Geen HIM voor missie Baltic Air Policing

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
René

Geen HIM voor missie Baltic Air Policing

Berichtdoor René » 18 Feb 2017, 18:17

Minister van Defensie heeft de Baltic Air Policing aangewezen als internationale missie.
Daarentegen heeft zij tevens bepaald dat zowel de veteranenstatus als de herinneringsmedaille Internationale Missies (specifiek voor deze missie) niet van toepassing zijn.

Artikel 2 bij de wijziging van de VVHO, waarmee de inzet van militairen voor de Baltic Air Policing is aangewezen als missie stelt: De Veteranenstatus en de Herinneringsmedaille Internationale Missies zijn niet van toepassing op de aan tabel 3 toegevoegde missie Baltic Air Policing 2017 in Litouwen.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-8737.pdf

Mijns inziens is de Baltic Air Policing missie een zelfde soort missie als de Patriot-missie in Turkije: het - op verzoek van een NAVO-partner - helpen beschermen van deze NAVO-partner(s). Dat maakt het bijzonder dat zowel de veteranenstatus als een herinneringsmedaille in deze (plots?) niet van toepassing zijn.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Re: Geen HIM voor missie Baltic Air Policing

Berichtdoor Spraakverwarring » 18 Feb 2017, 20:01

René schreef:Mijns inziens is de Baltic Air Policing missie een zelfde soort missie als de Patriot-missie in Turkije: het - op verzoek van een NAVO-partner - helpen beschermen van deze NAVO-partner(s).
BAP is geen artikel 100 missie. Ook de inzet in Turkije voldeed feitelijk niet aan de criteria van de toenmalige HVO, artikel 100 van de grondwet was expliciet niet van toepassing. Daarmee was de toekenning van de HVO met gesp "luchtverdediging Turkijke" feitelijk in strijd met het formele beleid. Ook al kan ik me er op zich wel iets bij voorstellen, de stationering van Patriots was het gevolg van een daadwerkelijk gewapend conflict in het buurland. Daarvan is in de Baltische staten echter geen sprake, daar gaat het puur om "afschrikking", net als destijds in de koude oorlog.

Ergens maar goed ook dat BAP geen HIM oplevert en geen veteranenstatus. Je wilt de HIM niet degraderen tot een "(nieuwe) koude oorlog herinneringsmedaille". Ik zie althans BAP en eFP als vergelijkbaar met de vroegere stationering van Nederlandse troepen in Duitsland tijdens de koude oorlog. Er is geen sprake van een daadwerkelijk gewapend conflict, dan krijgt men daar ook terecht geen medaille of veteranenstatus voor. Zie bijvoorbeeld ook deze Kamerbrief
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

René

Berichtdoor René » 19 Feb 2017, 21:34

Spraakverwarring schreef:Ik zie althans BAP en eFP als vergelijkbaar met de vroegere stationering van Nederlandse troepen in Duitsland tijdens de koude oorlog.

Helemaal mee eens.
Maar door het, door de Minister van Defensie, aanwijzen van BAP als internationale missie (hetgeen naar mijn inschatting ook met eFP gaat gebeuren) heeft zij er een andere (formele) status aan gegeven.
Persoonlijk ben ik van mening dat wie 'A' zegt, dan ook 'B' moet zeggen en niet (weer) een uitzonderingssituatie moet creëren.
Dat laatste is nu met BAP (wel) het geval.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 20 Feb 2017, 17:05

René schreef:Maar door het, door de Minister van Defensie, aanwijzen van BAP als internationale missie (hetgeen naar mijn inschatting ook met eFP gaat gebeuren) heeft zij er een andere (formele) status aan gegeven.
Ik denk dat het genuanceerder ligt. De minister heeft, als uitvloeisel van regelingen over inkomsten en vergoedingen, BAP aangewezen als een vorm van inzet waar de militair een bepaalde dagvergoeding voor krijgt, net als bijvoorbeeld FSE Mirage. Niets meer en niets minder. Daarmee is het nog geen missie, er is immers geen artikel 100-brief van de regering aan het parlement. Dat is bepalend voor de volkenrechtelijke status van de inzet, niet of je er VVHO voor krijgt.
Of de Regeling VVHO in de huidige vorm de lading nog dekt lijkt me een andere discussie en niet iets voor een forum over onderscheidingen :)
Overigens telt de tijd dat men in Litouwen aan BAP deelneemt voor CLSK-personeel natuurlijk wel mee voor de Luchtmachtmedaille (!)

skygulik

Berichtdoor skygulik » 20 Feb 2017, 18:24

Spraakverwarring :Overigens telt de tijd dat men in Litouwen aan BAP deelneemt voor CLSK-personeel natuurlijk wel mee voor de Luchtmachtmedaille (!)

de BAP missie krijgen we de VVHO vergoeding en heb reeds contact gehad met sectie onderscheidingen en omdat we de VVHO vergoeding krijgen telt deze niet mee voor de Luchtmacht medaille.
De omnibus dubitandum

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 20 Feb 2017, 19:29

skygulik schreef:de BAP missie krijgen we de VVHO vergoeding en heb reeds contact gehad met sectie onderscheidingen en omdat we de VVHO vergoeding krijgen telt deze niet mee voor de Luchtmacht medaille.

Dan zit Cluster Onderscheidingen er naast, ben ik bang... Artikel 3 van het Instellingsbesluit Luchtmachtmedaille geeft nu:

1. De medaille wordt toegekend aan de militair in werkelijke dienst die driehonderd nachten van huis is geweest in het kader van het verrichten van de volgende meerdaagse operationele diensten:

a. oefeningen opgenomen in de Activiteitenkalender Tactische Luchtmacht voorzover door de Commandant Tactische Luchtmacht daartoe aangemerkt;

b. missies in een uitzendgebied waarop de Regeling Voorzieningen bij Vredes- en Humanitaire operaties van toepassing is (VVHO), en waarvoor geen andere onderscheiding is toegekend;

c. inzet in het kader van militaire steunverlening in het openbaar belang alsmede andere door de Minister van Defensie te bepalen vormen van bijzondere inzet voor zover door de Commandant Tactische Luchtmacht daartoe aangemerkt;

2. Met een operationele dienst als bedoeld in het eerste lid wordt gelijkgesteld de operationele dienst die door een militair der Koninklijke Luchtmacht is verricht bij een eenheid van de Koninklijke Landmacht, de Koninklijke Marine of de Koninklijke Marechaussee, voor zover die dienst naar het oordeel van de Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten vergelijkbaar is met deze operationele dienst.

Tenzij men de "BAP medaille" van de Baltische staten als "andere onderscheiding" ziet? Dat zou dan wel een novum zijn; als je een buitenlandse onderscheiding krijgt, dan verlies je je rechten op een Nederlandse...?

RbP

Berichtdoor RbP » 20 Feb 2017, 23:20

Het lijkt er wel op dat we inmiddels zo ver zijn met "Train as you Fight", dat BAP blijkbaar als "Fight as you Train" wordt gezien, en voor een Training gaan we natuurlijk geen veteranenstatus of herinneringmedaille toekennen.
Wel interessant dat BAP deze keer dadwerkelijk als ERNST-inzet wordt aangemerkt (VVHO). Vorige keren was het geloof ik nog "slechts" een oefening.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

skygulik

Berichtdoor skygulik » 21 Feb 2017, 17:20

De Bap medaille gaat worden verstrekt, dus dan vervalt het recht op de Nederlandse lijkt mij.
De omnibus dubitandum

René

Berichtdoor René » 21 Feb 2017, 18:20

Spraakverwarring schreef:Daarmee is het nog geen missie, er is immers geen artikel 100-brief van de regering aan het parlement. Dat is bepalend voor de volkenrechtelijke status van de inzet, niet of je er VVHO voor krijgt.

Artikel 100 stelt: "De regering verstrekt de Staten-Generaal vooraf inlichtingen over de inzet of het ter beschikking stellen van de krijgsmacht ter handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde. Daaronder is begrepen het vooraf verstrekken van inlichtingen over de inzet of het ter beschikking stellen van de krijgsmacht voor humanitaire hulpverlening in geval van gewapend conflict."

Alle andere vormen van operationele inzet behoeft dus geen artikel 100-brief.
Bij BAP 2017 is er sprake van ondersteuning van een NAVO-partner (Verdragsverplichting). Dit valt niet onder 'ter handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde', maar is daarmee nog wel operationele inzet.

RbP

Berichtdoor RbP » 21 Feb 2017, 22:26

Spraakverwarring schreef:Daarmee is het nog geen missie, er is immers geen artikel 100-brief van de regering aan het parlement. Dat is bepalend voor de volkenrechtelijke status van de inzet, niet of je er VVHO voor krijgt.

Regeling VVHO:

Artikel 2
1. Deze regeling is van toepassing voor de militair die is ingezet in het kader van een operatie....

Artikel 1
a. operatie
1°. een door de Minister als vredesoperatie aangemerkte daadwerkelijke militaire inzet buiten Nederland voor vredesafdwingende of vredeshandhavende taken in internationaal of bondgenootschappelijk verband of een andere door de Minister aangemerkte vorm van daadwerkelijke militaire inzet buiten Nederland;
2°. een door de Minister als humanitaire operatie aangemerkte daadwerkelijke militaire inzet buiten Nederland voor hulpverlenende taken;

Aldus kan VVHO alleen worden toegekend voor een ERNST-inzet.
Zoals uit het wijzigingsbesluit blijkt is er in het geval van BAP sprake van "een andere door de Minister aangemerkte vorm van daadwerkelijke militaire inzet buiten Nederland".

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 22 Feb 2017, 03:25

Rene, RbP, dat het operationele inzet betreft zijn we het niet oneens over hoor. Echter: het is wel een operationele inzet maar geen missie. Dat is een subtiel maar belangrijk verschil, het bepaalt in dit geval o.a. of er wordt gefinancierd vanuit BIV maar ook of je er wel of geen medaille voor krijgt. Voor een (vredes)missie (art 100 grondwet "handhaving of bevordering internationale rechtsorde") krijg je sowieso een medaille (besluit HIM artikel 1 lid b) maar voor een andere inzet is een medaille optioneel (artikel 1 lid 4: "Onze Minister kan operaties waarbij inzet of ter beschikking stellen van de krijgsmacht ten behoeve van de verdediging en ter bescherming van de belangen van het Koninkrijk heeft plaatsgevonden, gelijkstellen met een internationale missie"). In beide gevallen ontvang je wel VVHO maar dat is dus niet bepalend voor het wel of niet toekennen van de HIM. MH17 Recovery bijvoorbeeld was ook een operationele inzet maar geen missie (wel VVHO, geen medaille), FSE Mirage idem en humanitaire hulpverlening bij rampen ook niet (wel VVHO, geen HIM maar HHR en zelfs dat niet altijd).
Ik heb het ook niet bedacht :)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 09 Mar 2017, 06:16

Inmiddels is er een vergelijkbaar besluit voor de "enhanched Forward Presence" (eFP) in Litouwen, zie https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 12409.html

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 09 Mar 2017, 08:15

Ze krijgen wel een onderscheiding van Litouwen,
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

skygulik

Berichtdoor skygulik » 09 Mar 2017, 20:40

Roel

weet jij welke medaille ze krijgen voor missie Enhanced Forward Presence in Litouwen.

BAP is namelijk namens de drie Baltische staten.
De omnibus dubitandum

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 10 Mar 2017, 07:35

Waarschijnlijk deze medaille;

https://www.army.mil/article/175548/spe ... ian_allies

foto staat er bij als je even naar rechts klikt.
Lid van SRO en OMSA

skygulik

Berichtdoor skygulik » 10 Mar 2017, 18:49

Roel dank je

ben benieuwd of de Kl collega's die gaan ontvangen en mogen dragen op het DT
De omnibus dubitandum

skygulik

Berichtdoor skygulik » 10 Mar 2017, 18:51

Enhanced Forward Presence medaille
Bijlagen
size0.jpg
De omnibus dubitandum

skygulik

Berichtdoor skygulik » 10 Mar 2017, 18:52

Roel, dacht plaats even de foto voor het geval dat later de link niet meer werkt :)
De omnibus dubitandum

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 11 Mar 2017, 11:44

Super! Ik was via mijn mobiel aan het reageren en dan gaat dat allemaal wat lastiger.
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 11 Mar 2017, 18:52

Ik vind het een beetje de verkeerde kant uitgaan (lees; nog verder de verkeerde kant uitgaan) met het toekennen (en uiteindelijk draagrecht toekennen) van bepaalde onderscheidingen op deze manier...mocht men inderdaad deze onderscheiding ontvangen voor eFP.

Aan de ene kant is het versobering ten top, waardoor er voor de leek geen touw meer aan vast te knopen is; van 3 onderscheidingen voor 1 x KFOR naar 2 x onderscheiding indien men bv tussen 2006 en 2010 5 x ISAF gedraaid heeft etc. Dit zijn dan ook nog daadwerkelijke missies.
Nu gaan we zaken zoals eFP, BAP, Fluthilfe enz belonen door (eventueel) draagrecht toe te kennen voor onderscheidingen die hiervoor verleend worden? Dat is m.i. echt de wereld op zijn kop. Het wordt echt tijd dat het Cluster Onderscheidingen eens goed de bezem door de organisatie haalt en gaat luisteren naar militairen en mensen die verstand van onderscheidingen hebben. Anders kunnen we ook net zo goed weer de DSA, Diekirch-medaille, Verzorgingsmedaille Vierdaagse etc weer herinvoeren.
"If you've done it, it ain't bragging"

skygulik

Berichtdoor skygulik » 11 Mar 2017, 20:17

de medailles zoals BAP en eFP zijn zeer belangrijk voor Litouwen en de twee andere Baltische staten
daarom reiken ze deze uit, het zou hun schofferen als we niet zouden dragen.

ik krijg regelmatig locals op bezoek die onze aanwezigheid zeer op prijs stellen en dit ook naar ons uiten.

kortom het is niet de wereld op zijn kop maar gewoon een medaille uitgegeven door een ander land als blijk van waardering voor onze inzet en aanwezigheid hier
omdat het duidelijk te merken is bij de mensen hier dat ze de grote buurman Rusland vrezen.
De omnibus dubitandum

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 11 Mar 2017, 21:56

skygulik schreef:de medailles zoals BAP en eFP zijn zeer belangrijk voor Litouwen en de twee andere Baltische staten
daarom reiken ze deze uit, het zou hun schofferen als we niet zouden dragen.

ik krijg regelmatig locals op bezoek die onze aanwezigheid zeer op prijs stellen en dit ook naar ons uiten.

kortom het is niet de wereld op zijn kop maar gewoon een medaille uitgegeven door een ander land als blijk van waardering voor onze inzet en aanwezigheid hier
omdat het duidelijk te merken is bij de mensen hier dat ze de grote buurman Rusland vrezen.

Skygulik,

Ik zeg niet dat je de onderscheidingen niet aan zou moeten nemen, maar draagrecht toekennen (ditnis nl aan NLD) vind ik van een andere orde. In het verleden is draagrecht voor bv de (US) GWOTM niet toegestaan (dit was daadwerkelijk een missie), wat ik vreemd vind tov deze onderscheidingen. Dat zou net zo goed als schofferen opgevat kunnen worden door de Amerkanen. Wat ik aan wil dragen is dat hier geen duidelijk en/of eenduidig beleid over wordt gevoerd. Maar goed, we dwalen een beetje af zo geloof ik.

skygulik

Berichtdoor skygulik » 11 Mar 2017, 22:32

nee we dwalen niet af, een goede discussie is altijd goed
door er met ze allen er over te hebben kunnen we misschien eens tot een eenduidig beleid komen

want er is vaak onduidelijkheid.
De omnibus dubitandum

René

Berichtdoor René » 12 Mar 2017, 09:33

Iron Mike schreef:Ik zeg niet dat je de onderscheidingen niet aan zou moeten nemen, maar draagrecht toekennen (dit is nl aan NLD) vind ik van een andere orde. In het verleden is draagrecht voor bv de (US) GWOTM niet toegestaan (dit was daadwerkelijk een missie), wat ik vreemd vind tov deze onderscheidingen.

Vwb de (US) GWOTM, deze onderscheiding had, volgens de eigen regelgeving van de VS, niet toegekend mogen worden aan Nederlandse (=buitenlandse) militairen. Defensie heeft hier op geanticipeerd door ('dan maar') geen draagrecht toe te kennen.

V.w.b. de opmerking "dit was daadwerkelijk een missie": Nederland en Litouwen staan heel anders tegenover de status van de eFP.
Voor Nederland is het een inzet, maar geen ernstinzet (mede omdat dit voor lead-nation Duitsland van zeer groot belang is, i.v.m. de dan noodzakelijke parlementaire goedkeuring).
Voor Litouwen (alsook Estland en Letland) betreft de eFP absoluut wel een ernstinzet. Men ging (en gaat) er daar eigenlijk vanuit dat de eFP eenheden met 'doorgeladen wapens' de vliegtuigtrap afkomen ter verdediging van het NAVO-grondgebied.
Vandaar de waardering middels een onderscheiding.

Het toekennen van draagrecht is in deze mijns inziens niet anders dan het toekennen van draagrecht voor een NAVO-/EU-/VN-medaille.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 12 Mar 2017, 18:04

René schreef:
Iron Mike schreef:Ik zeg niet dat je de onderscheidingen niet aan zou moeten nemen, maar draagrecht toekennen (dit is nl aan NLD) vind ik van een andere orde. In het verleden is draagrecht voor bv de (US) GWOTM niet toegestaan (dit was daadwerkelijk een missie), wat ik vreemd vind tov deze onderscheidingen.

Vwb de (US) GWOTM, deze onderscheiding had, volgens de eigen regelgeving van de VS, niet toegekend mogen worden aan Nederlandse (=buitenlandse) militairen. Defensie heeft hier op geanticipeerd door ('dan maar') geen draagrecht toe te kennen.

V.w.b. de opmerking "dit was daadwerkelijk een missie": Nederland en Litouwen staan heel anders tegenover de status van de eFP.
Voor Nederland is het een inzet, maar geen ernstinzet (mede omdat dit voor lead-nation Duitsland van zeer groot belang is, i.v.m. de dan noodzakelijke parlementaire goedkeuring).
Voor Litouwen (alsook Estland en Letland) betreft de eFP absoluut wel een ernstinzet. Men ging (en gaat) er daar eigenlijk vanuit dat de eFP eenheden met 'doorgeladen wapens' de vliegtuigtrap afkomen ter verdediging van het NAVO-grondgebied.
Vandaar de waardering middels een onderscheiding.

Het toekennen van draagrecht is in deze mijns inziens niet anders dan het toekennen van draagrecht voor een NAVO-/EU-/VN-medaille.

Vwb de GWOTM; weet je dat Defensie hierom geen draagrecht toegekend heeft of is dit een (onderbouwde) gok? Blijft namelijk een vreemde manier van doen zo m.i.. Het feit dat NLD het inzet noemt, maar geen ernstinzet (eFP) geeft het lastig karakter van deze missie al aan; constante discussies over vergoedingen, status etc maakt het niet makkelijker. Wel is het daadwerkelijk alleen "presence" in een gebied waar geen conflict heerst. Ondanks dat ik het nut en de noodzaak onderstreep van eFP, vind ik het toch vreemd om voor een onderscheiding hiervoor eventueel draagrecht toe te kennen. Daarentegen hebben we voor de CidW zelfs een draaginsigne ontworpen (CLAS), dus in dat licht is het weer niet vreemd dit te doen. Al met al erg lastig. Ben ook benieuwd wat er gaat gebeuren indien de VJTF evt ingezet gaat worden en wat er dan gaat gebeuren in onderscheidingenland.

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”