Palestijnse onderscheiding voor Sikke Marinus

Henk-Willem
Moderator

Palestijnse onderscheiding voor Sikke Marinus

Berichtdoor Henk-Willem » 20 Jan 2015, 20:29

De gemeenschap van de Palestijnse gemeente Beit Sahour heeft Sikke Marinus uit Nij Beets onderscheiden met de Beit Sahour Citizen Award en de sleutel van de gemeente. Burgemeester Hani Al- Hayek reikte deze onderscheiding uit als dank voor de hulp die Marinus al jarenlang verleend aan de Palestijnen. Beit Sahour is een zustergemeente van de gemeente Opsterland.

In 2005 was Sikke Marinus een van de internationale waarnemers bij de Palestijnse gemeenteraadsverkiezingen. Hij is ook actief in het bevorderen van Fair Trade in Beit Sahour door de Bethlehem Fair Trade Artisans (BFTA) te ondersteunen. Hij is lid van de International Board of Advisers van deze organisatie.

Veel mensen in Beit Sahour zien Marinus als een enthousiaste supporter van Al Basma Center, een dagopvang voor verstandelijke beperkten. De laatste maanden richtte hij een drumgroep op en schreef een Kerstspel.

Marinus is erg blij met de onderscheiding: "Beit Sahour is mijn tweede thuis. Ik voel me betrokken met de mensen, de organisaties en hun strijd voor een beter leven.”

BRON: http://sa24.nl/artikel/1354-palestijnse ... rinus.html
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Longfiller

Re: Palestijnse onderscheiding voor Sikke Marinus

Berichtdoor Longfiller » 24 Jan 2015, 17:36

Ff een vraag. Is dit dan wel of geen erkende medaille? En hoe werkt dat met buitenlandse waarderingen?

RD

Berichtdoor RD » 26 Jan 2015, 01:12

Longfiller schreef:Ff een vraag. Is dit dan wel of geen erkende medaille? En hoe werkt dat met buitenlandse waarderingen?

Dat ligt er maar aan wie je om erkenning vraagt. Een militair zal waarschijnlijk geen toestemming krijgen om de medaille op zijn uniform te dragen, omdat het geen nationale onderscheiding betreft, maar een onderscheiding van een stad. De heer Sikke Marinus heeft alle recht de medaille te dragen, wanneer hij dat passend vindt.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 26 Jan 2015, 13:25

maar het zou misschien wel toegestaan zijn als hij het als militair gedaan zou hebben? Ik vind het af en toe best wel moeilijk of een medaille erkend is en door wie dan en wanneer je die kan dragen. Immers ik neem aan dat BV deze meneer niet twee sets heeft om er een op te laten maken met en een zonder medaille. En wat als deze
Meneer BV een reserve officier of bd militair is en dan naar een dodenherdenking gaat. Dan is hij toch burger. Ik begrijp soms die fuss niet als een ex
Militair met blazer Ed met 'zijn' medailles komt en er volgens sommige niet genoeg militaire tussen zitten of helemaal. Niet.

RD

Berichtdoor RD » 26 Jan 2015, 18:29

Longfiller schreef:Ik vind het af en toe best wel moeilijk of een medaille erkend is.
Longfiller, ik weet niet wat je onder 'erkenning' verstaat, maar het is heel simpel: er zijn geen dwingende draagregels voor burgers, alleen voor uniformdragers.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 26 Jan 2015, 19:06

Palestina is geen door Nederland erkend land, dus uniformdragers mogen geen Palestijnse onderscheidingen op hun uniform dragen als dat de vraag was.
Overigens heb ik geen idee of specifiek deze "Beit Sahour Citizen Award" een (draagbare) medaille is of bv een oorkonde of sculptuur o.i.d. Vreemd genoeg zijn er alleen Nederlandstalige en Friestalige websites te vinden waar deze prijs wordt genoemd.
Aangezien hij ook de sleutel van de stad kreeg, vermoed ik dat het een soort van ereburgerschap is.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 28 Jan 2015, 00:36

@RD ik bedoel of een medaille erkend is als in net zoals in de lijst van de Nederlandse ordes Ed maar dan voor andere landen. Of maakt dat niet uit? En moet een militair gewoon een rekest indienen en maar afwachten. Ik weet alleen niet of de regels in andere landen anders zijn mbt tot wel of geen officiële erkende medailles zijn. Want in het buitenland worden naast de vierdaagse toch ook vaak de,marching medailles wel als ok gezien? En andere medailles zoals je vaak in de UK en USA zie van die commomerative medailles.

RD

Berichtdoor RD » 28 Jan 2015, 02:26

@Longfiller Elk land stelt zo zijn eigen regels, met name voor militairen. Een werkgever bepaalt immers het uniform en alles wat daarbij hoort. Verder heb je de etiquette, ofwel 'hoe heurt het eigenlijk', maar die verplicht niemand tot iets. Je loopt alleen voor joker met je wandelsportmedailles bij een staatsbanket. De wet beschermt alleen ridderordes, die mag je onbevoegd niet dragen. Tenslotte heeft het geen zin om als Nederlandse militair een rekest in te dienen om een lokale of regionale buitenlandse onderscheiding te mogen dragen op je uniform, maar een rekest is een verzoek en vragen staat ten slotte vrij. In de regel wordt door de minister alleen toestemming verleent als het om nationale buitenlandse onderscheidingen gaat.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 28 Jan 2015, 20:40

thnx RD. Echter de International Marching Medals worden toch wel erkend in veel landen. En juist alleen in Nederland de vierdaagse. Ik vind oa het elfsteden kruis ook raar. Immer het is een besloten club waar je lid van moet worden en dan wordt je uitgeloot om mee te doen. En velen dragen naast Diekirch toch ook dingen als DSA en die worden in het buitenland toch wel voor vol aangezien. Ik ben het wel eens met je als je alleen maar wandel medailles hebt en verder niets op een bepaalde gelegenheid.

RD

Berichtdoor RD » 29 Jan 2015, 18:42

Nogmaals, Longfiller, elk land en elke organisatie stellen hun eigen regels. Als je de Vierdaagse van Nijmegen hebt gelopen, krijg je het Kruis voor Betoonde Marsvaardigheid, een vaardigheidsmedaille en dus geen herinneringsmedaille. Dragers van dit Kruis voor Betoonde Marsvaardigheid worden geacht in staat te zijn ook al die andere wandeltochten in binnen- en buitenland met succes te kunnen voltooien. De Vierdaagse in Nijmegen was oorspronkelijk een militair evenement. De Elfstedentocht is zo'n zeldzaam en bijzonder evenement dat ik het wel leuk vind dat deze medaille ook door militairen mag worden gedragen, maar eigenlijk is vijf erkende sportonderscheidingen misschien wat te veel van het goede. Misschien moeten we er één of twee inleveren voor de mogelijkheid om een Olympische medaille op het uniform te mogen dragen. Die zijn natuurlijk pas echt bijzonder.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 29 Jan 2015, 19:22

Longfiller. Je bent nu al een aantal weken bezig om kennis te vergaren op dit forum. Probeer eerst de kennis je eigen te maken voordat je je mening over het dragen van onderscheidingen geeft. Onderscheidingen bestaan al honderden jaren en elk land of groep van landen heeft zijn eigen regels. Ook zijn er verenigingen met eigen onderscheidingen en regels. Sommige verenigingen zijn 'koninklijk' wat overigens hun regelgeving niets officiëler maakt.

Dan heb je ook nog de persoonlijke smaak, die heb ik ook, maar de regels zijn de regels. 'Take it or leave it'. Vijf sportonderscheidingen in Nederland is best wel veel in vergelijking met 2 trouwe dienst / operationele diensttijd medailles. Dat is waar, maar in de VS krijg je al een redelijk hoge medaille als je zonder kleerscheuren een functie vervult heb. Het is relatief.

Dus als een Nederlander zonder in dienst te hebben gezeten, of als dienstplichtige in de 80-er jaren, op zijn nette pak bij een herdenking in Nederland een rij wandelmedailles wil dragen moet hij dat vooral doen. Het is een vrij land nietwaar. Verstandig is het niet echt, maar misschien scoort men nog wat lof van de onwetenden die het geheel wel mooi vinden blinken of de kleur van het lint wel leuk vinden staan. Iedere militair (of geïnteresseerde met enige kennis) ziet dat deze medailles zijn wat het is: wandelblik. Meewarig gegrinnik en wellicht een opmerking zal zeker klinken.

En als jij met al je verdiende medailles, die je natuurlijk militair hebt laten opmaken (want dat staat zo lekker stoer toch?), wil rondlopen op je blazer, moet je dat vooral doen. Maak wel even een foto en plaats hem hier op het forum, dan kunnen we allemaal nog even je 'militaire spang' bewonderen en er wellicht wat van vinden (of niet).

Herman

skygulik

Berichtdoor skygulik » 29 Jan 2015, 20:58

Herman +1
De omnibus dubitandum

Terug naar “Aziätisch continent”