onderscheiding werkbezoekers/

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
flipper

onderscheiding werkbezoekers/

Berichtdoor flipper » 03 Jul 2018, 21:23

Mijn vraag gaat over het volgende, ik begrijp dat werkbezoekers welke een missiegebied bezoeken voor werkzaamheden zoals genisten, f-16 monteurs enz. de dagen bij elkaar op mogen tellen. nu heb ik wat collega's gevraagd om hun staat van dienst te mogen inzien en inderdaad, voor een rit op en neer naar Litouwen en zelfs 3 weken kapper spelen op Villa Franca staan geregistreerd (waarschijnlijk voor de 1000 dagen regling?). Op een recente reünie bij de DVVO laaide de discussie weer op waarom de DVVO chauffeurs welke vanaf begin 1992 de lijndienst hebben gereden tot einde EUFOR rond 2010? hiervoor niks krijgen.
Natuurlijk reden ze op basis van dienstreis hoe schamel in het begin ook maar toen het gevaar geweken was mochten er geen burgers meer naar toe en kregen de militairen een wapen en vest mee terwijl ome Sjaak en tante Annie alweer in Hawaï bloes en caravan door Bosnië reden. Als die chauffeurs hun dagen bij elkaar optellen vanaf het moment van het POD-Pel tot dat ze het gebied weer uitreden zijn dat aardig wat dagen welke voor sommigen de 200 dik overschrijden. waarom word hier niks mee gedaan? Na 30 dagen krijg je al de Nato medaille, er zijn zelfs burger chauffeurs binnen de DVVO die onderhand de Kroatische nationaliteit bij elkaar gespaard hebben...
Wellicht heeft Walter hier een helder antwoord op?

Spraakverwarring

Re: onderscheiding werkbezoekers/

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Jul 2018, 21:38

Dag Flipper, ik heet geen Walter maar ik denk dat ik je wel aan een antwoord kan helpen. Alleen voor de NATO medailles mag je dagen “sprokkelen” (b.v. met werkbezoeken), voor de Nederlandse uitzendmedaille (Herinneringsmedaille Vredesoperaties, sinds 2016 Herinningsmedaille Internationale Missies) geldt dat de periodes uit minimaal 30 aaneengesloten dagen in het missiegebied moeten bestaan of zelfs 90 dagen (de oude Herinneringsmedaille Multinationale Vredesoperaties en Herinnieringsmeaille VN Vredesoperaties, worden beide sinds 23 maart 2001 niet meer uitgereikt en zijn vervangen door de HVO/HIM). Voor Luchtmachtmedaille en sinds kort ook Landmachtmedaille geldt ook een soort “sprokkelregeling’, met dien vestande dat er VVHO toelage moet zijn uitbetaald. Ging men weg op basis van dienstreis dan levert dat dus voor die medailles ook niets op.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

skygulik

Berichtdoor skygulik » 04 Jul 2018, 19:50

Spraakverwarring:

Voor Luchtmachtmedaille en sinds kort ook Landmachtmedaille geldt ook een soort “sprokkelregeling’, met dien vestande dat er VVHO toelage moet zijn uitbetaald."

VVHO toelage wordt niet mee geteld voor de Luchtmacht medaille.
De omnibus dubitandum

flipper

Berichtdoor flipper » 04 Jul 2018, 20:30

Bedankt voor de info,

Maar ze blijven het raar vinden...Een militair van de Genie of CIS van de KLu die word ingevlogen voor een meerdaagse klus sprokkelt na 30 dagen wat bij elkaar. maar als je de Lijndienst rijd krijg je een wapen, moet je aan de regels houden welke gelden voor iedere militair die zich in het uitzendgebied bevind, je bent in bezit van een UNPROFOR/IFOR/SFOR/EUFOR-ID Card en loopt buiten de poort(waar wij ons het grootste deel van de tijd bevonden) dezelfde risico's als de militairen die daar op VVHO zitten. Zeker de burgers en militairen die in het begin voor de UN reden langs Karlovac en al die andere rustieke plaatsen voelen dr eigen nogal ondergewaardeerd op deze manier. Zeker als je voor de Nato medaille mag sprokkelen. 30 dagen sprokkelen = 1 medaille... en van 92 tot 2008 maandelijks, soms wekelijks op en neer naar split, Buso, Sarajevo enz. levert dus niks op....raar. kan me heel goed voorstellen dat dit sommige mensen frustreert. Persoonlijk heb ik genoeg metaal waar ik trots op ben maar wat meer waardering in deze voor de collega's die het betreft zou na al die jaren wel op z"n plaats zijn (oorkonde of whatever...)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 04 Jul 2018, 22:13

skygulik schreef:VVHO toelage wordt niet mee geteld voor de Luchtmacht medaille.
Iets preciezer: artikel 3 lid 1b van het instellingsbesluit luidt: “missies in een uitzendgebied waarop de Regeling Voorzieningen bij Vredes- en Humanitaire operaties van toepassing is (VVHO), en waarvoor geen andere onderscheiding is toegekend”. Dus: wel VVHO en wel andere medaille: telt niet mee, wel VVHO en geen andere medaillle: telt wel mee. Ga je een aantal keren op werkbezoek (minder dan 30 dagen), dan krijg je geen uitzendmedaillle, maar zou die tijd wel mee moeten tellen voor de Luchtmachtmedaille.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 04 Jul 2018, 22:17

flipper schreef:...Zeker als je voor de Nato medaille mag sprokkelen. 30 dagen sprokkelen = 1 medaille... en van 92 tot 2008 maandelijks, soms wekelijks op en neer naar split, Buso, Sarajevo enz. levert dus niks op....raar. kan me heel goed voorstellen dat dit sommige mensen frustreert.
Tja, ik kan me dat ook wel voorstellen. Wellicht ‘ns proberen te laten aankaarten via een vakbond, maar dan moet je wel een lange adem hebben ben ik bang. Daarnaast lijkt me na zoveel jaar de bewijsvoering ook lastig.

flipper

Berichtdoor flipper » 05 Jul 2018, 18:50

Tsja...ik mag hopen dat mijn adem langer is dan mijn resterende tijd tot aan mijn pensioen :D
Bewijslast is voldoende aanwezig in de vorm van ID-kaarten vanaf 1992, oude declaraties en ooit waren er wat lichtpuntjes die de boel probeerde te flessen met dure declaraties, dus stonden we ineens in de krant dus daarna bewijslast genoeg denk ik zo :D :D :D

flipper

Berichtdoor flipper » 05 Jul 2018, 18:57

Voordat we afdwalen wil ik nog wel even duidelijk maken dat ik persoonlijk heb ervaren hoe sommigen van mijn (oud)collega's zich als oud vuil behandeld voelen (gedeeltelijk terecht) als ze b.v. dan een jong ventje ziet lopen met het tmpt kruis en gesprokkelde medailles. Een grote groep def.burgers is ook nog eens KVV militair geweest en hebben b.v. Libanon gedraaid of als gemilitariseerd persoon een uitzending in split gedraaid.
Ik snap de pijn en wilde eens kijken of er op deze manier wat te regelen was voor hun.

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”