Identificatie set onderscheidingen

Florissant

Identificatie set onderscheidingen

Berichtdoor Florissant » 12 Feb 2019, 14:26

Beste allen,

Na het overlijden van mijn opa, heb ik een kleine selectie van zijn onderscheidingen gekregen. Mijn opa was destijds Generaal-majoor der Artillerie en heeft in zijn loopbaan verschillende onderscheidingen gekregen.

Nu ken ik zelf een aantal van deze onderscheidingen, zoals de gouden zon, maar ik ben niet bekend met alle onderscheidingen. Wel weet ik dat hij ook de onderscheiding 'officier in de orde van oranje-nassau met de zwaarden' in zijn bezit had.

Onderstaand twee foto's van de betreffende set. Misschien dat jullie mij kunnen helpen om de rest te identificeren!

Afbeelding

Afbeelding

Iron Mike

Re: Identificatie set onderscheidingen

Berichtdoor Iron Mike » 12 Feb 2019, 21:22

Beste Florissant,

Datgeen ik op de foto's zie;

- Onderscheidingen (miniaturen, vlnr) zijn;
het Oorlogsherinneringskruis (OHK) met de gesp "Krijg te Land" 1940-45.
het Ereteken voor Orde en Vrede (zonder "jaargesp") voor dienst in Voormalig Nederlands Indië..
het Onderscheidingsteken voor Langdurige DIenst als Officier (het "Jeneverkruis") met het cijfer XV (15) voor 15 jaar dienst als officier.
Zijn Officier in de Oranje van Oranje Nassau met de Zwaarden (ON) is niet toegevoegd aan de set, maar de "rozet" die op de baton gezeten moet hebben wel (dat kleine "wieltje" in oranje/ nassau blauw). Dit kan, omdat koninklijke onderscheiding nooit eigendom worden van de drager, maar in bruikleen gegeven worden. Officieel dienen deze namelijk, bij overlijden van de drager, geretourneerd te worden.
De batons zijn die van het OHK en het Ereteken voor Orde en Vrede.
- het brevetembleem voor de Hogere Militaire Vorming (HMV), waarbij ik gok dat dit in de periode dat je grootvader deze heeft gevolgd nog de Hogere Krijgsschool (HKS) genoemd werd.
- 2 x een revers-pin (vlnr); de eerste van de Koninklijke Landmacht die elke landmachtmilitair ontvangt in naam van de commandant landstrijdkrachten (toen bevelhebber der landstrijdkrachten) wanneer hij of zij met Functioneel Leeftijdsontslag (FLO) gaat. De tweede is die van het Korps Luchtdoelartillerie, het korps waar je grootvader bij diende. Hierbij doe ik de aanname dat hij deze heeft ontvangen op eenzelfde reden als dat hij die van de landmacht heeft ontvangen (niet alle regimenten/ korpsen hebben zo'n revers-pin).
- Het "touw" lijkt het erekoord behorende bij de "Bronzen Soldaat", maar de kleur komt niet goed naar voren op de foto. Het lijkt eerder een een karmozijnrood-zilverkleurige nestel met zilverkleurige nestelpennen voor (hoofd)officieren toegevoegd aan de Commandant der Strijdkrachten, de Commandant Landstrijdkrachten, Commandant Nederlandse Defensie Academie en Commandant Defensie onderdelen (C-CDS, C-DMO, C-BS) en (hoofd)officieren toegevoegd aan geallieerde militaire autoriteiten (vanaf generaal-majoor), zoals WEU, NATO, VN.
- En zoals bekend de kraagspiegel voor een opperofficier (want goudkleurige rand) van de luchtdoelartillerie en het rangonderscheidingsteken voor een generaal-majoor.

Tot zover!
"If you've done it, it ain't bragging"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 13 Feb 2019, 06:47

Iron Mike schreef: het Onderscheidingsteken voor Langdurige DIenst als Officier (het "Jeneverkruis") met het cijfer XV (15) voor 15 jaar dienst als officier.
Ik heb eigenlijk nog nooit miniaturen gezien met een ander cijfer dan "XV", ik veronderstel dat de modeldecoratie (met verwisselbaar jaarteken) een ander getal zal laten zien. Florissant, heb je ook de modeldecoraties, of zijn die naar een ander familielid gegaan? Zou ook interessant kunnen zijn als je daar een foto van zou kunnen posten.

Iron Mike schreef:Zijn Officier in de Oranje van Oranje Nassau met de Zwaarden (ON) is niet toegevoegd aan de set, maar de "rozet" die op de baton gezeten moet hebben wel (dat kleine "wieltje" in oranje/ nassau blauw). !

Ik denk dat dit een knoopsgatversiersel is voor het burgertenue.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 13 Feb 2019, 20:00

Spraakverwarring schreef:Ik heb eigenlijk nog nooit miniaturen gezien met een ander cijfer dan "XV", ik veronderstel dat de modeldecoratie (met verwisselbaar jaarteken) een ander getal zal laten zien. Florissant, heb je ook de modeldecoraties, of zijn die naar een ander familielid gegaan? Zou ook interessant kunnen zijn als je daar een foto van zou kunnen posten.

Iron Mike schreef:Zijn Officier in de Oranje van Oranje Nassau met de Zwaarden (ON) is niet toegevoegd aan de set, maar de "rozet" die op de baton gezeten moet hebben wel (dat kleine "wieltje" in oranje/ nassau blauw). !

Ik denk dat dit een knoopsgatversiersel is voor het burgertenue.

Ik regelmatig hoor voor de miniaturen (kijk maar eens bij Bovomed). Kan ook een knoopgatsversiersel maar maar net zo goed onderdeel van de baton.
"If you've done it, it ain't bragging"

Terug naar “Onderscheidingen”