Hoge Turkse onderscheiding Van der Linden

René

Hoge Turkse onderscheiding Van der Linden

Berichtdoor René » 14 Feb 2013, 14:04

De Nederlandse politicus René van der Linden heeft donderdag uit handen van president Abdullah Gül een hoge Turkse onderscheiding gekregen. De christendemocraat is nu lid van de Orde van de Republiek, de hoogste onderscheiding voor niet-staatshoofden.

Van der Linden (69) heeft het eerbetoon te danken aan zijn jarenlange inzet voor de relaties tussen Turkije enerzijds en Nederland en de Europese Unie enerzijds. Als voorzitter van de parlementaire vergadering van de Raad van Europa en binnen zijn partij het CDA heeft de oud-voorzitter van de Eerste Kamer zich altijd hard gemaakt voor Turkije's toetreding tot de EU. Ook speelde hij vorig jaar een belangrijke rol bij de viering van 400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije. Tijdens zijn vele bezoeken aan Turkije bouwde Van der Linden een persoonlijke vriendschap op met Gül.

Bij de uitreiking in het presidentieel paleis in Ankara prees Gül Van der Lindens inzet voor de democratie. Verscheidene Turkse ministers waren daarbij.

Van der Linden is de derde persoon die tot de Orde van de Republiek is toegelaten.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21296674/__Turkije_eert_Van_der_Linden__.html
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Roel
Moderator

Re: Hoge Turkse onderscheiding Van der Linden

Berichtdoor Roel » 14 Feb 2013, 22:29

Zoals ik het nu kan nagaan gaat het om een Commandeur in de Orde van de Republiek (Cumhuriyet Nişanı)
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Aziätisch continent”