Div onbekende onderscheidingen

jan08

Div onbekende onderscheidingen

Berichtdoor jan08 » 06 Jan 2011, 18:18

De batonset van de adjudant op onderstaande foto begint vrij 'standaard' (trouwe dienst, div. sportonderscheidingen etc.). Daarna volgt echter een (voor mij) flink aantal onbekende batons. Iemand hier die er een aantal kan identificeren?

Afbeelding

Spraakverwarring

Re: Div onbekende onderscheidingen

Berichtdoor Spraakverwarring » 06 Jan 2011, 18:29

Kunt u misschien een detailfoto van zijn batons plaatsen? Het is helaas niet echt goed te zien.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

jan08

Berichtdoor jan08 » 07 Jan 2011, 11:19

Spraakverwarring schreef:Kunt u misschien een detailfoto van zijn batons plaatsen? Het is helaas niet echt goed te zien.

Ik kan helaas niet goed inzoomen op de foto (de foto wordt dan wazig). Misschien dat een iets mindere digibeet hier dit kan. Het gaat trouwens om adjudant Mensink (zie ook: viewtopic.php?f=86&t=841&hilit=mensink).

HJdeSpanjaard

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 14 Feb 2011, 22:47

Ik zie wel dat deze adjudant en ZMV en Militaire 5 kamp speld draagt. En dit moet of zijn omdat de een de ander heeft vervangen.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 25 Mar 2011, 23:45

Deze adjudant begint met een trouwe dienst medaille en eindigd met de 2 daagse van Bern. Hmmm... ik ben bang dat helft onofficieel is want 15 batons NA je trouwe dienst medaille is nogal wat. Daar betrokkene reservist is sta ik daar niet van te kijken. maar dat is een aanname.
Overigens als dat zo is vindt ik dat wel jammer uiteindelijk heeft betrokkene door zijn rang een voorbeeld functie reservist of niet.Zo te zien is hij ook nog staf adjudant of zo iets dan zou hij helemaal het voorbeeld moeten geven!!!

Herman V

Berichtdoor Herman V » 26 Mar 2011, 09:40

Adjudant Peter Mensink is al tientallen jaren reservist bij de Natres. Hij is altijd zeer sportief geweest en heeft vele sportonderscheidingen.
Op dit moment is hij Bataljons adjudant van het 50e Natres bataljon.

Zijn onderscheidingen zijn:
TD-medaille, Vrijwilligersmedaille, Rode kruis medaille, vierdaagsekruis, NOC-medaille, Vijfkampkruis en TMPT kruis. Hierna wordt het schimmig. Inderdaad een wandelmedaille Bern, ik schat in nog meer buitenlands sportblik en natuurlijk de verzorgersmedaille KNBLO genoemd in het andere topic. Ook draagt hij zowel de ZMV speld als de Vijfkampspeld, wat eigenlijk niet kan. Één van beide is slechts toegestaan op het DT.

Op de site http://www.militairevijfkamp.nl staat een eregalerij. Hier staan alle namen van diegene die het vijfkampkruis in al zijn varianten heeft ontvangen. Drie keer raden welke naam je niet terugvindt............ :oops: Als dit klopt draagt de adjudant een onderscheiding waar hij geen recht op heeft. :oops: :oops: En dat is niet correct lijkt me. De TMPT heeft de Adjudant een paar jaar terug behaald.

En dan de voorbeeldsfunctie die de Adjudant heeft. Zijn Bataljonscommandant (de lachende man naast hem) heeft waarschijnlijk geen flauw benul van de 'salad bar' van zijn BA. Zijn BA draagt een DT wat 'over the top' en discutabel is. Tot zover de voorbeeldsfunctie. Wat kan je verwachten van iemand die zelf de regels overboord gooit.

Waarom wil iemand al zijn blik op zijn DT prikken. Regels zijn regels. Als iedere militair alle wandel, sport en weet ik wat voor blik op zijn pak mag prikken zien we er vrij snel allemaal als een kerstboom uit.

Wie gaat betrokkene aanspreken..... :| Ik denk niemand..... :(
Laatst gewijzigd door Herman V op 28 Mar 2011, 20:42, 3 keer totaal gewijzigd.

marc 75

Berichtdoor marc 75 » 26 Mar 2011, 15:11

hallo,

de achtste is Frans (tweede rij, laatste aan de rechterkant) médaille des services militaires volontaires, medaille van de vrijwillige militaire diensten.
http://fr.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9dai ... olontaires

derde rij aan de linkerkant, is een Duits medaille , de Ehrenkreuz van de Bundeswehr.

voor de rest, is het vaag maar ik denk aan de medailles toegekend aan reservisten

Marc

Herman V

Berichtdoor Herman V » 28 Mar 2011, 20:54

marc 75 schreef:hallo,

de achtste is Frans (tweede rij, laatste aan de rechterkant) médaille des services militaires volontaires, medaille van de vrijwillige militaire diensten.
http://fr.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9dai ... olontaires

derde rij aan de linkerkant, is een Duits medaille , de Ehrenkreuz van de Bundeswehr.

voor de rest, is het vaag maar ik denk aan de medailles toegekend aan reservisten

Marc

Marc, heel goed mogelijk. Ik denk dat de adjudant ook actief geweest is binnen de AESOR. Een Europese overkoepelende onderofficersvereniging. Dat leverde in de regel ook wat medailles op, bijvoorbeeld ook van reservistenverenigingen van Duitse deelstaten. Echter of deze 'officieel' gedragen mogen worden. Misschien, dat als je een draagrekest stuurt richting de Minister van Defensie, er over enkele van dit soort medailles positief besloten wordt. Dit soort rekesten, en de beslissing, is echter terug te vinden bij Sectie Onderscheidingen van Defensie. Geen rekest verstuurd is geen draagrecht.

Het blijft inderdaad vaag.

Op de adjudant zijn onderste rij, 2e van rechts, zien we dan ook de AESOR medaille. Zie bijgevoegde foto.
Bijlagen
$(KGrHqMOKogE1z1gzewJBNfJ8trU8g~~_12.jpg

Herman V

Berichtdoor Herman V » 28 Mar 2011, 20:58

Beter dan zo krijg ik de batons niet.

De andere foto is wellicht nog leuker. Is van een andere reservist.
Bijlagen
Kopie van P1043680.jpg
Kopie van P1043680.jpg (9.36 KiB) 10514 keer bekeken
345678uyh.JPG
345678uyh.JPG (48.35 KiB) 10514 keer bekeken

officier

Berichtdoor officier » 28 Mar 2011, 22:04

Draagt deze persoon zijn bronzen én zilveren medaille (baton)? Het moet niet gekker worden.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 28 Mar 2011, 22:12

nee de 2e baton is de ehbo baton

René

Berichtdoor René » 29 Mar 2011, 00:35

Dat iemand trots is op zijn/haar onderscheidingen is alleen maar lovenswaardig.

Het opnemen van één onofficiële baton in een reeks kan ik ook nog wel begrijpen (is wat anders dan goedkeuren!). Aangezien velen immers onbekend zijn met het draagrecht van de (vele) buitenlandse onderscheidingen kan ik me voorstellen dat iemand die een buitenlandse baton ontvangt van een officiële instantie er vanuit gaat dat hij/zij deze mag dragen.

Weinigen weten dat je hiervoor formele toestemming moet hebben van de minister van Defensie (via een rekest).
Laatst gewijzigd door René op 19 Feb 2012, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Max55

Berichtdoor Max55 » 19 Feb 2012, 12:32

het is wel lekker als je de gelegenheid hebt om in een dossier te kunnen kijken, deze adjudant heeft in zijn tijd bij de natres al het nodige aan blikjes verzameld. jullie hebben deels gelijk daarom zal ik aangeven wat deze adjudant allemaal heeft; op de eerste rij medaille 24 jaar, vrijwilligersmedaillemet gesp xxx(deze heeft hij ook voor de vrijwillige brandweer met gesp XV) rode kruis medaille en nijmegen met cijfer 27. tweede rij nsf, vijfkamp oude stijl NOC/NSF(behaald in 1983!!) TMPT en brandweerkruis. derde rij erekruis bundeswehr in brons, flutmedaille duitsland, army accomodation medaille USA en kruis van verdienste oostenrijk. als laatse een "foute" DAS in goud, europakruis, dan weer een "foute" AESOR kruis in zilver en medaille van verdienste in zilver van polen. hij heeft er inmiddels vorig jaar weer 1 bij gekregen het erekruis in zilver voor betoonde moed en medische spoedeisende hulp bij een zwaar ongeval in duitsland!
verder heeft hij het MLV/ZMV met kroontje voor > 10 keer, het leistingsabzeigen in goud met cijfer 10, het ZMV van oostenrijk in goud, het scherpschutters brevet voor diverse wapens met een zilveren zon en een bult para brevetten en tevredenheidsbetuigingen.

René

Berichtdoor René » 19 Feb 2012, 13:45

Jammer van de 'onofficiële' batons in de laatste rij.
Met zo'n staat van dienst is dat helemaal niet nodig.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

bartuljee

Berichtdoor bartuljee » 22 Aug 2016, 15:20

Ik wil nog even een reactie plaatsen over de opmerking over het ZMV speldje. Wanneer je niet voor komt in de eregalerij wil dat nog niet zeggen dat je deze niet gehaald hebt. Ik ben zelf ook een trotse bezitter van de speld omdat ik deze op 14-10-1983 bij het NK Militaire vijfkamp te Seedorf heb gehaald. Mijn naam is ook niet opgenomen in de eregalerij? Ik moet er wel bij zeggen dat ik destijds dienstplichtig militair was en met hoge uitzondering werd mee gevraagd door een viertal beroeps militairen omdat een van hun collega's was afgevallen. Zij mochten iemand uitzoeken bij bij dienstplichtige. Die mazzel had ik en mocht dus mee. Voldeed aan alle eisen en kreeg een certificaat getekend en wel door het sportmanagement maar géén speld! Het verhaal ging dat dienstplichtige eigenlijk niet mee mochten doen en dus niet in aanmerking kwam voor een speld. Ik dacht nog lekker belangrijk als ik maar mee kan doen. Later kreeg ik toch nog een speld vanuit de compagnie uitgereikt. Hoe zij daar aangekomen zijn weet ik niet maar beschouw deze wel als een officieel ontvangst en ben er uiteindelijk toch wel heel blij mee. Realiseer mij nu pas dat het een bijzondere prestatie is geweest, dat besef had ik toen nog niet want ik wist niet eens wat het was maar ging gewoon mee.
Ik heb nog wel een mail gestuurd naar de organisatie met dit verhaal om na te vragen of er nog gegevens van mij bekend zijn uit die tijd en waarom een dienstplichtige die het gehaald heeft niet voor mag komen in de eregalerij. Het is dus niet per definitie zo dat je naam in de eregalerij moet voorkomen. Hopelijk geldt dit ook voor de Sergeant die jullie onder de loep hebben genomen.

HJdeSpanjaard

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 05 Sep 2016, 22:49

Deze ere galerij is alleen voor vijfkamp kruis dragers. Dat wil zeggen de medaille.
Deze krijg je boven de 4200 punten.
Deze is van 2005 t/m 2013 uitgereikt en nu weer sinds 2016. ( en 1931 t/m 1959 met onderbreking van WO2)
5kamp- en ZMV-spelden zijn niet opgenomen in de ere galerij.

Terug naar “Onderscheidingen”