HVO met gesp OEF teruggestuurd en KRV voor SFTG-A aangevraagd

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
RbP

HVO met gesp OEF teruggestuurd en KRV voor SFTG-A aangevraagd

Berichtdoor RbP » 14 Jul 2016, 21:10

Ik heb mijn Herinneringsmedaille Vredesoperaties met gesp Enduring Freedom teruggestuurd aan de Minister van Defensie. Na de laatste wijziging van het Besluit Gespen HVO en het (aanstaande) omkatten van de HVO in HIM vond ik het nodig om een statement te maken. Aangezien de HVO met gesp OEF voor mij het tastbare bewijs van miskenning en gebrek aan waardering is, heb ik besloten die aan de minister terug te sturen.

In dezelfde brief heb ik mezelf en de andere leden van de Advanceparty en Pre-deployment Site Survey SFTG-A OEF voorgedragen voor toekenning van het Kruis voor Recht en Vrijheid.

De redenen voor die aanvraag zijn de volgende:

1. Bovengenoemde groep (mijzelf inclusief) is in 2005 door het coördinerende krijgsmachtdeel (KLu) overeenkomstig het Decoratiebeleid Defensie voorgedragen voor toekenning van het Kruis voor Recht en Vrijheid (en niet voor de HVO!). In plaats van het KRV werd, afwijkend van de voordracht, in strijd met het decoratiebeleid en in strijd met het Besluit Herinneringsmedaille Vredesoperaties, de HVO toegekend. Dat besluit was (mede) ingegeven door onvolledige en onjuiste informatie in het advies van de toenmalige CDS aan de minister.

2. De inzet van SFTG-A komt naar mijn mening ook na het wijzigingsbesluit HVO uit 2013 nog steeds niet in aanmerking voor de HVO. Uit de toelichting bij dat wijzigingsbesluit blijkt namelijk dat de mogelijkheid van toekenning van de HVO voor inzet in het kader van de verdedigingstaak bedoeld is voor inzet die “naar haar aard” wèl vergelijkbaar is met een vredesoperatie. De vraag die daartoe echter gesteld moet worden is of betreffende operatie méér vergelijkbaar is met een vredesoperatie (HVO) of méér vergelijkbaar met een oorlogsoperatie (KRV). Ingeval van de inzet van SFTG-A is het antwoord dan echter “méér vergelijkbaar met een oorlogsoperatie”.

3. De vraag of een operatie méér vergelijkbaar is met een vredesoperatie (HVO) of méér vergelijkbaar met een oorlogsoperatie (KRV) zou ook gesteld moeten worden voor alle andere vredesafdwingende operaties sinds 2001. Defensie kent formeel nog steeds een decoratiebeleid met verschillende herinneringsmedailles voor verschillende soorten inzet, waaronder KRV, HVO en HHR. Het tot nog toe niet toekennen van het KRV voor SFTG-A zie ik als reden waarom ook voor de TFU en latere vredesafdwingende operaties (o.a. Air Task Force Middle East) geen KRV is toegekend. Als de minister deze fout uit het verleden niet corrigeert zal het KRV nooit meer worden toegekend.

4. Daarnaast kan je wel commentaren en kritiek schrijven op een forum, maar als die kritiek niet met de minister wordt gedeeld, blijf je achter de feiten aan lopen en bestaat het risico dat het enige onderscheidende criterium voor een herinneringsmedaille straks “inzet in Nederland of internationaal” is. Feitelijk wordt nu al voor zowel civiele operaties buiten krijgmachtverband en voor offensieve inzet, in een gewapend conflict, “in tijd van oorlog” dezelfde herinneringsmedaille (HVO) toegekend. Tijd dus om iets te ondernemen.

5. Tenslotte, als ik mezelf voordraag is de minister wettelijk verplicht een beargumenteerd besluit te nemen. Tegen dit besluit kan elke belanghebbende (alle voorgedragen decorandi) bezwaar en beroep aantekenen.

Een afschrift van mijn brief aan de minister heb ik verstuurd aan de CDS, IGK, CLAS, CLSK, CZSK C-Kmar, C-KMarns, C-KCT, de militaire vakbonden en het Veteraneninstituut. Daarbij heb ik hen verzocht de uitvoering van en ontwikkelingen in het decoratiebeleid defensie actief ter discussie te stellen, en hun steun uit te spreken voor mijn voordracht.

Uiteraard is elke steun welkom. Maak het onderwerp bespreekbaar binnen defensie!

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

skygulik

Re: HVO met gesp OEF teruggestuurd en KRV voor SFTG-A aangevraagd

Berichtdoor skygulik » 15 Jul 2016, 20:57

mis de mensen die in 2005 op het Canadese hoofdkwartier werkte (45 man) in jou lijstje.
deze zaten van Feb tot beging aug daar.
na 2 dagen dat rc South was overgedragen aan ISAF gingen zij naar huis
zij kregen de NATO medaille met ISAF gesp in Nederland uitgereikt, ook hier zijn kamer vragen over gesteld mede door medewerking van de AFMP.
De omnibus dubitandum

RbP

Berichtdoor RbP » 15 Jul 2016, 21:50

skygulik schreef:mis de mensen die in 2005 op het Canadese hoofdkwartier werkte (45 man) in jou lijstje.
deze zaten van Feb tot beging aug daar.
na 2 dagen dat rc South was overgedragen aan ISAF gingen zij naar huis
zij kregen de NATO medaille met ISAF gesp in Nederland uitgereikt, ook hier zijn kamer vragen over gesteld mede door medewerking van de AFMP.

Die zaten er van februari tot augustus 2006. Dus al na de eerste toekenning van de HVO voor SFTG-A in december 2005. Overdracht OEF/ISAF was in augustus 2006.

In mijn aanvraag verwijs ik naar de personeelslijst bij de eerste voordracht van SFTG-A uit 2005. Dat was de voordracht waarin ik zelf ben voorgedragen en alleen van die voordracht weet ik zeker dat het een voordracht voor toekenning KRV was. In die voordracht worden (ook) alleen de PDSS en Advance Party voorgedragen.
Voor alle navolgende lichtingen zijn destijds aparte voordrachten gedaan. Daar ken ik echter de details niet van.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

René

Berichtdoor René » 16 Jul 2016, 08:36

De laatste wijziging van het Besluit Gespen HVO en het aangekondigde verdwijnen van de HVO 'in ruil voor' de HIM is voor mij eveneens reden geweest om de mij toegekende HVO eind juni retour te zenden aan de Minister van Defensie.
Hierbij heb ik een schrijven gevoegd met een toelichting op mijn besluit.

Een drietal quotes uit dit bijgevoegde schrijven:
"Dit oorspronkelijke gevoel van erkenning en waardering is met de toekenning van de Herinneringsmedaille Vredesoperaties voor civiele missies volledig verdwenen én vervangen door een gevoel van disrespect en miskenning. Deze onderscheiding symboliseert voor mij nu nog slechts een “dank je wel dat je meer dan 30 dagen aaneengesloten op verzoek van de regering huis en haard hebt achtergelaten”. Waar ik naar toe ben geweest, wat ik daar hebt gedaan, welke risico’s ik hebt gelopen of wat ik daar hebt meegemaakt, doet er klaarblijkelijk niet toe.";

"Het woord onderscheiden zegt het echter zelf: ‘verschillend zien en beoordelen’. Het huidige toekenningsbeleid maakt echter geen onderscheid (meer), maar nivelleert de (nationale) erkenning en waardering door alle buitenlandse inzet met uitzondering van inzet t.b.v. humanitaire hulp, door militairen en burgers, zonder oog voor de bijzondere omstandigheden en de risico’s, over één kam te scheren."; en

"In 2016 staat de evaluatie van het Veteranenbeleid in brede zin nadrukkelijk op de (politieke) agenda. Het decoratiebeleid m.b.t. het toekennen van herinneringsmedailles geeft voor een deel invulling aan dit Veteranenbeleid, Het is daarom des te teleurstellender te moeten constateren dat bij twee van de drie doelstellingen van het Veteranenbeleid, namelijk het bevorderen van de erkenning van de Veteraan en het bevorderen van de waardering voor de Veteraan, de laatste jaren nadrukkelijk het tegendeel het geval is. Het toekennen van de Herinneringsmedaille Vredesoperaties voor civiele missies is daar slechts één duidelijk voorbeeld van.".

Het begeleidend schrijven heb ik in afschrift verzonden aan de Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht, tevens Inspecteur der Veteranen.
Verbazingwekkend genoeg (of juist niet?) heeft deze binnen enkele dagen interesse getoond, maar laat een reactie van de Minister nog op zich wachten. (Zelfs geen ontvangstbevestiging.)

UPDATE: Op 2 augustus jl heb ik namens de minister van Defensie een ontvangstbevestiging van mijn brief mogen ontvangen.
Laatst gewijzigd door René op 02 Aug 2016, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

skygulik

Berichtdoor skygulik » 16 Jul 2016, 09:59

RbP,

klopt was het jaar 2006 typ fout mijn kant uit

heb nog een stuk met reactie kamer vragen van Dhr van Baalen aan Min MIddelkoop hier over.
reactie-mindef-op-kamervragen-oef-medaille-1.pdf
(36.16 KiB) 64 keer gedownload
De omnibus dubitandum

Adam_74

Berichtdoor Adam_74 » 16 Jul 2016, 11:44

Goed initiatief! Ik was bij de uitreiking van mijn laatste gesp (vn-operaties) eigenlijk behoorlijk teleurgesteld.
We moeten zeker voorkomen dat we met z'n allen in een kerstboom veranderen, maar het huidige beleid is wel erg sober.
En zoals in een eerdere post al is aangegeven het woord 'onderscheiding' is inmiddels een misnomer.

René

Berichtdoor René » 30 Jul 2016, 10:28

Adam_74 schreef:We moeten zeker voorkomen dat we met z'n allen in een kerstboom veranderen, maar het huidige beleid is wel erg sober.
En zoals in een eerdere post al is aangegeven het woord 'onderscheiding' is inmiddels een misnomer.

Persoonlijk hecht ik er meer waarde aan wanneer mijn eigen Minister - namens mijn eigen Regering - mij een herinneringsmedaille toekent, dan een externe (multinationale) organisatie. Mits er bij de herinneringsmedaille(s) rekening wordt gehouden met het onderscheid tussen de missies.
Wat dat laatste aangaande heeft wat mij betreft de Commissie 'Toekomst Onderscheidingen van de Minister van Defensie" in 2001 een goed onderscheid aangebracht.
Als dat zou worden doorgevoerd en ik daarvoor mijn NAVO-medailles moet afleggen, dan ga ik daar in mee.
Laatst gewijzigd door René op 31 Jul 2016, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Adam_74

Berichtdoor Adam_74 » 31 Jul 2016, 12:10

René schreef: (...) Als dat zou worden doorgevoerd en ik daarvoor mijn NAVO-medailles moet afleggen, dan ga ik daar in mee.

Bij een voldoende 'onderscheidend' onderscheidingenbeleid, zou ik daar ook best mee kunnen leven.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 31 Jul 2016, 12:19

Adam_74 schreef:We moeten zeker voorkomen dat we met z'n allen in een kerstboom veranderen, maar het huidige beleid is wel erg sober.
In dat geval lijkt het me meer voor de hand liggend dat men eens kritisch kijkt naar de vele sportonderscheidingen en -spelden die men op het uniform mag dragen. Om te beginnen hebben we maar liefst 5 officieel erkende sportonderscheidingen (Vierdaagsekruis, Elfstedenkruis, Vaardigheidsmedaille van NOC/NSF, Nationale Vijfkamp Kruis van NOC/NSF, TMPT-kruis), een hele keur aan andere sport- en andere spelden (MLV, ZMV, Scherpschutter, diverse soorten GVA), buitenlandse spelden (o.a. Leistungsabzeichen, Heeresbergführer) en max 2 parawings. En dan heb ik het nog niet eens over de vele overige vaardigheids- en herinneringsemblemen. Dan steekt 1 medaille met (steeds meer generieke) gespen voor daadwerkelijke operationele inzet daar wel wat magertjes tegen af. M.i. zou het eerder omgekeerd moeten zijn: persoonlijke dapperheid en/of verdienste en operationele inzet is het belangrijkste, dat iemand goed is in gymen of een ander kunstje goed kan is leuk maar daar zou je terughoudend mee moeten omgaan met dat op het uniform zichtbaar te maken.

Terug naar de medailles: een mooi compromis zou m.i. zijn 2 opties, afhankelijk van de missie en of er wel of geen missie-specifieke medaille wordt uitgegeven door een internationale organisatie: 1. Indien wel medaille van bv NATO: HIM met generieke gesp + medaille van de missie zelf (bv HIM met gesp "NAVO OPERATIES" + NATO non article 5 medal met gesp "AFGHANISTAN") of 2. Indien geen medaille van de missie zelf: HIM met specifieke gesp indien er geen andere missiegerelateerde medaille wordt uitgereikt (bv HIM met gesp "ATF ME"). Dan is gelijk in één oogopslag duidelijk aan welke missies de betreffende militair heeft deelgenomen.

Verder zou men kunnen overwegen om voor missies met een "vredesafdwingend" karakter (wij noemen dat gewoon gevechtsoperaties) het KRV uit te reiken en voor "vredesbewarende" missies + "overige" operationele inzet m.u.v. humanitaire noodhulp (dus anti-piraterij, security sector reform etc.) de HIM. Ik acht de kans echter niet groot dat men voor typische vechtmissies zoals bv OEF & ISAF (knokken met de Taliban) en ATF ME (bommen gooien op IS) alsnog achteraf overstag zal gaan en daar de HVO/HIM in te trekken en te vervangen door het KRV. Enerzijds uit zuinigheid, anderzijds is het politiek nog altijd gevoelig dat we vechten in plaats van "opbouwen", terwijl we natuurlijk allemaal weten wat de praktijk was en is.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

11E

Berichtdoor 11E » 31 Jul 2016, 13:38

1e alinea van "spraakverwarring" 100% mee eens
M.v.g.
Lesley

René

Berichtdoor René » 31 Jul 2016, 15:01

11E schreef:1e alinea van "spraakverwarring" 100% mee eens

In aanvulling daarop een link naar het artikel 'Voor vier Defensie kerntaken slechts drie onderscheidingen', dat in september 2014 is gepubliceerd: https://www.dropbox.com/s/cnmhcb9lx5yvb ... n.pdf?dl=0

René

Berichtdoor René » 31 Jul 2016, 15:07

Adam_74 schreef:
René schreef: (...) Als dat zou worden doorgevoerd en ik daarvoor mijn NAVO-medailles moet afleggen, dan ga ik daar in mee.

Bij een voldoende 'onderscheidend' onderscheidingenbeleid, zou ik daar ook best mee kunnen leven.

De Commissie Toekomst Onderscheidingen van de Minister van Defensie kwam op basis van de Grondwettelijke taakstelling van de Krijgsmacht tot een onderverdeling in vier categoriën, elk (in voorkomend geval) met een eigen herinneringsmedaille.
Drie van deze herinneringsmedaille bestonden (tot 1 juli jl. nog steeds): Kruis voor Recht en Vrijheid; herinneringsmedaille Vredesoperaties; Herinneringsmedaille voor Humanitaire Hulp bij Rampen.
In 2001 nam de Krijgsmacht nog geen deel aan de vierde van de vier taken: ondersteuning van de rechtsorde. Om die reden adviseerde de Commissie om te zijner tijd (VPD? / SSR?) te besluiten over een separate herinneringsmedaille voor deze vierde taak.

Naar mijn mening voldoende 'onderscheidend'.

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”