhoud die altijd hetzelfde is.
Een zilveren exemplaar is duurder dan een vergulde en een bronzen is duurder dan een zilveren, simpelweg omdat daarvan minder in omloop zijn. De vergulde zijn altijd met handenvol uitgereikt.

Marijn

Berichtdoor Marijn » 26 Sep 2013, 23:13

is het niet zo dat elke paus tijdens zijn pontificaat zijn beeltenis en naam in de medaille heeft?

Terug naar “Onderscheidingen”