vreemde toevoeging aan uniform - Bodebus

marineman

vreemde toevoeging aan uniform - Bodebus

Berichtdoor marineman » 08 Jul 2007, 12:58

een foto van vermoedelijk een referendaris zo rond de jaren 20. Wat ik mij dus aFvraag is wat voor een toevoeging er nu op de linkerschouder te zien is?

mvg

fred

Afbeelding

Ed van Engeland
Moderator

Re: vreemde toevoeging aan uniform

Berichtdoor Ed van Engeland » 28 Okt 2009, 16:17

Het lijkt op een zgn. "Bodebus"
- sic Gloria transit Mundi -

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 01 Nov 2009, 08:53

Mijn idee ook!!!

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 01 Nov 2009, 21:34

Hier nog een plaatje van een bodebus (foto uit mijn collectie).

Afbeelding

Het betreft hier de heer Dirk Torn (* Vlaardingen, 17-11-1862 + aldaar 20-07-1934), congiërge-hoofdbode van het Raadshuis van Vlaardingen, kamerbewaarder, marktmeester, lid van het Armbestuur, lid van het bestuur van de Spijskokerij en lid van de Kerkeraad te Vlaardingen.

Hij draagt op zijn tuniek de bodebus van de Gemeente Vlaardingen.

Iets meer info over de bodebus:
Het insigne is al in de Middeleeuwen ontstaan. Het recht om brieven te vervoeren is vanouds een recht van de vorst. De vorst maakt zelf geen gebruik van dit recht, maar verleent steden het privilege boden te benoemen. Stadsbesturen stellen een ‘stadsbode’ aan, die een officiële status heeft. Om die status kenbaar te maken, draagt hij een schildvormig insigne met een afbeelding van het stadswapen. Dit kenteken wordt bodebus genoemd. Oorspronkelijk is het een kleine platte metalen tas (of ronde koker) waarin klein opgevouwen (of opgerolde) perkamenten brieven worden vervoerd. Op de tas bevindt zich het insigne; het wapen van de afzender. Door de toename van de hoeveelheid papieren worden de documenten gaandeweg in een leren tas vervoerd en raakt de bodebus in onbruik. De bodebus blijft voortbestaan als insigne. Aan de hand van de bodebus is een bode dus herkenbaar. In vroeger tijden gaf het tonen van de bodebus zelfs recht op gratis ‘openbaar vervoer’, zoals het gebruik van de veerpont, trekschuit of diligence.
Bron: http://www.dongen.nl/Smartsite.shtml?id=60424

Ed van Engeland
Moderator

Re: vreemde toevoeging aan uniform - Bodebus

Berichtdoor Ed van Engeland » 09 Okt 2013, 09:30

Wellicht nog een interessante aanvulling op het thema "bodebus", een opname van burgemeester W. de Vlugt (Amsterdam 1921-1941), geflankeerd door twee gemeentebodes elk met bodebus.
Bijlagen
img056.jpg
img055.jpg
- sic Gloria transit Mundi -

Terug naar “Onderscheidingen”