Japan riddert Daniël Ost

Henk-Willem
Moderator

Japan riddert Daniël Ost

Berichtdoor Henk-Willem » 01 Mar 2016, 19:22

De Sint-Niklase bloemsierkunstenaar Daniël Ost (60) mag zich voortaan ridder in de Orde van de Rijzende Zon noemen. Hij kreeg de onderscheiding - de hoogste in Japan voor een buitenlander - uit handen van de Japanse ambassadeur Masafumi Ishii.

Voormalig Europees president Herman Van Rompuy kreeg de onderscheiding vrijdag al in de Japanse ambassade. Voor Daniël Ost zette de ambassadeur dinsdag de deuren van zijn prachtige ambtswoning in Brussel open, om de Sint-Niklase bloemsierkunstenaar in een intieme sfeer met gepaste eer op te nemen in de Orde van de Rijzende Zon.

Vaderland
Veel woorden van lof en erkenning waren er voor Ost, die Japan steevast omschrijft als zijn tweede vaderland. "Het land dat me heeft gevormd en grootgemaakt", zegt hij. Precies 171 keer stapte hij de voorbije decennia al het vliegtuig op richting Japan. Tientallen keren was zijn kunst te bewonderen in wereldsteden als Tokyo, Osaka, Kobe, Nagoya en Kyoto, maar ook in uithoeken van het land, waar de Japanners hun goden eren en waar buitenlanders nooit eerder de kans kregen om een voet te zetten.

Naast zijn bloemen- en plantensculpturen bewees Daniël Ost ook op een andere manier vergroeid te zijn met het land. Wat hij in 2011 na de aardbeving in de zwaar getroffen regio van Fukushima deed, heeft veel Japanners aangegrepen. Hij bracht er op een prachtige manier hulde aan de vele doden, waaronder ook dierbaren van twee van zijn Japanse leerlingen. En dat was ook te aanschouwen op de Japanse tv.

"Miljoenen landgenoten hebben gezien hoe hij ons land na de aardbeving een warm hart toedroeg. Daniël Ost is dus niet alleen op cultureel vlak een belangrijk figuur. Het is met trots en nederigheid dat we hem opnemen in de Orde van de Rijzende Zon", aldus de Japanse ambassadeur.

De Japanse ridderorde werd in 1875 door de Meiji-keizer ingesteld. Nog niet veel buitenlanders kregen de eer om erin opgenomen te worden. "Je kunt niks hogers bereiken. Ik had dit nooit verwacht, ik heb er niet naartoe gewerkt", reageert Ost. "Eigenlijk word ik opgenomen in de Orde van de Rijzende Zon, net terwijl mijn eigen zon aan het ondergaan is. Maar in mijn dochter en zoon zie ik een nieuwe rijzende zon. Ik ben uiteraard erg dankbaar. En de manier waarop mij deze onderscheiding te beurt valt, met een diner bij de ambassadeur thuis, maakt het helemaal af."

Ost.jpeg

BRON: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-sint ... -a2566196/
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Aziätisch continent”