Numerals ipv gebombeerde sterren op de HHR-baton?

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
René

Numerals ipv gebombeerde sterren op de HHR-baton?

Berichtdoor René » 29 Jul 2018, 18:59

Militairen die meervoudig zijn ingezet voor humaitaire missies en hiervoor de Herinneringsmedaille voor Humanitaire Hulp bij Rampen (HHR) ontvangen, krijgen hier tegenwoordig de bijbehorende baton met een numeral bij.
Het besluit spreekt echter (nog steeds) over zespuntige gebombeerde zilveren sterren.

Bron: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1615441315234669&set=p.1615441315234669&type=3&theater

Loopt Defensie hier vooruit op een komende wijziging van het Besluit HHR?

Persoonlijk vind ik dit weer een typisch voorbeeld van de koers die door Defensie enige jaren geleden heeft ingezet om van het decoratiebeleid 'eenheidsworst' te maken en bestaande tradities overboord te gooien. (Sterren op een baton als uiting van het aantal gespen, met een maximum van vier, gaan immers al vele decennia terug.)
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

René

Re: Numerals ipv gebombeerde sterren op de HHR-baton?

Berichtdoor René » 01 Aug 2018, 15:52

Met enige vertraging blijkt er (toch) een aanpassing van het besluit te zijn.
(Met terugwerkende kracht.)

Interessant in deze is dat het (nieuwe) artikel 7 lid 2 stelt "Bij de toekenning van een tweede en volgende gesp wordt op het lint een Arabisch cijfer bevestigd op de achtpuntige ster."

Deze tekst roept drie bemerkingen bij mij op:
Ten eerste was de ster op de baton van de HHR een zespuntige ster.
Ten tweede doet het mij denken aan de achtpuntige ster met het gegraveerde nummer dat behoort bij de baton van het Kruis voor Recht en Vrijheid.
Ten derde reikt Defensie nu bij meerdere gespen geen sterren uit (al dan niet met nummer, zoals vermeld in het nieuwe artikel 7 lid 2 van het Besluit), maar dezelfde arabische numerals zoals bij bijv. de HIM.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-237.pdf
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 01 Aug 2018, 16:23

Nouja, wel verwarrend maar in ieder geval geen eenheidsworst :)
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

walterpullens

Berichtdoor walterpullens » 01 Aug 2018, 20:55

René schreef:Ten eerste was de ster op de baton van de HHR een zespuntige ster.

Zespuntige ster?
In alle besluiten die ik terug kan vinden, vanaf de vernieuwde instelling in 2000, wordt gesproken over achtpuntige sterren.

Walter :-)

René

Berichtdoor René » 02 Aug 2018, 19:02

walterpullens schreef:
René schreef:Ten eerste was de ster op de baton van de HHR een zespuntige ster.

Zespuntige ster?
In alle besluiten die ik terug kan vinden, vanaf de vernieuwde instelling in 2000, wordt gesproken over achtpuntige sterren.

Walter :-)

Mijn fout.
De bron die ik (veelvuldig) gebruikt wanneer ik informatie over Nederlandse onderscheidingen zoek, spreekt in de uitleg bij de HHR over een "zespuntige, gebombeerde zilveren ster".
Nu ken ik die bron als zeer punctueel, vandaar ook mijn keuze als bron, maar je zal net zien dat wanneer je niet het besluit zelf terugzoekt maar gemakshalve de 'uitleg' overneemt, het dan verkeerd is.

Dank Walter!

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 04 Aug 2018, 16:33

René schreef:Met enige vertraging blijkt er (toch) een aanpassing van het besluit te zijn.
(Met terugwerkende kracht.)

Interessant in deze is dat het (nieuwe) artikel 7 lid 2 stelt "Bij de toekenning van een tweede en volgende gesp wordt op het lint een Arabisch cijfer bevestigd op de achtpuntige ster."

Deze tekst roept drie bemerkingen bij mij op:
Ten eerste was de ster op de baton van de HHR een zespuntige ster.
Ten tweede doet het mij denken aan de achtpuntige ster met het gegraveerde nummer dat behoort bij de baton van het Kruis voor Recht en Vrijheid.
Ten derde reikt Defensie nu bij meerdere gespen geen sterren uit (al dan niet met nummer, zoals vermeld in het nieuwe artikel 7 lid 2 van het Besluit), maar dezelfde arabische numerals zoals bij bijv. de HIM.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-237.pdf

Een cijfer OP de ster? Het begint nu een heel mooi verhaal te worden; ben heel benieuwd hoe dit er uit moet komen te zien!
"If you've done it, it ain't bragging"

Alex

Berichtdoor Alex » 04 Aug 2018, 20:01

Iron Mike schreef:Een cijfer OP de ster? Het begint nu een heel mooi verhaal te worden; ben heel benieuwd hoe dit er uit moet komen te zien!

Simpel, zoals vroeger de jaarster bij de padvinderij:
jaarster.jpg
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

René

Berichtdoor René » 04 Aug 2018, 21:11

Iron Mike schreef:Een cijfer OP de ster? Het begint nu een heel mooi verhaal te worden; ben heel benieuwd hoe dit er uit moet komen te zien!

Is al toegepast bij het Kruis voor Recht en Vrijheid: https://www.nmm.nl/zoeken-in-de-collectie/detail/268921/ (Collectie NMM)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 04 Aug 2018, 21:44

René schreef:

Is al toegepast bij het Kruis voor Recht en Vrijheid: https://www.nmm.nl/zoeken-in-de-collectie/detail/268921/ (Collectie NMM)

Check, dank!
"If you've done it, it ain't bragging"

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”